جامعه

اپیدمی کرونا در سال ۲۰۲۱ چطور خواهد بود؟

رئیس کمیته ملی اپیدمیولوژی تاج ها با اشاره به نقش موثر طرح همسایگی در کنترل ویروس کرونا (طرح شهیدا سلیمانی) در کنترل اپیدمی و ایجاد اختلال در زنجیره بیماری ، وضعیت سال 2021 ، درصد و احتمال اوج چهارم تاج را در کشور تشریح کرد. و تأثیر جهش های ویروسی جدید بر وضعیت اپیدمی.

شهید بهشتی استاد اپیدمیولوژی ، دانشگاه علوم پزشکی حمید سوری در گفت وگو با تیتر اول وی با اشاره به تأثیر مثبت اجرای طرح کرونا محله محور (طرح شهیدا سلیمانی) ، کاهش قابل توجه بیماری ، بستری شدن و مرگ و میر مربوط به کرونا ، اظهار داشت: پس از اجرای این طرح بسیاری از تخت های بیمارستانی به ویژه در بخشهای بیماران کرونا خالی است.

با برنامه شهیدا سلیمانی ، ما در آستانه کنترل همه گیر هستیم

وی با بیان اینکه رویکردهای جدید خنثی سازی تاج گذاری در کاهش فراوانی و فرکانس تاج گذاری م ،ثر بوده است ، گفت: ادامه طرح شهیده سلیمانی و یک رویکرد جدید پیشگیرانه ، یعنی ردیابی و شناسایی گروه های خطر و مراکز عفونت در شیوع ، تا حد کنترل بیماری. و یک بیماری همه گیر نزدیک است.

رئیس کمیته ملی اپیدمیولوژی کرونا با تأکید بر اینکه اوضاع همه گیر همیشه شکننده و ناپایدار است ، اظهار داشت: این نگرانی وجود دارد که تمام تلاش ها و برنامه ریزی ها با کمترین بی احتیاطی یا ساده سازی از بین برود ؛ زیرا ما هنوز به مرحله مبارزه با اپیدمی و همکاری مداوم و همکاری نزدیکتر بین مردم و مقامات مورد نیاز است.

از خوش بینی کاذب رنج نبریم

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این زمینه باید به چند نکته پرداخته شود. اول اینکه خوش بینی کاذب نداریم و فکر نمی کنیم همه گیری تمام شده باشد و دوم اینکه بحث های حاشیه ای مانند واکسن ها و جهش های ویروسی که البته برای آنها مهم است نباید بهانه ای برای کاهش تلاش ها باشد. رفتار صحیح و اقدامات پیشگیرانه. حتی اگر واکسن دریافت کنیم یا ویروس چند برابر شده باشد ، همه اینها به معنای بازگشت به زندگی عادی نیست و ما باید اقدامات پیشگیرانه خود را تا از بین رفتن اپیدمی ادامه دهیم.

ارتباط نزدیک بین اپیدمی ویروس کرونا و رفتار و سبک زندگی انسان

وی با تأکید بر اینکه اپیدمی ویروس کرونا ارتباط بسیار نزدیک با رفتار و سبک زندگی انسان دارد ، گفت: به عبارت دیگر ، در این نوع اپیدمی ، رفتار و سطح همکاری انسان نقش اول و نهایی را در اجرای استراتژی های ملی ایفا می کند. به عنوان مثال ، استراتژی های اتخاذ شده در قالب طرح شهیدا سلیمانی که از پشتوانه علمی بسیار بالایی برخوردار است و تاکنون نتایج خوبی داشته است ، نیاز به همکاری و پشتیبانی انسانی دارد.

سوری همچنین بر نظارت هوشیارانه همه تغییرات در الگوی اپیدمی تأکید کرد و گفت: در این شرایط باید در نظارت بر کلیه تغییرات الگوی اپیدمی در شهرها و مناطق مختلف بسیار هوشیار باشیم و اگر در برهه ای شاهد شیوع آن بودیم باید به سرعت آن را کنترل و مدیریت کنیم. بیایید اقدامی کنیم

به گفته وی ، شیوع اپیدمی وضعیتی است که در طی روند طبیعی یک اپیدمی ناگهان شاهد قله های غیر منتظره در یک جغرافیا و زمان محدود هستیم.

یک تیم واکنش سریع برای کنترل شیوع در مازندران اعزام می شود

وی در این زمینه به شیوع ناگهانی اپیدمی در چند شهر مازندران در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: پس از تأسیس کمیته ملی اپیدمیولوژی سه ماهه 19 وزارت بهداشت ، تیم واکنش سریع به منطقه اعزام و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به زودی با کمک و تلاش نیروهای محلی ، طی روزهای آینده شاهد بازگشت این شهرها به شهرهای دیگر در شرایط مناسب خواهیم بود.

متخصص اپیدمیولوژی توضیح داد: با توجه به شیوع های مشابه ، ما دو گزینه داریم. یا باید اقدامات منفی مانند محدودیت سفر ، ترافیک ، تجمع و تعطیلی مشاغل را افزایش دهیم که قطعاً عواقب اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت ، یا خود ما و مردم و گروه های محلی باید مشارکت را افزایش داده و افراد و مراکز شیوع و آلودگی را شناسایی کنیم. این تحت پوشش برنامه همسایگی است.

انطباق با پروتکل ها ؛ این یک مسئولیت اجتماعی است

وی ادامه داد: مردم باید بدانند که مبارزه با اپیدمی فقط یک مشکل دولتی نیست بلکه یک معضل اجتماعی نیز هست ؛ اگر مردم به آن احترام نگذارند نه تنها زندگی خود و دیگران را به خطر می اندازند ، بنابراین رعایت پروتکل ها و محدودیت های ویروس کرونا یک مسئولیت اجتماعی است. ، که در آن همه اقشار جامعه باید در آن شرکت کنند.

قله سوم اپیدمی در حال نابودی است

سوری با بیان اینکه قله سوم اپیدمی در راه است گفت: ما برنامه شهیدا سلیمانی را از 479 فوت شروع کردیم و امروز این تعداد به 100 رسیده است ، بنابراین اگرچه آمار اندکی نوسان دارد اما در این مدت توانستیم بمیریم. بیش از 7000 نفر را از بین ببرید. با این حال ، ما باید هوشیار باشیم زیرا متأسفانه ، اپیدمی کوید 19 به سرعت در حال گسترش است و به سختی و به آرامی کنترل می شود ، بنابراین باید بسیار مراقب باشیم.

احتمال قله چهارم تاج در کشور چقدر است؟

رئیس کمیته ملی اپیدمیولوژی کرون با اشاره به اینکه هنوز در موج اول اپیدمی هستیم ، درباره احتمال اوج چهارم تاج در کشور صحبت کرد: این به عهده مقامات است. اگرچه گزارش شده است که بیش از 80٪ از مردم پروتکل ها را دنبال می کنند ، اما باید در نظر داشته باشیم که حتی اگر 95٪ از مردم پیروی کنند و فقط 5٪ از آنها پیروی نکنند ، همیشه نگرانی در مورد عود بیماری همه گیر وجود دارد. بنابراین ، برای رسیدن به پایان مرحله اپیدمی و ایجاد اختلال کامل در زنجیره انتقال ، باید میزان نظارت را به صد درصد برسانیم.

وی ادامه داد: اجرای طرح همسایه محور برای مقابله با کرونا همچنین نشان داد که هرچه بیشتر بتوانیم گروه های پرخطر ، آلوده ، مشکوک و مبتلا را تحت مراقبت فعال تحت بال فعال قرار دهیم ، احتمال کاهش تعداد و دفعات آلودگی بیشتر است.

سوری با بیان اینکه هم اکنون طرح شهیده سلیمانی در سراسر کشور برای شناسایی و پایش گروه ها و مراکز آلودگی در حال اجرا است ، اظهار داشت: البته اجرای آن در استان های مختلف قوی و ضعیف است ؛ در برخی از استان ها مانند بوچر و ایلام در طی روزهای گذشته هیچ مورد از مرگ و میرها گزارش نشده است ، اما در برخی از شهرهای محدود شاهد شیوع آن هستیم. بنابراین ، چون برنامه شهیده سلیمانی بر اساس محله بنا شده است ، باید مورد تاکید بیشتر مسئولان شهری و استانی قرار گیرد.

جهش های جدید ویروس و تأثیر آنها در اپیدمی

این استاد اپیدمیولوژی همچنین درباره جهش های جدید ویروس و تأثیر آنها در وضعیت همه گیری توضیح داد: جهش های ویروسی بحث جدیدی نیستند ، بلکه همیشه بوده و ادامه خواهد داشت. حتی برخی جهش ها نیز تأثیر مثبتی دارند. به این ترتیب ویروس به خود آسیب می رساند و با تعدادی جهش ژنتیکی زندگی خود را خراب می کند.. بنابراین ، در عمل ، آنچه بر مردم تأثیر می گذارد ، تقویت اقدامات حفاظتی است. زیرا جهش اخیر در ویروس فقط احتمال انتقال بیماری را افزایش داده و هیچ مدرکی مبنی بر تغییر علائم یا شدت بیماری وجود ندارد.

از مرزها محافظت کنید

وی با تأکید بر لزوم حفاظت از مرزها برای جلوگیری از ورود ویروس جهش به کشور ، اظهار داشت: هنوز مشخص نیست که ویروس جهش وارد کشور شده است یا خیر ، اما اگر این اتفاق می افتاد باید از برخی شیوع در برخی از مناطق کشور مطلع می شدیم. هنوز گزارش نشده است با این حال ، ما همچنان باید مراقب باشیم ، هم برای توجه بیشتر مردم و هم برای محافظت از مرزها توسط مقامات.

نوزدهم پیش بینی اپیدمی کوویدا برای سال 2021

متخصص بیماری های اپیدمی که همه گیری کوید 19 را در سال 2021 پیش بینی کرد ، گفت: “در شرایط فعلی بعید به نظر می رسد که اوضاع در سال 2021 به حالت عادی برگردد ، اگرچه دانش مردم از این بیماری جدید بالاتر از گذشته است.” اقدامات آگاهانه و م Moreثرتری در حال انجام است ، اما همه اینها به یادگیری و تغییر رفتار و سبک زندگی خود برای سازگاری با اپیدمی بستگی دارد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد احتیاج به محدودیت های بیشتر ، حضور حداقل و ضروری در خارج از خانه ، رعایت اقدامات حفاظتی ، پرهیز از دوره های خانه و برخی محدودیت های دیگر است و اگرچه مسئله خستگی اپیدمی مسئله جدی است ، اما وضعیت فعلی ویژه و فوری است. و در همین حال ، کشورها می توانند موفقیت بیشتری کسب کنند و برای اطمینان از مشارکت بیشتر اجتماعی در کنترل اپیدمی ، بار کمتری متحمل می شوند.

وی گفت: “با این حال ، واکسن نهایی و موثر می تواند در شکستن زنجیره انتقال و کنترل بیماری همه گیر نقش مهمی داشته باشد.” تأیید اضطراری از نهادهای بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی و FDA را دریافت کرده است. بنابراین امیدواریم که واکسنی با سطح بالایی از کارایی و ایمنی در اسرع وقت وارد جهان شود ، اما تا آن زمان باید به شدت به محدودیت ها و پروتکل ها پایبند باشیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا