عمومی

سلامت گوشت وارداتی از کنیا تضمین می‌شود

سخنگوی سازمان دامپزشکی کشور خبر داد؛

مقام مسئول سازمان دامپزشکی کشور ضمن تاکید بر نظارت درست این سازمان بر واردات محصولات پروتئینی گفت: هنگام کشتار دام‌های وارداتی در کشور مبدا ناظر
بهداشتی و ناظر شرعی داریم.

سلامت گوشت وارداتی از کنیا تضمین می‌شودبه گزارش­ خبرگزاری صدا و سیما، رادیو اقتصاد در برنامه مجله کشاوررزی با آقای امین اسدی، سخنگوی سازمان دامپزشکی کشور گفت و گو کرد.

سوال: ما این خبر را شنیدیم که گوشت ارزان کنیایی در راه بازار ایران است و تهاتر شده با خودرو، مردم بعضی وقت‌ها نگران می‌شوند وقتی که خبر ورود گوشت از خارج از کشور صحبتش می‌شود گاهی وقت‌ها می‌بینیم که در شبکه‌های اجتماعی یک شایعاتی منتشر می‌شود و مردم وحشت می‌کنند، لطفا توضیح بفرمایید که این گوشت‌ها کنترل شده است و از لحاظ بهداشتی مشکل ندارد؟ آیا اطلاعاتی در این زمینه وجود دارد که شما دریافت کرده باشید تا خیال مردم هم راحت شود.
اسدی: مقوله گوشت‌های کنیایی که اخبارش را چند روز گذشته ما شاهد آن بودیم، این موضوع همچنان منتظر دستورات مقامات بالادستی هستیم که انشاالله که بحث ورود این محموله باشد سازمان دامپزشکی هم وارد می‌شود و وظایف ذاتی خودش را انجام می‌دهد، اما اصولا در بحث واردات گوشت از هر کشوری، سازمان دامپزشکی کشور یکی از اصلی‌ترین وظایفش بحث نظارت بر واردات و صادرات محصولات خام دامی با منشا پروتئینی است. 
ما بحث واردات گوشت منجمد یا می‌توان گفت گوشت گرم به کشور را بر اساس پروتکل‌هایی که داریم موجب بازرسی‌های شرعی و بهداشتی قرار می‌دهیم. ما در هنگام کشتار این دام‌ها در کشور مبدا هم ناظر شرعی داریم و همچنین اخیرا با دستور وزیر محترم جهاد کشاورزی اعزام ناظرین بهداشتی از سازمان دامپزشکی را انشاالله شاهد خواهیم بود که مامورین بهداشتی هم نظارتی هم بر کشتار این دام‌ها دارند. 
ما یک مرحله نظارت بهداشتی و شرعی مان در کشور مبدا هست که در حین ذبح انجام می‌شود که در این نظارت ما سه مرحله ویزیت داریم یکی که معاینه قبل از کشتار، معاینه حین کشتار و معاینه پس از کشتار هست. اگر از این سه معاینه گوشت سالمی بیرون آمد به بحث خروج از آن کشور صورت می‌گیرد که بعد از خروج به مرز‌های ایران وارد می‌شوند که آنجا هم ما در اداره کل قرنطینه و امنیت زیستی مان مورد آزمایش و نمونه برداری قرار می‌گیرند. آنجا هم ما مجددا نمونه برداری و آزمایش را داریم. 
پس از تایید دامپزشکی مجددا در میادین عرضه هم ناظرین بهداشتی بر نحوه توزیع و همین طور بر رعایت پروتکل بهداشتی در توزیع نظارت بهداشتی خودشان را دارند تا به مقاصدی مثل سوپرگوشت‌ها یا هایپرمارکت‌ها یا فروشگاه‌ها که این گوشت‌ها می‌رسد. در همان اماکن جزء هم باز شبکه‌های دامپزشکی به صورت کشیک‌های سیار در حال بازدید‌های بهداشتی هستند که گوشت سالم به دست مردم برسد. یعنی در واقع ما ۴ مرحله نظارت بهداشتی را داریم و گوشت وارداتی که مردم عزیزمان مصرف می‌کنند اگر آرم و لوگوی سازمان دامپزشکی را دارد هم طیب و طاهر است یعنی حلال است و هم این که سالم و سلامت است یعنی هم نظارت شرعی اش انجام شده و هم نظارت بهداشتی آن انجام شده است. 

سوال: این گوشت‌ها به صورت گرم توزیع می‌شود؟ 
اسدی: گوشت‌هایی که وارداتی انجام می‌شود هم به صورت منجمد را ما داریم و هم به صورت گرم.

سوال: اگر که تلفنی هم شما اعلام بفرمایید که اگر مردم مواردی خلاف موضوع دیدند و دیدند که بهداشتی عرضه نمی‌شود یا بهداشتی توزیع نمی‌شود خدمت شما اعلام بکنند خیال ما هم راحت‌تر است. 
اسدی: ما یک سامانه ۱۵۱۲ داریم با این شماره مردم عزیز می‌توانند شماره گیری کنند که بلافاصله آن شماره به همان اداره کل محل سکونت شان متصل می‌شود و می‌توانند گزارشات خودشان را به همکاران ما بدهند و همکاران ما هم تمامی وظایف شان را به نحو احسنت انجام می‌دهند.

دکمه بازگشت به بالا