اقتصادی

سعودی‌ها صادرات نفت بیشتری را تغییر مسیر دادند

سعودی‌ها، صادرات نفت بیشتری را برای اجتناب از جنوب دریای سرخ، تغییر مسیر دادند.

به گزارش تیتر اول، گزارش‌های بلومبرگ و رویترز نشان می دهد در بحبوحه افزایش ریسکهای کشتیرانی در دریای سرخ به دلیل عملیات دریایی نیروهای مسلح یمن علیه کشتی‌های اسرائیلی، عربستان سعودی صادراتش را از پایانه شمالی خود در دریای سرخ افزایش داده است تا از منطقه خطر اجتناب کند.

طبق داده‌های ردیابی بلومبرگ، صادرات نفت از پایانه معاجز عربستان سعودی در ژانویه، ۵۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

پایانه معاجز که در کرانه غربی عربستان نزدیک ینبع است، ۱۸ میلیون بشکه برای صادرات در ژانویه ارسال کرد، در حالی که در دسامبر، صادرات از این پایانه، تنها هشت میلیون بشکه بود.

نفت خامی که از پایانه معاجز ارسال می شود، می تواند به سمت شمال حرکت کند و از تنگه باب المندب که در آنجا، شاهد حوادث امنیتی بوده است، اجتناب کنند.

نفت خام بارگیری شده در معاجز، به خط لوله سومد در مصر وارد می شود و سپس به پایانه ای در سواحل دریای مدیترانه پمپاژ شده و سپس به مشتریان نهایی منتقل می شود.

با وجود تحولات اخیر دریای سرخ و در حالی که محل برخی از بارگیری ها از منطقه جنوبی دریای سرخ تغییر یافته، سعودی‌ها همچنان به استفاده از تنگه باب المندب ادامه می دهند.

طبق گزارش رویترز، داده‌های ردیابی نفتکش نشان می دهد حداقل دو محموله بارگیری شده در معاجز در ژانویه، از طریق تنگه باب المندب به جنوب رفته اند.

در بیانیه‌های عمومی، سعودی‌ها همچنان اصرار دارند که محموله‌های این کشور از جنوب دریای سرخ دوری نمی‌کنند. هفته گذشته، یکی از مقامات ارشد آرامکو به بلومبرگ گفت: عربستان سعودی با وجود ریسک امنیتی، همچنان نفت خام خود را از مسیر دریای سرخ صادر می کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این عملکرد تفاوت چشمگیری با سایر صادرکنندگان نفت دارد که مسیر تردد نفتکشها را از دریای سرخ تغییر داده اند و در نتیجه، با سفر طولانیتر در اطراف دماغه امید نیک آفریقا، به میزان قابل توجهی بر هزینه هایشان افزوده شده است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا