استان ها

اختصاص بخشی از اراضی مستعد فارس‌به زراعت چوب

تیتر اول/پرس مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: بر اساس اهداف و برنامه های ابلاغی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برای جهش عملکردی طرح زراعت چوب، بیش از 674 هکتار از اراضی حساس استان است. به اجرای این طرح اختصاص دارند.

منصور رضایی روز دوشنبه 23 آذر در جمع خبرنگاران گفت: زراعت چوب با استفاده از آب های غیر متعارف مانند پساب تصفیه خانه ها و آب شیرین کن ها در اراضی ملی به مساحت 57 هکتار و در اراضی استثنایی 617 هکتار به دلیل مسائل کیفی آب و خاک انجام می شود. برای کشاورزی نامناسب شده است و به پرورش ارقام مقاوم اختصاص دارد.

وی با اشاره به استقبال خوب کشاورزان شمال استان به ویژه شهرستان اقلیدس، افزود: 75 هکتار از اراضی استثنایی شهرستان با گونه های صنوبر به عملیات چوب کاری مشغول شده است.

رضایی تصریح کرد: این عملیات در مناطق جنوبی استان نیز با گونه های اکالیپتوس، گزشاهی و اقاقیا سالیسینا اجرا شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس بیان کرد: در این راستا 715 هزار اصله نهال (استثنا) بین کشاورزان اراضی خصوصی توزیع شده است.

وی با اشاره به اعتبارات تخصیص یافته برای اجرای این عملیات در سطح استان گفت: با توجه به اجرای طرح توسعه جنگلداری ردیف اعتباری مشخصی تعیین نشده است اما در سال گذشته اعتباری بنام شده است. در مورد تأمین نهال در قالب اعتبارات طرح حفاظت از جنگل های زاگرس-جنوب و مرکزی کشور متبوع. امید است که تحولات بعدی خط اعتباری قابل اعتمادی را برای این موضوع در نظر بگیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس اعلام کرد: کشاورزان می توانند با استفاده از تسهیلات دولتی (نهال رایگان) و دریافت وام برای کشت چوب در اراضی پاکسازی شده اقدام کنند.

وی با اشاره به ایجاد تعامل بین سازمان جهاد کشاورزی با کشاورزان و منابع طبیعی در اجرای تعهدات این طرح افزود: با توجه به خشکسالی و کمبود منابع آبی، اجرای طرح زراعت چوب علاوه بر ثبات درآمد درآمد برای استفاده کنندگان، نقش مهمی در رفع نیاز صنعت چوب دارد و گنجینه ملی است.

رضایی یادآور شد: ایجاد اشتغال، گسترش پوشش گیاهی، تامین مواد اولیه صنایع چوب و جنگلداری، حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان جنگلی، حفاظت از منابع آب و خاک و استفاده از آب های غیر سنتی. اهداف اجرای طرح زراعت چوب.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس درباره میزان برداشت در این طرح گفت: در صورت مساعد بودن شرایط، از هر هکتار حدود 18 تا 22 مترمکعب چوب برداشت می شود، میزان چوب است. که این موضوع در حال بررسی است و در حال انجام است. وی افزود: محدودیتی در سطح اجرای این طرح وجود ندارد و پروانه بهره برداری در اراضی استثنایی با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی و در اراضی ملی با پرداخت سود ملک صادر می شود. دولت و سازمان منابع طبیعی و مدیریت آب کشور.

به گزارش تیتر اول، با در نظر گرفتن نیاز کشور به واردات چوب برای تداوم و استقرار صنایع مرتبط با چوب به میزان 2.5 میلیون متر مکعب در سال، با اجرای تدابیر پیش بینی شده و در صورت استقبال و استقبال مردم از چوب. تولید آن با رشد سریع به 2 میلیون متر مکعب در سال خواهد رسید. علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع مرتبط با چوب، میلیاردها ریال ارز برای کشور دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا