جامعه

تحول باید رخ دهد/ مسئله جوان کاهش رضایت از آموزش و زندگی است/ باید تحولات در فناوری را به مشروعیت بشناسیم

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عصر امروز در کارگاه نحوه تدریس دروس ریاضی و فیزیک با رویکرد هوش مصنوعی گفت: جریان آموزش بسیار تحول گرا و ناظر به آینده است، توقف در آموزش می تواند در عقب نگهداشتن جامعه موثر باشد. شاید این روزها با این معضل مواجهیم که قدری دانشجویان بی رغبت به دانشگاه و علم شده اند و می گویند هوششان کمتر شده و حواسشان جای دیگر رفته است، اما در واقعیت فرکانس طبیعی آنها تغییر یافته است. 

دکتر طهرانچی تصریح کرد: وقتی فرکانس ما با فرکانس طبیعی هماهنگ نشود دیگر فرکانسی رخ نمی دهد، اگر پس از امتحانات بدیهیات را از دانشجویان جویا شوید نمی‌توانند پاسخ دهند، به دلیل اینکه دانشجویان در فضای طبیعی آموزش های استادان خود قرار ندارند. 

** دانشجویان فرزند زمان خودشان هستند 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشجویان فرزند زمان خودشان هستند اما ما در موقعیت خودمان ایستاده ایم. مگر می‌شود فیزیک متوقف در فیزیک کلاسیک باقی بماند که ما متوقف شویم؟ قبول دارید که فیزیک مکانیک برای ۳۰۰ سال گذشته است و در این سال‌ها اتفاقات زیادی افتاده است؟ قبول دارید که امروزه صحبت از مهندسی کوانتوم است؟ آیا دانشجویان باید مسیر طولانی ۱۳۲ واحدی را طی کنند و تازه ۶ واحد کوانتوم پاس کنند؟ قبول دارید که از منطق ریاضی عبور کرده ایم و به سمت حرفه ریاضی حرکت کرده ایم؟ قبول دارید در حرفه ریاضی اول ماشین حساب آمد و سپس ماشین حساب ها هوشمند شد و نرم افزارها جای آنها را گرفت؟ قبول دارید کسی انتگرال و جذر حساب نمی کند؟ بدانید که در حال حاضر حرف های جدیدتری به میدان آمده است؟ دانشجویان می گویند که چرا باید خود را درگیر فضای سخت مطالب درسی کنیم که بیرون از دانشگاه دیگر ارزش ندارد؟ فناوری و کامپیوتر رشد کرده، اما درس های ما رشد نکرده است و قبول دارید ما کلاس های خسته کننده، کسل، زائد و تکراری مهندسی حبس شده ایم؟ 

وی بیان کرد: آیا یک علوم اجتماعی خوب به ذهن ریاضی نیازمند نیست؟ اگر کسی منطق ریاضی را نفهمد نمی تواند منطق دین و تربیت را هم متوجه شود. اگر دور از دانشجویان بمانیم حتما حذف می شویم. برخی اوقات کارهایی که می کنیم مانند کاسبی است که به میدان هفت تیر برود و لباس عهد قاجار را بفروشد و کسی که آنرا می بیند تنها می‌گوید لذت برده است و قصد خرید ندارد، برخی اوقات مطالب تدریس استادان هم به همین شکل است. 

دکتر طهرانچی ادامه داد: دانشگاه امتداد دبیرستان است و در دانشگاه هم همان مطالب آموزش داده می شود، اصلا زحمت نمی کشیم که ببینیم در مدرسه چه مطالبی ارائه می شود که آنرا بروزتر در اختیار دانشجویان قرار دهیم. 

** تحولات فقط اجتماعی نیست، فناورانه هم است

عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی اضافه کرد: در دوران تدریس سعی می کردم آزمایش ها را با تغییرات لازم فعالیت ها را کاربردی سازی کنیم.

وی ادامه داد: تحولات سریع اجتماعی از قرن ۲۱ شروع شد و تحولات فقط اجتماعی نیست بلکه فناورانه هم است. 

دکتر طهرانچی افزود: پایان قرن ۲۰ که با آن فیزیک و کوانتوم شکل گرفت دنیایی درست شد که در آن الگوگیری از طبیعت بود، اما در قرن ۲۱ الگوگیری از انسان شد و فهم انسان و چگونه اینکه فرایندهای انسانی در حال عمل است؟ نانو تکنولوژی و … از دل آن بیرون آمد. در سال ۲۰۰۱ در کاخ سفید جلسه ای برگزار شد و ۸۹ نفر از علما و کاخ سفیدی ها در آن جمع شدند و در بیانیه ای لزوم نظام های مشترک m bix تاکید شد و از آن به عنوان سوپر دیسیپلین مطرح شد. خیلی زود الگوگیری از انسان باعث تا مفهومی خلق شود در راستای اینکه انسان چگونه می اندیشد؟ به همین علت هوش مصنوعی مطرح شد. اگر دل خوش کنیم به آنچه می گوییم یا آنچه که امتحان می گیریم که هیچ نسبتی با فضای فکری دانشجویان ندارد، باید فرکانس موج خود را عوض کنیم؛ چرا که دیگر مشتری پای این صحبت ها نیست و اگر مقاومت کنیم و بگوییم که شاگرد باید به استاد گوش دهد شبیه مجسمه های وسط میدان می شویم. 

** تحول بایدی است که آموزش عالی آنرا رقم می زند 

وی اظهار کرد: تحول شایدی نیست که برای جوان ایرانی باید رقم بخورد، بلکه تحول بایدی است که توسط نظام آموزش عالی باید رقم بخورد. ما بزرگترها با اقتصاد ایران چقدر معیشت سخت تورم چند درصدی مواجه هستیم، ولی جوان ۱۸ ساله نسبت به این موضوع درک و احساس ندارد چرا که دغدغه اش نیست و تنها آنرا می شنود و هنوز وارد زندگی و خرج و مخارج نشده است، مسئله جوان کاهش رضایتش از آموزش و زندگی است؛ چرا که لذت یادگرفتن را از او گرفته ایم. 

** جرئت نداریم که به دانشجو بگوییم کتاب باز امتحان دهد

دکتر طهرانچی تصریح کرد: رفتار ما لذت یادگرفتن را از دانشجویان گرفته است، عطش یادگرفتن را در آنها به وجود نمی آوریم و خسته شان کرده ایم باید برای رفع آن طرحی نو دراندازیم. تا چه زمانی می توانیم با گرفتن موبایل دانشجو از او بخواهیم امتحان دهد؟ زمانی به ما می گفتند کتاب باز امتحان دهیم که می دانستیم در آن موقع دیگر نمی توانیم کاری انجام دهیم، اما امروزه جرئت نداریم که به دانشجو بگوییم فیزیک را موبایل باز امتحان دهد. 

** شرط ایجاد تفکر در دانشجو تغییر روش استاد است 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه استادان باید خود را تغییر دهند؛ تاکید کرد: جوانان نیازمند تفکر هستند و باید آنرا در کلاس فیزیک و ریاضی یاد بگیرند و غیر از این دو مورد نیست و جای سومی هم سراغ ندارم‌، مهندس باید در این دو کلاس فکور بار بیاید و شرط آن تغییر روش های بکارگیری شده است و باید یاد بگیریم و اگر یادگرفتنمان را کاهش دهیم یاددهی مان هم تعطیل می شود؛ چرا که موضوع یاددهی چیز دیگری است و فضای یاددهی عوض شده است‌. 

دکتر طهرانچی گفت: دانشجویان در کلاس های درس باید با موبایل وارد شوند، یادبگیرند و امتحان دهند. باید روش درست را یاد بگیرند. امروز موبایل جزو زندگی جوان است و با ما فرق می کنند. آیا فیزیک یک و ریاضی یک با این تحولات تغییر یافته است؟ باید بگوییم خیر، پس از کجا شروع کنیم؟ به قواعد سرفصل پایبند بمانید ولی استادان باید علاقه و روش جدید آموزش را یاددهند به اینصورت دانشجو خودش یاد می گیرد. دیگر معلمی نمی خواهیم که پای تخته مسئله حل کند، در حال حاضر نیازمند دو موضوع هستیم اول اینکه تحولات در فناوری را به مشروعیت بشناسیم و باور کنیم دنیای پیرامونمان عوض شده و دوم اینکه باید همراه ارزش آفرین برای آموزش به دانشجو باشیم تا دانشجویان بدانند با همراهی ما کاسب می شوند. 

** فیزیک‌دانان و ریاضی دانان پیشگام تحول در جامعه هستند 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: یادتان باشد فیزیکدان ها و ریاضی دان ها بیش از ۱۰۰ سال است که پیشگامان تحول در جامعه هستند‌. اینکه استادان می گویند چگونه هوش مصنوعی را وارد بحث کنیم یعنی ارتباط با فناوری مورد بررسی قرار گرفته است‌. 

وی افزود: به زودی برده داری جدید شکل خودش را پیدا می کند و کسانی که سوار بر هوش مصنوعی باشند برده نمی شوند، اما در مقابل کسانی که هوش مصنوعی بر آنها سوار باشد از فکر جدا می شوند و تبدیل به جسم خواهند شد و در نتیجه برده می شوند. هنوز در الگوی زندگی خودمان، زندگی می کنیم.

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا