استان ها

آیا پروتئین‌های گیاهی قاتل باکتری‌ها هستند؟

آیا پروتئین های گیاهی باکتری ها را از بین می برند؟

محققان آزمایشگاه ملی بروخون در ایالات متحده اخیرا پروتئین گیاهی را شناسایی کرده اند که سلول های باکتریایی را از بین می برد. کشف این مدل جدید ضد باکتری می تواند منجر به توسعه داروهای جدید شود.

به گزارش بورن؛ در یک مطالعه اخیر، محققان آمریکایی از کشف پروتئین غیرمعمولی خبر دادند که برای باکتری ها کشنده است. کشف یک پروتئین غیرمعمول که سلول های باکتریایی را می کشد می تواند به توسعه آنتی بیوتیک های خاص کمک کند و راه را برای توسعه داروهای جدید هموار کند.

در مطالعه ای که در مجله PLOS ONE منتشر شد، محققان توضیح دادند که چگونه پروتئین معیوب از عملکرد یک آمینوگلیکوزید، گروهی از آنتی بیوتیک ها تقلید می کند.

پروتئین تازه کشف شده می تواند الگویی برای دانشمندان باشد تا خواص کشنده این داروها بر روی باکتری ها را رمزگشایی کنند که به نوبه خود راه را برای توسعه آنتی بیوتیک های جدید هموار می کند.

پل فریموت، زیست شناس در آزمایشگاه ملی بروکلین که این مطالعه را هدایت می کند، می گوید: «تعیین اهداف جدید در باکتری ها و استراتژی های کنترل جایگزین». رشد پس از این کشف، باکتری ها اهمیت زیادی پیدا کردند. باکتری ها در برابر تعدادی از آنتی بیوتیک های پرکاربرد مقاوم می شوند و بسیاری از دانشمندان و پزشکان نگران احتمال اپیدمی های بزرگ این باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک هستند.

فرموت گفت: “چیزی که ما کشف کردیم این است که یکی شویم.” پزشکی خیلی دور است، اما اولین قدم درک مکانیسم آن است. ما یک پروتئین منفرد را شناسایی کرده‌ایم که دارای اثر ترکیبی پروتئین غیرمعمول است رفتار باکتری ها با آمینوگلیکوزیدها ساخته می شوند، آنها شبیه سازی می کنند. این به ما این فرصت را می دهد تا مکانیسم تخریب سلول های باکتریایی را مطالعه کنیم. بالاخره شاید بتونی خانواده او مجموعه جدیدی از بازدارنده ها را برای انجام همین کار ایجاد کرد.

محققان آزمایشگاهی معمولاً در مطالعات مرتبط شرکت می کنند انرژی هنگام شروع این پروژه، آنها بر روی کشف جدید تمرکز می کنند سلامتی مردم مفید هستند، نبود. آنها از اشرشیاکلی برای مطالعه ژن های دخیل در تشکیل دیواره های سلولی گیاهی استفاده کردند.

این مطالعه می تواند به دانشمندان کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه مواد گیاهی (زیست توده) را به سوخت های زیستی کارآمدتر تبدیل کنند. در طول این مطالعه، زمانی که محققان بیان کردند ژن آنها گیاه خاصی را فعال کردند و به باکتری اجازه تولید پروتئین دادند و رشد سلول بلافاصله متوقف شد.

فرموت گفت: «این پروتئین اثر سمی حاد روی سلول ها داشت. تمام سلول ها در عرض چند دقیقه پس از بیان این ژن کشته شدند.

محققان دریافتند که این سم به هیچ وجه یک پروتئین گیاهی نیست، بلکه یک سری اسیدهای آمینه (بلوک های سازنده پروتئین) است. بر اساس یافته های فعلی، تنها یک پروتئین غیر معمول ممکن است برای اثرات سمی کافی باشد. نتایج این آزمایش‌ها نشان داد که این پروتئین تک گیاهی غیرمعمول سلول‌ها را با مکانیسمی مشابه با ترکیب پیچیده پروتئین‌های غیرعادی تولید شده توسط آنتی‌بیوتیک‌های آمینوگلیکوزید، اما با مکانیسم دقیق، از بین می‌برد. مرگ سلول هنوز یک راز است.

دکمه بازگشت به بالا