اقتصادی

برخی در داخل اقتصاد را گروگان گرفته‌اند

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه تنش زدایی در روابط سیاسی و اقتصادی می تواند به رشد تجارت منطقه ای در ایران کمک کند ، گفت: برخی از مردم می ترسند با به گروگان گرفتن اقتصاد محلی و مقاومت در برابر آن ، فضای بین المللی را بهبود بخشند.

علی شریعتی در گفت وگو با تیتر اول اظهار داشت: در سال های اخیر ایالات متحده سعی کرده است با وضع تحریم های جامع و به حداقل رساندن نقل و انتقالات ارزی جلوی تجارت بین المللی ایران را بگیرد. اگرچه آنها هر نقطه ای را که در طول سالها دیده اند تحریم کرده اند ، خوشبختانه تجارت ایران متوقف نشده و حضور ما در بازارهای منطقه ادامه دارد.

وی گفت: كاهش روابط با همسایگان از اولویت های مهم اقتصاد ایران خواهد بود. واضح است که ایران آماده است تنش ها را کاهش دهد و از این تغییرات استقبال خواهد کرد.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: “به نظر می رسد تا زمان روی کار آمدن دولت جدید آمریکا ، ایران همچنان باید نیزارها را در دست داشته باشد و اگر خبری از افتتاح جدید است ، ما نباید از ترس تحریم های جدید آن را باز کنیم ، اما اگر شرایط بهبود یابد و تحریم ها کاهش می یابد ، ادامه کاهش همزمان اختلافات با همسایگان برای ما بسیار ارزشمند است.

طبق شریعت ، در صورت دستیابی صحیح این اهداف ، می توان انتظار داشت که ایران برخی پیشرفت ها را در تجارت بین الملل به ثبت برساند. البته در مناطقی مانند بازیابی بازار نفت ، زمان بر است و ایران باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

وی با انتقاد از عملکرد برخی از دست اندرکاران و کسانی که از ادامه تحریم ها و محدودیت ها سود می برند ، گفت: این یک واقعیت است که برخی افراد در مقابل تحریم ها سود شخصی می برند و با افزایش ارز پولدار می شوند. ما مواجه شده ایم. این افراد با در نظر گرفتن وثیقه اقتصاد محلی ، از وضعیت بین المللی ترسیده و مقاومت می کنند.

شریعتی گفت: حضور بالقوه ایران در بازارهای منطقه بسیار مطلوب است و در صورت کاهش فشارهای خارجی و رفع مقاومت داخلی ، می توان انتظار داشت که تنش زدایی در منطقه به نفع کشور باشد.

به گزارش تیتر اول ، پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا ، جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از کشورهای همسایه خواست که تنش را کاهش دهند و آمادگی ایران را برای بهبود روابط اعلام کرد.

ظریف در سفر خود به پاکستان موضع ایران را تکرار کرد و از ارائه کانال های ارزی جدید بین دو کشور طی روزهای آینده خبر داد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا