استان ها

طراحی و ساخت کیت تشخیص مقاومت چنددارویی باکتری

یک کیت تشخیصی برای انواع “بروسلا” ساخته شد

محققان و دانشجویان محقق در رشته های مهندسی ژنتیک و علوم دامی موفق به ساخت و تولید کیت تشخیص مقاومت چند دارویی و کیت تشخیص بروسلا شدند.

سامیه تیربخش گوران دانشجوی دکتری ژنتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های خبرگزاری آنا از طراحی و ساخت کیت تشخیص مقاومت چند دارویی (MDR) برای باکتری ها خبر داد. مرکز توسعه سلامت این دانشگاه و درباره این کیت گفت: این دستاورد در مدت 30 دقیقه تا یک ساعت و بدون نیاز به تجهیزات پیچیده و با حداقل هزینه به دست می آید.

وی با بیان اینکه میزان مرگ و میر جهانی ناشی از مقاومت آنتی بیوتیکی 700 هزار نفر در سال برآورد می شود، افزود: مقاومت باکتریایی به آنتی بیوتیک ها باعث ایجاد نقص در روند درمان بسیاری از بیماری های شایع و خطرناک، اختلال در عمل و شیمی درمانی می شود. پیوند زده شده است.

طراحی و ساخت کیت تشخیص مقاومت
تیربخش گوران که موفق به تهیه و تولید کیت تشخیص مقاومت چند دارویی (MDR) باکتریایی در مرکز رشد بهداشت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد شده است، افزود: تشخیص سریع و دقیق مقاومت آنتی بیوتیکی نقش مهمی در انتخاب آنتی بیوتیک های موثر دارد. با پزشکان و مدیریت بهتر روند درمان عفونت است.

این پژوهشگر جوان گفت: روش های مختلفی برای تشخیص مقاومت آنتی بیوتیکی وجود دارد که از آن جمله می توان به تست تایید فنوتیپ، تست هم افزایی دو دیسک، تست سه بعدی، تست E و تست PCR اشاره کرد. از معایب این روش ها می توان به حساسیت کم، هزینه بالا و زمان بر بودن آنها اشاره کرد. تکنیک تقویت همدما، که به حلقه LAMP بستگی دارد، یک روش تشخیصی منحصر به فرد است که در شرایط همدما تنها با استفاده از یک آنزیم و 4 پرایمر خاص کار می کند.

وی با اشاره به اینکه در ساخت و تولید کیت تشخیص مقاومت چند دارویی (MDR) از تکنیک لامپ برای تشخیص مقاومت دارویی باکتریایی استفاده شد، به آنا گفت: با افزایش سرعت و دقت تشخیص مقاومت باکتریایی با استفاده از این کیت، مدیریت کنترل عفونت با بهبود و کاهش اثرات مضر مقاومت آنتی بیوتیکی محقق خواهد شد.

**ساخت کیت تشخیصی “بروکسل”.

محمد محمدی دانشجوی کارشناسی گروه علوم دامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری آنا از تولید کیت تشخیصی «بروسلا» خبر داد و اظهار داشت: تب مالت ناشی از تولید کیت تشخیصی «بروسلا» است. باکتری بروسلا که یک کوکوباسیل درون سلولی گرم منفی است.

طراحی و ساخت کیت تشخیص مقاومت

به گفته دانشجوی کارشناسی مهندسی علوم دامی واحد شهرکرد، تب مالت، تب مالت، قبرس یا تب مدیترانه ای، تب حصبه دوره ای، تب سنگ جبل الطارق و معمولاً تب موجی و در بیماری پیشرفته نیز شناخته می شود. دانشگاه . . کشورهایی مانند استرالیا و ژاپن. ، نیوزلند، کانادا و برخی کشورهای اروپایی تقریبا ناپدید شده اند. این باکتری طیف وسیعی از حیوانات اهلی و وحشی را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث سقط جنین، کاهش تولید شیر و ناباروری و در نتیجه خسارات اقتصادی زیادی به دام می شود.

محمدی با اشاره به اینکه تب مالت باعث ایجاد عفونت های سیستمیک در انسان به صورت حاد یا مزمن می شود و عفونت های آن معمولاً از طریق سطوح مخاطی ایجاد می شود، افزود: تب مالت یکی از شایع ترین بیماری هایی است که بین انسان و دام منتشر می شود و خسارات اقتصادی قابل توجهی را در اثر سقط جنین به دنبال دارد. این به یک تله تبدیل می شود و یکی از بیماری های چند سیستمی تهدید کننده زندگی در انسان است.

این محقق گفت: در سال 1886 دیوید بروس برای اولین بار بروسلا ملیتنسیس را از طحال یک سرباز انگلیسی که بر اثر تب فوت کرده بود جدا کرد. این بیماری که به تب مالت معروف است، در بین پرسنل نظامی مستقر در جزیره مالت رایج بود. این باکتری MICROCOCCUS MELITENSIS نام گرفت که در آن “MELITENSIS” از نام رومی مالت، “MELITA” گرفته شده است.

تولید کیت تشخیصی در مرکز رشد دانشگاه آزاد شهرکرد
این محقق اظهار داشت: در سال 1897 باسیلوس آبورتوس به عنوان عامل سقط مسری در گاو توسط برنهارد بانگ شناسایی شد. بعدها در سال 1917 علت این دو بیماری یکی بود و به افتخار بروس به بروسلا تغییر نام داد. در ایران، B. melitensis از کشت خون انسان در سال 1932 و در جمعیت گاو، B. abortus از یک جنین سقط شده در سال 1944 جدا شد.

گفتگو با بهن اسماعیلی

انتهای پست/

دکمه بازگشت به بالا