استان ها

سلول‌های گیاهی چگونه با بیماری‌های خطرناک مقابله می‌کنند؟/ مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلول گیاهی

گروه استانی خبرگزاری آنا؛ حسین عقابی؛ شگفتی های خلقت در جهان بی پایان است. یکی از این معجزات را می توان در روش گیاهی مبارزه با بیماری های خطرناک و آفات مشاهده کرد. از آنجا که گیاه قادر به حرکت نیست ، مجبور است از همان طریقی که در آن واقع شده است با بیماری مقابله کند ، یکی از این موارد خودخواهی و ناهمگنی سلولهای گیاهی است.


** بیشتر بخوانید:

14 فصل مربوط به آنزیم های این کتاب را بخوانید


با استفاده از این روش ، سلولهای گیاهی یا با هضم خود آلاینده و یا با هضم سلولهای سالم درون خود ، منطقه آلوده را احاطه می كنند كه در نهایت باعث تخریب برخی سلولها می شود. اما از گسترش آلودگی جلوگیری می کنند. این روش مرگ برنامه ریزی شده سلولی نامیده می شود که به طور کامل در کتاب “مرگ سلول برنامه ریزی شده گیاه” شرح داده شده است.

به مناسبت انتشار کتاب “مرگ برنامه ریزی شده سلولهای گیاهی” ، خبرنگار خبرگزاری آنا با مترجم این کتاب ، دیوید هاشم آباد ، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد Rhta صحبت کرد که در ادامه می خوانیم.

آنا: کتاب “مرگ سلول برنامه ریزی شده گیاهی” چه چیزی را دنبال می کند؟

هاشم‌آبادی: “مرگ سلولی برنامه ریزی شده” در همه موجودات زنده ، انسان ها و گیاهان رخ می دهد. این کتاب در مورد مرگ برنامه ریزی شده سلولهای گیاهی است. بعضی از سلول ها حتی در سنین جوانی در انسان و حیوان می میرند. آنها جایگزین می شوند و گیاهان نیز جایگزین می شوند. بعضی از سلولهای گیاهی می میرند و وقتی گیاه یا ارگانیسم جدید است ، سلول ها با سرعت بیشتری جایگزین می شوند. اما با افزایش سن ، میزان تعویض به تدریج کاهش می یابد و گیاه در نهایت می میرد.

وقتی آفت یا بیماری خطرناکی به گیاه حمله می کند ، در این شرایط سلول ها محیط را احاطه می کنند و در واقع به طور طبیعی گیاه را قربانی می کنند و سلولهای آلوده را می خورند تا از گسترش عفونت جلوگیری کند ، بنابراین “خودخواهی” یا “دگرجنسگرایی” ایجاد می شود. “آنها می گویند. این مکانیسم در همه موجودات زنده وجود دارد و اکنون فیزیولوژی گیاهان و حیوانات به آن سمت حرکت کرده اند.

آنا: در این باره بیشتر توضیح دهید.

هاشم‌آبادی: اگر در مورد شخصی توضیح دهیم ، می توان آن را ملموس تر و بهتر درک کرد. به عنوان مثال ، برای نوزادان و کودکان ، ما همچنین مرگ سلولی داریم ، به این معنی که کودک خیلی سریع از بین می رود. اما از آنجا که جدید است ، می تواند بهتر و سریعتر جایگزین این سلول ها شود و هر چه قدیمی تر می شود ، جایگزینی سلول های مرده سخت تر می شود. حتی در سنین بالا ، سلول ها و پروتئین های جدیدی ساخته می شود که پروتئین های ضد مرگ نامیده می شوند ، اما در جای دیگر گیاه یا انسان واقعاً نمی تواند چنین جایگزینی و پیری داشته باشد.

اگر شخص یا حیوانی بیمار شود ، او را به پزشک منتقل می کنند و به دنبال درمان بیماری می روند. اما گیاه باید آنجا بایستد و مقاومت کند و مشکل خود را حل کند. به اصطلاح روش حساسیت بیش از حد این است که سلول ها ناحیه آلوده را احاطه می کنند ، یا با هضم خود آلاینده یا با هضم سلول های سالم ، که در نهایت چندین سلول را از بین می برد. اما از گسترش آلودگی جلوگیری می کنند. این غذا خوردن و دگرجنس گرایی نامیده می شود و یکی از محبوب ترین قسمت های PCD یا مرگ سلولی برنامه ریزی شده است.

سلولهای گیاهی

این برنامه ریزی در صورت بروز در ژنوم گیاه انجام می شود. به عنوان مثال ، گیاهی به نام هیولا یا برگ انجیر در ابتدا دارای برگهای جدید و سالم است. با گسترش برگها ، سوراخها و دایره هایی پدیدار می شوند و این امر به یکی از محبوب ترین گیاهان خانگی تبدیل می شود و بسیاری از افراد به دنبال راه هایی هستند که به طور طبیعی این سوراخ ها و سوراخ ها را ایجاد کند و هیچ اشکال هندسی جالب توجهی نداشته باشد. این رویداد نمونه ای از مرگ برنامه ریزی شده سلول های گیاهی است.

حیوانات از این موضوع آگاه بودند و خیلی زودتر روی آن کار می کردند. اما گیاهان کمی دیرتر شناخته می شوند و اکنون مقالات مربوط به گیاهان در این منطقه بسیار جدید و دست نخورده است. معمولاً مرگ سلولی در حیوانات اتفاقی نیست. حتی در انسان ها ، وقتی سلول های سرطانی تشکیل می شوند ، یک سری سلول ابتدا با یک سری آنزیم هایی که ترشح می کنند با آنها می جنگند. اما هنگامی که گسترش می یابد و سیستم های آنزیمی در برابر آن مقاومت نمی کنند ، سرطان غالب می شود.

اگر سلول ها در ابتدای بیماری با سرطان مبارزه کنند ، موفق خواهند شد ، که موفقیت این مرگ سلولی برنامه ریزی شده است. سلول های سرطانی در بدن توسط مکانیسم هایی خورده می شوند و توسط سلول های سفید خون و سلول های دیگر از بین می روند. اما پس از گسترش ، دیگر در واقع مشکل با مکانیسم گیاه یا حیوان حریف حل نخواهد شد.

آنا: چرا مرگ برنامه ریزی شده سلول سلول را برای ترجمه انتخاب کردید؟

هاشم‌آبادی: این کتاب توسط انتشارات بسیار معتبری به نام Springer منتشر شده است که یکی از معتبرترین نشریات در جهان است و موضوع آن موضوعی بسیار جدید و مدرن است که همه علوم با آن ارتباط دارند. این کتاب قرار بود سال گذشته منتشر شود. اما به دلیل شیوع کرونا ویروس ، این تاخیر تأخیر افتاد و امسال منتشر و منتشر شد.

آنا: آیا کتاب مرگ سلول سلول گیاهان در دسترس عموم است؟

هاشم‌آبادی: زیاد نیست ، زیرا به جزئیات ساختار گیاه مربوط می شود. این کتابی عالی برای کسانی است که فیزیولوژی گیاهان را می خوانند و هم کسانی که در مراکز تحقیقاتی کشاورزی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری کار می کنند. اگر عموم مردم بخواهند بخوانند ، می توانند از دو فصل مقدماتی استفاده کنند.

آنا: نقش دانشگاه در نوشتن این کتاب چه بود؟

هاشم‌آبادی: انتشارات خارجی آن Springer و انتشارات داخلی آن دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت است. کلیه کارهای مرتبط ، مانند شابک ، هزینه چاپ توسط دانشگاه انجام شده و در چاپخانه دانشگاه آزاد اسلامی در تهران منتشر شده است.

ابتدا نسخه کوچکی از این کتاب منتشر شد که در صورت استقبال بازار از آن تجدید چاپ می شود. 100 نسخه در حال حاضر چاپ شده و در صورت فروش قابل چاپ مجدد است.

انتهای پیام / 4121/4062 / ص

دکمه بازگشت به بالا