قصه تکراری سرخون! – تیتر اول

تیتر اول / چهارمحال و بختیاری به نظر می رسد که این داستان هنوز به پایان نرسیده است ، قطع خط لوله انتقال نفت و ریختن روغن به خاک و آب و از دست دادن هزاران ماهی …

مردم این سرزمین با هر زمین لغزش ، خطوط لوله فرسوده نفت ، و نشت روغن بر روی آب و خاک آنها می لرزند و آنها را از این سرزمین بیرون رانده است.

این چهارمین بار است که مردم منطقه سرخون چهارمال و باختجاری خونریزی می کنند و داستان ریزش خط لوله نفت و ریختن آن در آب و خاک آنها تکرار می شود.

دیروز ، 14 دسامبر ، ظهر بود که خط لوله انتقال نفت مارون از مناطق چهارمحال و بهتیاری در منطقه سرخون شهر اردل خراب شد و آتش گرفت.

مسئولان و نیروهای امدادی در منطقه هستند و با وجود آتش سوزی گسترده ، حدود ساعت 13 بعد از ظهر شعله های آتش فرو نشست.

در یک جلسه مدیریت بحران در شهر اردل ، استاندار چهارمحال و بختیاری ، اقبال عباسی دلیل خرابی خط لوله انتقال نفت در منطقه سرخون را توضیح داد و گفت این منطقه کوهستانی است و عبور از آن دشوار است. رانش زمین باعث حرکت و سقوط قطعه سنگی از طریق این خط لوله نفت شد. حرکت سنگ و مجاورت آن با خط لوله انتقال نفت مارون باعث فشار بر روی خط لوله و شکستن آن شد.

ده ها سال پس از ظهور آلودگی های نفتی در آبها و خاکهای منطقه و علیرغم برخی اقدامات ، اثرات آب و خاک ایجاد شده همچنان آزار مردم منطقه می دهد.

چهارمحال بختیاری ، مدیرکل حفاظت محیط زیست شهرام احمدی ، در مورد پیامدهای زیست محیطی نشت نفت در آب و خاک به تیتر اول گفت: خط لوله انتقال نفت مارون یکی از مهمترین شریان های اقتصادی کشور است که نفت را از استان خوزستان به پالایشگاه های اصفهان ، تهران و تبریز منتقل می کند. این یک خط لوله قدیمی است و متأسفانه تاکنون 5 بار در استان باعث تصادفات و صدمات جدی به محیط زیست شده است.

وی با بیان اینکه خط لوله انتقال نفت مارون یک بار در حوضه زاینده رود و چهار بار در منطقه سرخون آسیب دیده است ، افزود: محیط استانی به سرعت در شکستگی های قبلی خط لوله نفوذ کرده و اقدامات قانونی و پیشگیرانه برای کاهش خسارت انجام شده است. انجام داده است.

آقای احمدی گفت که با پارگی خط لوله انتقال نفت ، دیروز مقادیر زیادی نفت خام به منطقه سرازیر شد: “متأسفانه ، این حادثه صدمات جدی به منابع آب و خاک منطقه وارد خواهد کرد.”

وی گفت: محل شکستگی خط لوله انتقال نفت نزدیک Cheshmark Sarkhon است و اولین چیزی که آب باران به منابع آب وارد می کند.

چهارمحال و بهتیاری ، مدیرکل حفاظت محیط زیست ادامه داد: پارگی و آتش سوزی این لوله نه تنها باعث آلودگی هوا می شود بلکه به تنوع زیستی منطقه آسیب جدی می رساند.

وی تأکید کرد: اکنون لازم است میزان آلودگی منابع خاک کمی و کمی بررسی شود و منابع آبی منطقه بدون تأخیر به ویژه در زمینه آب آشامیدنی مورد بررسی قرار گیرد تا آب سالم برای اهداف مختلف در اختیار مردم قرار گیرد.

احمدی با بیان اینکه اولین مورد باعث ورود روغن باران به خاکهای آلوده به منابع آبی می شود ، افزود: برای جلوگیری از تخریب بیشتر منطقه ، لازم است این خاکها منتقل و تمیز شوند.

وی اظهار داشت: حوادث مختلف نشان داده است که خط لوله انتقال نفت در منطقه سرخون فرسوده است و وزارت نفت و شرکت خطوط لوله مخابرات استان اصفهان باید لوله های فرسوده را تعویض کرده و اقدامات ایمنی را برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی انجام دهند.

مدیرکل محیط زیست استان ادامه داد: خسارات وارده توسط بخشهای مختلف از جمله کشاورزی ، منابع طبیعی و محیط زیست باید ارزیابی و سپس جبران شود و در آخر نیز تدابیری اندیشیده شود تا از وقوع مجدد بلایا متاسفانه در دوره های گذشته شناسایی و جلوگیری شود. انجام نشده است ، اما اخیراً کارشناسان دانشگاه تبریز برای شناسایی منابع آلودگی و راههای جلوگیری از عود مجدد آمده اند.

وی افزود: به محض وقوع این حادثه تیم هایی از کارشناسان محیط زیست برای جلوگیری از خسارت بیشتر به منطقه اعزام شدند و میزان و مستندات خسارت انجام می شود.

احمدی تأکید کرد: مانند گذشته ، برای بررسی وضعیت سلامت آب ماهانه از چشمه سرخون و منابع زیر آب آن نمونه برداری می شود و مطابق قانون حفاظت از محیط زیست و کلیه اقدامات لازم به مقامات مخالف اطلاع داده می شود. سایر قوانین ملی فعلی و فعلی.

وی اظهار داشت: ما از مسئولان شرکت خطوط لوله ارتباطات نفت و اصفهان می خواهیم اقدامات فوری ، لازم و کافی را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که شاهد تکرار حوادث جدید نیستیم و عواقب ویرانگر این حادثه بلافاصله کاهش می یابد.

هاهان خاکپور ، فعال محیط زیست در چهارمحال و بختجاری نیز با اشاره به آلودگی نفتی در منطقه سرخون در سال های اخیر گفت: شکستن خط لوله در سرخون دشوار است.

وی افزود: بر اساس تجارب گذشته ، در نقطه نشت روغن ، خاك منطقه اولین خسارت را متحمل می شود كه این امر مستلزم تخلیه كامل خاک است و متأسفانه این امر به طور كامل ممكن نیست.

خاکپور افزود: برای از بین بردن کامل آلودگی و بازیابی کامل پوشش گیاهی منطقه حدود دو تا سه دهه زمان لازم است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از آسیب های ناشی از نشت نفت آلودگی منابع آب است ، گفت: اگر آلودگی وارد آب های سطحی شود ، این آلودگی به مناطق پایین دست شیلات و کشاورزی آسیب می رساند.

خاکپور ورود آلودگی آب های زیرزمینی را نگرانی دیگر عنوان کرد و تصریح کرد: باران و آلودگی آب های زیرزمینی از منابع سلامت انسان را به خطر می اندازد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا