جامعه

تاخیر در پرداخت مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی / درخواست ردیف بودجه مشخص برای این حوزه

تأخیر در پرداخت مطالبات تولیدکنندگان دستگاه های پزشکی دولتی در کشور و بدهی های این حوزه از سال 1998 ، ضرورت رسیدگی و نظارت جدی بر این موضوع در وزارت بهداشت و درخواست دولت برای تأمین بودجه ویژه صنعت تجهیزات پزشکی به از جمله موضوعاتی است که در نشست خبری امروز مورد بحث قرار گرفت. این امر توسط تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی انجام شد.

به گزارش تیتر اول ، مدید روحی – رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: 22 سال از تاسیس انجمن می گذرد و 300 عضو داریم. ما حدود 1000 شرکت تولیدی در زمینه های مختلف تجهیزات و لوازم پزشکی ، دندانپزشکی ، آزمایشگاهی و دارویی داریم که حدود 700 شرکت سابقه بسیار طولانی دارند.

وی افزود: در مورد تولید دستگاه های پزشکی ، با توجه به نیازهای بهداشتی کشور از نظر کمی و کیفی ، اکنون بار بحران ویروس کرونا به دوش شرکت های خصوصی و تولیدی است. و شب برای رفع نواقص و مشکلات برای خدمت به مردم.

روحی تاکید کرد: در بحث مطالبات و بدهی تولیدکنندگان ، بدهی ها همیشه در بحث تجارت بوده است. قطعاً هر خریدار برنامه و خط بودجه خاص خود را دارد. در بخش دولتی ، که بیشتر خریداران ما دولت و نهاد نظارتی هستند ، و مهم نیست دولت چقدر خوب است ، این بخش نیز خوب است. اما طبق اظهارات برنامه ریزی نشده ، این مشکل از سال 1997 با طرح تحول سلامت ادامه دارد. ما تولید می کنیم ، می فروشیم و عرضه می کنیم اما پرداخت نمی کنیم. البته مجموع مطالبات حدود 3000 میلیارد گوجه تخمین زده می شود که یک سوم تولید است و به هزار میلیارد گوجه می رسد ، در حالی که شرکت ها به سرمایه در گردش نیاز دارند.

وی تأکید کرد: اگر بتوانیم به موقع از دولت پول بگیریم ، ممکن است دیگر شرکت ها مجبور نباشند از بانک ها وام بگیرند ؛ تورم نیز منجر به سقوط شدید ارزش پول می شود ، این بدان معناست که نه تنها نمی توان نقدینگی را تأمین کرد. ، اما پول ما سقوط می کند. این منجر به مشکلات دیگری می شود.

روحی گفت: در بحث تامین نقدینگی از دولت می خواهیم ردیف بودجه مشخصی را برای صنعت تجهیزات پزشکی در نظر بگیرد. با وجود برداشت 500 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی ، این پول به دست تولیدکنندگان نرسید. بنابراین ، در صورت لغو بودجه ، باید در خط خود هزینه شود.

وی افزود: خوشبختانه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کالاهای مورد نیاز خود را در بازار با بهترین استانداردهای بین المللی ، کیفیت تضمین شده تولید می کنند و 70 درصد نیاز کشور با تولید داخلی تأمین می شود و گاهی مازاد نیز داریم. طی سه سال گذشته ، علی رغم بحث ارزهای ترجیحی ، صنعت تولید تعداد بسیار کمی در بحث ارز دریافت کرده است.

بعد از جلسه، جلیل سعیدلو_ نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکیوی گفت: “کشور ما یکی از کشورهای موفق در تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای بحث کرونا بود.” اما ما در بحث حمایت از تولید عملی احساس نمی کنیم. دولت باید موضوع تجهیزات پزشکی را که مستقیماً با سلامت انسان ارتباط دارد ، در اولویت قرار دهد.

وی ادامه داد: 4200 مفهوم انحلال ارز تومان این است که تولیدکننده برای ادامه تجارت باید حدود 6 برابر سرمایه داشته باشد اما اگر نتواند مطالبات خود را از دولت دریافت کند باعث بحران مالی و کمبود می شود. نقدینگی ، در نتیجه کاهش تولید و افزایش قیمت می شود. بیشتر تصمیمات توسط وزارت بهداشت گرفته می شود.

از این پس جواد نوایی_مسئول بخش کالاهای مصرفی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ، وی گفت: “اکنون ، از نظر مطالبات ، همه همکاران ما بدهی دارند که از سال 1998 پرداخت نشده است.” متأسفانه ما بخش زیادی را به دلیل عدم پرداخت سرمایه و نیروی کار از دست دادیم. وقتی دولت در این زمینه چند جانبه است ، بازوی سازنده کاملاً بسته است. متأسفانه ، تولیدکننده به دلیل مطالبات ضرر می کند ، اوراق قرضه باید از بخش خصوصی حذف شود و مطالبات باید ظرف سه ماه برای کالاهایی که توسط بخش خصوصی به مراکز درمانی توزیع می شود ، پرداخت شود.

از این پس مجید عرب _ بازرس انجمنوی گفت: “هنگامی که اجناس فروخته شده باید پس از 2 سال توسط تولیدکننده پرداخت شود ، نمی توان انتظار داشت که تولید کننده زنده بماند.” این اوراق به نفع تولیدکننده نیست. ظرفیت تأمین کننده کاهش می یابد ، در نتیجه تولید آنها متوقف می شود. اگر در وزارت بهداشت انتخابات برگزار شود ، همه این مشکلات قابل حل است. آیا بودجه وزارت بهداشت هر دو یا سه سال یکبار در صورت عدم پرداخت الزامات این حوزه انتخابیه داده می شود؟ عدم پرداخت مطالبات مربوط به نظارت ضعیف نیست ، اما هیچ نظارتی در مورد اینکه چرا کالا به تامین کننده پرداخت نشده است وجود ندارد.

وی گفت: امروز تهیه کننده به این نتیجه رسیده است که با توجه به چالش های موجود ، اصلاً چرا باید تولید کند؟ با این حال ، اگر کسی در وزارت بهداشت به این موضوع رسیدگی کند ، حل این مشکل بسیار ساده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا