عمومی

باریکه‌ای به وسعت جهان – تیتر اول

مردم لندن روز گذشته به خیابان‌ها آمده و تظاهرات گسترده‌ای در حمایت از فلسطین برگزار کردند. از زمان عملیات حماس در ۷ اکتبر و بعد از حمله صهیونیست‌ها به بیمارستان المعمدانی، تجمعاتی در چند کشور اروپایی برای ادای احترام به شهدای غزه و در حمایت از فلسطین برپا شده است.
با اینکه برخی دولت‌های اروپایی حمایت خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند اما مردم اروپا برخلاف دولت‌های‌شان، از فلسطین حمایت کرده‌اند.

به گزارش تیتر اول، روزنامه وطن امروز در مطلبی در صفحه اول این روزنامه با عنوان «باریکه‌ای به وسعت جهان» به همدردی و حمایت گسترده جهان از مردم بی دفاع نوار غزه در مقابل حملات رژیم صهیونیستی به رغم فشارهای مسئولان و سیاستمداران ای ن کشورها پرداخته و می‌نویسد:

مردم لندن روز گذشته به خیابان‌ها آمده و تظاهرات گسترده‌ای در حمایت از فلسطین برگزار کردند. از زمان عملیات حماس در ۷ اکتبر و بعد از حمله صهیونیست‌ها به بیمارستان المعمدانی، تجمعاتی در چند کشور اروپایی برای ادای احترام به شهدای غزه و در حمایت از فلسطین برپا شده است.
با اینکه برخی دولت‌های اروپایی حمایت خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند اما مردم اروپا برخلاف دولت‌های‌شان، از فلسطین حمایت کرده‌اند.

بعد از حمله مرگبار صهیونیست‌ها به بیمارستان المعمدانی در غزه، مردم در ایتالیا، فرانسه، آلمان، اتریش و حتی بریتانیا برای حمایت از فلسطین به خیابان‌ها آمدند. نزدیک به ۵۰۰۰ تظاهرات‌کننده در حمایت از فلسطین در خیابان‌های ژنو گرد هم آمدند و خواستار پایان قتل‌عام مردم بی‌گناه به دست ارتش رژیم صهیونیستی و پایان دادن به رژیم آپارتاید شدند. در برلین و چند شهر دیگر در سراسر این کشور از جمله دوسلدورف، کلن، مونستر و بیله‌فلد هزاران نفر در همبستگی با فلسطین تظاهرات کردند. در برلین بیش از ۶۰۰۰ نفر و در دوسلدورف بیش از ۷۵۰۰ نفر گرد هم آمدند. تظاهرات‌کنندگان در برلین همچنین نماز میت غیابی را به یاد قربانیان حملات رژیم صهیونیستی اقامه کردند.

 با تشدید تلفات غیرنظامیان فلسطینی در حملات غیرانسانی رژیم صهیونیستی، حمایت‌های افکار عمومی بین‌المللی از فلسطینیان هم گسترش یافته و در لندن پایتخت انگلیس علیه رژیم اشغالگر قدس تظاهرات برگزار شد.

منابع رسانه‌ای از قبیل رویترز، گزارش‌هایی درباره تظاهرات گسترده عصر روز شنبه در لندن پایتخت انگلیس منتشر کردند. خبرگزاری انگلیسی رویترز نوشت: ۱۰۰ هزار معترض در این تظاهرات در لندن در حمایت از فلسطینیان شرکت کردند و شعار «فلسطین را آزاد کنید» سر دادند.

«کارزار همبستگی با فلسطین» که سازماندهی این تظاهرات گسترده در لندن را برعهده داشت اما اعلام کرد ۳۰۰ هزار نفر در این راهپیمایی شرکت داشتند.

معترضان در این تجمع بنرهای در حمایت از فلسطینیان در دست داشتند و پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند و پس از راهپیمایی در خیابان‌های لندن، در نزدیکی «داونینگ استریت» (محل استقرار و سکونت نخست‌وزیر انگلیس) تجمع کردند.

یکی از زنان شرکت‌کننده در تظاهرات لندن به رویترز گفت: «به عنوان یک فلسطینی که دوست دارم روزی به خانه برگردد، به عنوان یک فلسطینی که در غزه برادران و خواهران و خانواده دارد، آرزو می‌کنم بتوانیم کارهای بیشتری انجام دهیم اما در حال حاضر اعتراض کردن تنها کاری است که می‌توانیم انجام دهیم».

خبرگزاری رویترز در روایت تظاهرات در لندن نوشت: «بسیاری از شعارها و بنرها حاوی شعارهای بشدت ضداسرائیلی بود و یکی از معترضان بنری با تصاویر سوناک، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با پیام «تحت تعقیب جنایات جنگی» در دست داشت».

این رسانه انگلیسی در گزارش خود به هشدارهای قبلی مقام‌های این کشور درباره حمایت از مردم فلسطین اشاره کرد و خبر داد پلیس انگلیس ۱۰ نفر از معترضان را بازداشت کرد.

در گزارش رویترز آمده است: «پلیس (انگلیس) قبل از این راهپیمایی هشدار داده بود هر کسی که از حماس حمایت کند، با بازداشت مواجه خواهد شد (چرا که حماس)، به عنوان یک سازمان تروریستی در بریتانیا ممنوع شده است».

پلیس پایتخت انگلیس بعد از تظاهرات در مخالفت با رژیم صهیونیستی و در حمایت از فلسطینیان در لندن اعلام کرد این تظاهرات عمدتا مسالمت‌آمیز بود و نیروهای پلیس ۱۰ نفر را دستگیر کردند.

حمایت گسترده افکار عمومی انگلیس از مردم فلسطین در شرایطی است که ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس و دیگر مقام‌های این کشور از زمان آغاز عملیات توفان الاقصی و به رغم حملات شدید رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری، در حال حمایت از رژیم اشغالگر قدس هستند.

نخست‌وزیر انگلیس حتی در ادامه روند حمایت غربی‌ها از رژیم صهیونیستی، خود شخصا به فلسطین اشغالی رفت و ضمن محکوم کردن نیروهای مقاومت فلسطین، از ایستادن لندن در کنار تل‌آویو سخن گفت.

معترضان بنرهایی با مضامین «برای صلح، عدالت و کرامت انسانی در فلسطین» و «علیه جنگ، خشونت و تجاوز در غزه» در دست داشتند.

در رم، پایتخت ایتالیا، بیش از ۱۰۰۰ نفر با در دست داشتن تابلوها، پرچم‌ها، چفیه‌ها و بنرهایی با شعارهای «فلسطین آزاد» و «فلسطین جاویدان، اسرائیل جنایتکار» تجمع کردند. دیگر کشورهایی اروپایی مانند اسپانیا نیز روز گذشته صحنه تظاهرات در حمایت از مردم فلسطین بودند.

در روزهای گذشته نیز صدها تن از حامیان ملت فلسطین در واشنگتن و بسیاری از شهرهای آمریکا در حمایت از فلسطین و محکومیت تجاوزات صهیونیست‌ها علیه نوار غزه دست به تظاهرات زدند و پرچم‌های فلسطین را به‌رغم ممنوعیت تظاهرات در دست داشتند. مردم شهر «ونکوور» کانادا نیز تظاهراتی گسترده‌ای برگزار و جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. در ژنو نیز چند هزار نفر در حمایت از فلسطین به خیابان‌ها آمدند. تظاهرات‌کنندگان خواستار «مقاومت» و «آزادی» مردم فلسطین شدند و شعارهای ضد اسرائیلی سر دادند.

به گزارش رسانه‌ها و پلیس سوییس، حدود ۴۵۰۰ تظاهرات‌کننده نیز پنجشنبه در لوزان به خیابان آمدند،  در حالی که سازمان‌دهندگان آن انتظار گردهمایی تنها ۱۰۰۰ نفر را داشتند. این تجمع بدون حادثه به پایان رسید. تظاهرات‌کنندگان که پرچم فلسطین را در دست داشتند، فریاد حمایت از فلسطین سر داده و از دولت سوییس خواستند روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کند. بسیاری از دیگر نقاط جهان نیز شاهد تظاهرات حامیان فلسطین در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی بودند. در ایالات متحده حامیان فلسطین در مقابل دفتر کار نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا تجمع کرده و خواستار توقف حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و توقف حمایت‌های نظامی و مالی آمریکا از این رژیم شدند.

به گزارش «المیادین»، هزاران نفر در تجمعات واشنگتن، نیویورک، شیکاگو، هیوستون، فیلادلفیا و سن‌دیگو شرکت کردند. هزاران شهروند آمریکایی و غیرآمریکایی در شهر واشنگتن در حمایت از مردم غزه و محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با در دست گرفتن پرچم فلسطین و سر دادن شعار خواستار توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه شدند. طبق این گزارش، نهادهای فلسطینی خواستار مشارکت گسترده در این راهپیمایی‌ها برای رساندن صدای فلسطینی‌ها به تصمیم‌گیرندگان دولت آمریکا شدند. در تظاهرات پرجمعیت لس آنجلس، شرکت‌کنندگان خواستار پایان فوری نسل‌کشی و محاصره غزه شدند. شرکت‌کنندگان در تجمعات این شهر از اعضای کنگره آمریکا خواستند با جلوگیری از وخامت شرایط زندگی در نوار غزه و توقف جنایاتی که به بهانه «دفاع از خود» توسط رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین انجام می‌شود، به وظایف خود عمل کنند.

به گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین» پس از آغاز عملیات «توفان الاقصی» نیروهای مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر، تلاش‌های زیادی برای سرکوب دیدگاه‌های طرفدار فلسطین در آمریکا انجام شده است. به گفته پلیس آمریکا، در بروکلین نیویورک تعدادی از مردم در راهپیمایی روز شنبه که شرکت‌کنندگان خواستار آتش‌بس در غزه شدند، بازداشت شدند که اتهامات آنها مشخص نیست. در جریان تجمعات روز جمعه در منهتن نیویورک هم ۱۳۹ نفر بازداشت شدند.

دانشجویان دانشگاه‌های شهر تولوز در جنوب فرانسه در حمایت از مردم فلسطین تجمع و کشتار فلسطینیان مظلوم و بی‌دفاع از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. حاضران در این تجمع دانشجویی با حمل پرچم‌های فلسطین و سر دادن شعارهایی در حمایت از مردم فلسطین، خواستار توقف فوری بمباران غزه از سوی رژیم صهیونیستی شدند. این تجمع با فراخوان ۷ تشکل دانشجویی و صنفی در دانشگاه میرایل شهر تولوز فرانسه برگزار شد.

از سوی دیگر دانشجویان ایرانی و غیرایرانی در برخی دانشگاه‌های اروپا و آمریکا از فلسطین حمایت کردند و با تعلیق، فشار و محدودیت توسط دانشگاه‌شان مواجه شدند. در آلمان استفاده از چفیه مقاومت فلسطین و تظاهرات ممنوع است و افراد بازداشت می‌شوند. همزمان در لندن، دانشگاه سوآس مشغول تعلیق دانشجوهایی است که در تجمعات همبستگی با فلسطین شرکت‌ کردند. شبکه تلویزیونی فاکس ۱۱ در گزارشی به برپایی تظاهرات و راهپیمایی در ایالت کالیفرنیا در آمریکا در حمایت از فلسطینی‌ها پرداخت. دانشگاه ایالتی لس‌آنجلس یکی از کانون‌های این راهپیمایی‌ها بود.

به گزارش خبرگزاری آریا، دانشجویان آمریکایی در شهر لس‌آنجلس در حمایت از فلسطینی‌ها راهپیمایی کردند.
شبکه تلویزیونی فاکس ۱۱ در گزارشی به برپایی تظاهرات و راهپیمایی در ایالت کالیفرنیا در آمریکا در حمایت از فلسطینی‌ها پرداخت. علاوه بر این دانشگاه «تافتس» در شهر بوستون ایالت ماساچوست نیز شاهد درگیری‌های شدید میان دانشجویان بر سر حمایت از فلسطین و نقد رژیم صهیونیستی بود.
 مدیر ارشد اجرایی این دانشگاه، محیط دانشگاه را وحشتناک توصیف کرده و گفته است همزمان با افزایش درگیری‌ها میان حماس و تل‌آویو، دانشجویان یهودی به طور باورنکردنی از حضور در دانشگاه می‌ترسند.

 به گفته مدیر ارشد اجرایی دانشگاه تافتس، اکثر دانشجویان از پیروزی‌های حاصل‌شده از سوی حماس بر رژیم صهیونیستی خوشحال شده و به طور آشکار این پیروزی را جشن می‌گیرند و از حماس در مقابل دانشجویان یهودی تعریف و تمجید می‌کنند.

در دانشگاه ایالتی آریزونا نیز دانشجویان در حمایت از فلسطین تظاهراتی بر پا کرده و در صفحات خود در شبکه اجتماعی ایکس پست‌هایی در حمایت از اقدامات حماس و حمله غافلگیرانه آن به مناطق اشغالی منتشر کرده‌اند.

در چنین شرایطی قانون‌گذاران آمریکایی در تلاش برای ایجاد مرز مشخص جهت جدا کردن حماس از مردم فلسطین هستند؛ امری که از سوی دانشجویان دانشگاه‌های مختلف آمریکا مورد قبول واقع نشده است.

پردیس‌های دانشجویی ایالات متحده سال‌هاست کانون مناقشه‌های جدی بین حامیان فلسطین و یهودیان طرفدار رژیم صهیونیستی است و شکل‌گیری هر خشونتی در خاورمیانه این درگیری‌ها را تشدید می‌کند.

حمایت دانشجویان هاروارد از مردم غزه

هارواردی‌ها در روزی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا برای بازدید به این دانشگاه رفته بود هم تجمع اعتراضی در حمایت از غزه برگزار کردند. ۳۳ گروه دانشجویی این دانشگاه با امضای بیانیه‌ای، رژیم اسرائیل را مسؤول حملات حماس دانستند. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:

در ۲ دهه گذشته، میلیون‌ها فلسطینی در غزه مجبور شده‌اند در یک زندان روباز زندگی کنند.  خشونت‌های اسرائیل به مدت ۷۵ سال جنبه‌های مختلفی از تصرفات سیستماتیک زمین تا حملات هوایی، بازداشت‌های خودسرانه در ایست‌های بازرسی، جدایی اجباری از خانواده و قتل‌های هدفمند را در برگرفته است. ما از جامعه دانشگاهیان هاروارد می‌خواهیم تا در برابر انتقام استعماری ایستادگی کرده و برای متوقف کردن خشونت‌ها اقدام کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا