جامعه

پاسخ به شائبه مسمومیت دانش‌آموزان با خوردن شیر مدرسه/ شیر مدارس استاندارد و سالم است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش، در پاسخ به سوالی در خصوص اخباری که بعضا درباره مسمومیت دانش آموزان به دلیل خوردن شیر در مدرسه منتشر می‌شود، گفت که شیر توزیع شده در تمام مدارس کاملا استاندارد و سالم هستند و از رسانه‌ها خواست تا با احتیاط و تحقیق بیشتری اخبارهای این موضوع را منتشر کنند.

علی فرهادی در گفت‌وگو با تیتر اول، در پاسخ به سوالی درباره اخباری که بعضا درباره مسمومیت دانش آموزان به دلیل خوردن شیر در مدرسه منتشر می‌شود، اظهار کرد: در بحث تولید و توزیع شیر مدارس چند دستگاه دخالت دارند. وزارت جهاد کشاورزی دائما تولید شیر را پایش و شرکت‌های تولید کننده را موظف می‌کند تا پای کار آیند و با آموزش و پرورش قرارداد ببندند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت بهداشت مستمرا از جانب معاون اول رئیس جمهوری مامور و موظف به نظارت است، توضیح داد: نظارت این کار به عنوان کاری تخصصی بر عهده وزارت بهداشت است. وزارت بهداشت نیز در چند مرحله به تولید و توزیع شیر مدارس نظارت دارد. این وزارتخانه در حین تولید، به هنگام بسته بندی و به هنگام توزیع شیر نیز نظارت دارد.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: گاهی ادراک اشتباهی صورت می‌گیرد. برای مثال دانش آموز مریض می‌شود. حتی در خانه هم ممکن است این اتفاق برای مادران رخ دهد که فرزند به دلیل دیگری مریض می‌شود و مادر علت این مریضی را اشتباه تشخیص می‌دهد. می‌گوییم ادراک بعضا اشتباه است چراکه شیر مدارس کاملا استاندارد را رعایت می‌کنند و کاملا سالم هستند. شرکت‌های تولید کننده شیر مدارس دارای گرید A، تاییدیه وزارت بهداشت و سازمان استاندارد هستند و ما فقط از این شرکت‌ها شیر را خریداری می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش افزود: از مجموعه رسانه‌ای کشور تقاضا می‌کنیم در این زمینه خیلی با احتیاط و تحقیق خبر منتشر کنند چراکه خبررسانی اشتباه می‌تواند باعث تاثیر منفی بر روی این طرح خیلی خوب شود.

۷۲۰ میلیارد تومان اعتبار شیر به تمامی استان‌ها ابلاغ و در حساب‌ها نشسته است

فرهادی با اشاره به توقف ۱۰ ساله توزیع شیر در مدارس و اهمیت دستور رئیس جمهوری برای آغاز آن و اهتمام معاون اول رئیس جمهوری در تامین اعتبار برای این کار، درباره آخرین آمار توزیع شیر در مدارس کشور توضیح داد: ما ۷۲۰ میلیارد تومان اعتبار شیر را به استان‌ها فرستاده‌ایم. این اقدام جزو آن دسته از اقداماتی بود که اعتبار آن خیلی سریع تخصیص داده شد، خیلی سریع در حساب نشست و به استان‌ها ابلاغ شد.

عدم در برگیری توزیع شیر در تمامی مدارس استان تهران، شهرستانهای تهران، استان البرز و استان هرمزگان

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تقریبا در همه استان‌های کشور قرارداد توزیع شیر با شرکت‌های تولید کننده منعقد شده است، ادامه داد: در چهار نقطه و استان این قراردادها پهنه کل استان را در بر نگرفته است؛ از جمله استان تهران، استان البرز، استان هرمزگان و شهرستان‌های استان تهران است که توزیع شیر در این نقاط علیرغم انعقاد قرارداد، کل استان را در بر نگرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش درباره چرایی عدم در برگیری شیر در تمام پهنه چهار نقطه یاد شده، بیان کرد: نگاه ما این بود که از مناطق محروم مثل استان گلستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد شروع به توزیع شیر کنیم و بعد به نقاطی نظیر استان تهران برسیم. با این حال اعتبار شیر در همه استان‌ها را تامین کرده‌ایم و اگر در منطقه‌ای به هر دلیلی کمتر از دو نوبت شیر در هفته توزیع می‌شود، مطمئنا علت آن ناظر به مشکلات تولید و ظرفیت تولید در کشور است.

فرهادی در عین حال خاطر نشان کرد: البته در حال تنظیم با این بازار هستند. هفته‌ای ۱۶ میلیون بسته شیر که رقم آن به اندازه جمعیت چند کشور اروپایی است در حال تولید و توزیع است و این امر تقاضای بازار شیر را افزایش داده است. به تبع زمان می‌برد تا عرضه با این تقاضا خود را تنظیم کند.

توزیع لیتری شیر در مدارس دارای دانش‌آموز کم

وی عنوان کرد: در بقیه استان‌ها توزیع شیر تمام پهنه استان را در بر گرفته است. توزیع شیر در برخی از مدارس چند پایه و دوردست ما تحویل اداره کل آموزش و پرورش آن منطقه می شود و اداره کل آموزش و پرورش آن منطقه به طور ماهانه شیر را تحویل مدیر می‌دهد و مدیر به طور هفتگی شیر را در مدرسه و بین دانش آموزان توزیع می‌کند. در برخی از مدارس نیز تعداد دانش آموزان خیلی کم است و نهایتا پنج الی شش دانش آموز در مدرسه هستند؛ در این مدارس شیر را لیتری تحویل می‌دهیم تا این دانش آموزان بتوانند در منزل هم از شیر استفاده کنند.

چرا شیر در مدارس غیردولتی توزیع نمی شود؟

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگر تیتر اول مبنی بر چرایی عدم توزیع شیر در مدارس غیردولتی، اظهار کرد: اولویت ما از ابتدا در دولت بر روی مدارس دولتی بود. توصیه و تاکید دولت نیز در بحث تغذیه دانش آموزان به روی مناطق محروم بود که دسترسی به شیر در این مناطق بنا به هر دلیلی از جمله عدم تمکن مالی خانواده‌ها، عدم دسترسی به  شیر سالم در آن نقطه و… کمتر است. از این رو تصمیم بر این است که امسال ما مدارس دولتی را پوشش دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با این حال معتقد هستیم که در صورت توان باید شیر را در بین دانش آموزان مدارس غیردولتی نیز توزیع کنیم و دوست داریم که برای دانش آموزان مدارس غیردولتی نیز توزیع شیر داشته باشیم اما در حال حاضر با محدودیت مواجه‌ایم و اولویت خود را به روی مدارس دولتی قرار داده‌ایم.

فرهادی در پایان سخنان خود گفت: کار توزیع شیر مدارس تثبیت شده است و ما حتی برای جزئی‌ترین مسائل آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم. اگر ادراک این امر شکل نگرفته است و این تصور وجود دارد که «چرا شیر در مدارس توزیع نمی‌شود؟» شاید باید به‌روی بحث رسانه‌ای این موضوع بیشتر کار کنیم.

انتهای پیام

کارگروه خبری اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا