جزئیات سه اقدام مهم برای بهبود محیط کسبوکار
وزیر اقتصاد و دارایی در نامه ای به رئیس اجرایی ، اقدامات انجام شده توسط این وزارت برای بهبود فضای کسب و کار را توصیف کرد.
به گزارش تیتر اول ، در متن این نامه آمده است: “قبل از هر سخنرانی ، من از توجه ویژه شما به گزارش های مربوط به بهبود فضای کسب و کار این وزارتخانه صمیمانه تشکر می کنم و یادآوری می کنم: پس از سفارشات گرانبهای خود در تاریخ در تاریخ 27 اردیبهشت ماه امسال برای انجام اقدامات مناسب به منظور بهبود عملکرد و رتبه بندی جمهوری اسلامی ایران در شاخص سادگی تجارت بانک جهانی برای پاسخگویی به منوهای هوشمند معظم له ، اقدامات اجرایی زیر انجام شده است.
1. در 10 ژوئن سال جاری ، یک پنجره واحد فیزیکی برای شروع کار در و با همکاری اتاق بازرگانی ، صنعت ، معدن و کشاورزی تهران ، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، سازمان تأمین اجتماعی ، روزنامه رسمی ، وزارت فرهنگ و جمهوری اسلامی ایران شرکت و سازمان امور مالیاتی ارشاد اسلامی. این پنجره واحد فعالیت های ثبت شرکت ، ثبت نام در سیستم مالیات و انجام امور مالیاتی ، اختصاص کد کارگاه تأمین اجتماعی ، ثبت بیانیه شرکت در روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار و تحویل به دفاتر مالیاتی پلمپ شده را انجام می دهد. در ابتدا ، این خدمات محدود به تشکیل شرکت های با مسئولیت محدود بود ، اما با تصویب هیئت مقررات زدایی و تسهیل در صدور پروانه های تجاری ، این خدمات به شرکت های محدود خصوصی نیز تعمیم یافت. تصمیم گرفته شده است که به یاری خداوند ، این خدمات تا پایان سال جاری به طور گسترده به فعالان بخش خصوصی ارائه شود.
طبق گزارش اخیر بانک جهانی ، روند راه اندازی در تهران 72.5 روز به طول می انجامد و من افتخار دارم اعلام کنم که 765 شرکت در این پنجره واحد تا 9 سپتامبر 1399 ثبت شده اند و میانگین زمان انجام آن به کمتر از 3 روز البته ، هنگام برنامه ریزی رویدادهای اضافی و قابل توجه ، سعی می کنیم این زمان را به 1 روز کاهش دهیم. با در نظر گرفتن تجربه موفقیت آمیز در تهران ، 5.05.2012. 4 در شهرهای مشهد ، تبریز ، اصفهان و شیراز ، این پنجره های منفرد فیزیکی راه اندازی شده است که در مجموع تاکنون با متوسط زمان 3 روز در حدود 240 شرکت در این شهرها وجود دارد. اقداماتی که منجر به این کاهش ارائه خدمات شده است ، ایجاد ارتباطات الکترونیکی و تعاملات بین سازمانی ، حذف کد اقتصادی و جایگزینی آن با شماره شناسایی شخصی و کد کشور ، تسهیل کامل روند ثبت مالیات و روند الکترونیکی کامل است. زمان ارائه خدمات مالیاتی 55 روز کاهش یافته است) ، و همچنین خدمات مدیریتی تخصصی و رایگان به مشتری ارائه می شود.
2- با در نظر گرفتن تخصص دعاوی تجاری و تأثیر آن بر شاخص عملکرد قرارداد ، با در نظر گرفتن سهولت شاخص تجاری بانک جهانی ، مجتمع دادرسی تخصصی با همکاری قوه قضاییه و وزارتخانه در 17 نوامبر 2016 در تهران تأسیس شد. هست یک. طبق آخرین گزارش بانک جهانی ، دادخواست تجاری در تهران 505 روز طول می کشد و کیفیت گزارش دادگاه 5 از 18 است. به دنبال افتتاح مجتمع و ایجاد کارگروه های تخصصی قانون شرکت متشکل از کارشناسان حقوق شرکت ، دادگستری ، متخصصان محیط کسب و کار و فعالان اقتصادی بخش خصوصی ، انتظار می رود نتایج تحقیقات منجر به کار این گروه های کاری تخصصی شود. در مرحله اول ، زمان پردازش فرآیندهای تجاری 180 روز و کیفیت پردازش 7 از 18 است.
3- علاوه بر دو مورد ذکر شده در بالا ، این اقدام شامل تهیه پیش نویس قانونی برای حمایت از سهامداران خرد این وزارتخانه و ارسال آن برای تصویب به مجلس شورای اسلامی از طریق هیئت محترم دولت و همچنین اقدامات قبلی جهت تهیه لایحه بانکی است. انجام شده و هنوز هم در حال جستجو است. لازم به ذکر است که طبق روش ارزیابی بانک جهانی ، از اجرای و اجرای هرگونه اقدام اصلاحی حداقل 2 سال طول می کشد تا در ارزیابی محیط کسب و کار ملی لحاظ شود ، بنابراین تأثیر این اقدامات بر گزارش و رتبه بندی بانک جهانی 2 سال است.
شایان ذکر است که علاوه بر این اقدامات ، در سال گذشته 8 اقدام اصلاحی دیگر نیز انجام شده است که به طور رسمی توسط اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران ، اتاق تعاون ایران و اتاق اصناف ایران تصویب شده اند. جهانی ، این بانک قبول نکرده است. “اما در اینجا افزایش آگاهی مردم و فعالان بخش خصوصی در مورد بهبود فضای کسب و کار مهم است. خوشبختانه بررسی های میدانی نشان می دهد که این رویداد شادی آور با فعالیت هایی که برای شما شرح داده شده رخ داده است.”
انتهای پیام