اقتصادی

باید با پدافند رسانه‌ای از بازارسازی در فضای مجازی جلوگیری کرد/ اتفاق خاصی در بازار ارز رخ نداد

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: هیچ گونه اتفاق اقتصادی و سیاست‌گذاری خاصی که منجر به این موضوع شود که بگوییم بانک مرکزی در این دوره نمی‌تواند بازار ارز را کنترل کند، رخ نداده است. بنابراین بانک مرکزی امسال هم می‌تواند با مدیریت درست بازار و کنترل عرضه و تقاضا و متناسب سازی آن ها این بازار را کنترل کند.

جهانبخش سنجابی شیرازی در گفت‌وگو با تیتر اول، با اشاره به این که در اسفند سال گذشته نرخ دلار تا ۶۰ هزار تومان افزایش یافته بود، اما فروکش کرد و به ۴۹ هزار تومان رسید، گفت: در چند هفته اخیر که نرخ دلار افزایش یافته بود، اتفاق بنیادی اقتصادی که موجب شود نرخ ارز افزایش یابد، روی نداده است.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: اتفاقاتی که در چند روز گذشته در بازار ارز روی داده و نرخ دلار مجددا اندکی بالاتر رفته، این است که افرادی سودجو به دنبال نوسان گیری هستند تا از این طریق سودهای خود را بیشتر کنند.

سنجابی شیرازی تاکید کرد: بنده متوجه شده‌ام که این افراد شدیدا به دنبال کارکرد رسانه ای در رویکرد جدید تنظیم گری در کشور عراق هستند، زیرا دولت عراق فعلا تحویل دلار برای مسافران خارجی را به حالت تعلیق درآورده است و برخی افراد سودجو این موارد را به تحولات قیمت ارز در ایران ربط می دهند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: به نظر بنده تغییرات ارزی کشور عراق هیچ ارتباط معناداری با بازار ارز کشور ما ندارد و اتفاقا این تنظیم گری جدید عراق در میان مدت می تواند به نفع ما باشد، چون به این معناست که از دلار دیگر استفاده نمی‌شود و مسافران عراقی که به ایران سفر می‌کنند و تعدادشان هم زیاد است، دینار را به ریال تبدیل می‌کنند که در نتیجه ارزهای ملی دو کشور بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

او عنوان کرد: از سوی دیگر مسافران ایرانی که به عراق سفر می‌کنند، در عمل تبدیل ریال به دینار فراهم می شود که در واقع این تنظیم گری به پیمان پولی نانوشته بین دو کشور تبدیل می شود که حجم آن یک میلیارد دلار در سال است.

وی اضافه کرد: فراز و نشیب هایی که در اقتصاد ایران روی می دهد، مانع ثبات بازار ارز تا پایان سال نمی شود. برای این موضوع دو دلیل وجود دارد، اول این که افزایش تقاضایی که وجود دارد مقدار آن اندک است، اما در نهایت نسبت به ماه‌های قبل اعداد پایه تغییر کرده است، دوم فضاسازی‌ای است که وجود دارد که عده‌ای می‌خواهند در این افزایش حداقلی تقاضا بیشترین بهره را از سرمایه‌هایشان که در بازار ارز درگیر است، ببرند. این افراد سعی می کنند که نوسانات بازار ارز را بیشتر کنند تا بتوانند در این تحولات سهم بیشتری ببرند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: در شرایط فعلی بانک مرکزی برای اینکه ثبات بازار ارز را تداوم ببخشد، باید سه اقدام  را انجام دهد، اول اینکه از منابعی که در اختیار دارد، آن بخشی از تقاضاهای واقعی که شکل گرفته است را پاسخ دهد و زمینه‌های دسترسی به ارز با نرخ متناسب را برای متقاضیان واقعی فراهم کند.

سنجابی شیرازی افزود: دوم این است که بانک مرکزی واقعیت‌های ملموس عرضه و تقاضا را تدوین کند تا انتظارات تورمی به حداقل برسد. در آخر هم اینکه بانک مرکزی باید یک کار پدافندی در حوزه رسانه انجام دهد تا امکان ابتکار عمل را از سفته بازها و بازارسازهای کاذب فضای مجازی بگیرد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا