عمومی

(۱۸+) روایت‌هایی صریح درباره آزمایش بکارت

«سه سال بعد مجبور شدم از شوهرم طلاق بگیرم. با اینکه دوست نداشتم اما قبل از ازدواج این تست رو دادم. وقتی می خواستم از همسرم طلاق بگیرم خیلی خوشحال بودم چون برای گرفتن دیپلم باید همه جا را می رفتم. “درست است، این اولین بار نیست که ازدواج می کنم، اما چه کسی می داند که چه اتفاقی می افتد؟”

موضوع تست برائت و تست برائت همیشه بحث داغی بوده است و اخیرا عده ای که همین مشکل را دارند و البته منتقد تست برائت هستند در فضای مجازی دست به کار شده و نامه ارسال کرده اند. به رئیس جمهور ایالات متحده مجلس شورای اسلامی در قالب کمپین ثبت نام کرده اند تا فکر قانونگذاری را در این زمینه انجام دهند.

در بخشی از این نامه آمده است: «اگر هیچ مبنای قانونی برای چنین آزمایشی وجود نداشته باشد، پرونده به توافق بین دختر و پسر محدود می شود. اما نتیجه این اتفاق قانوناً نقض ازدواج و ازدواج است. “این درخواست فقط یک چیز است: برچیدن مسیر آزمایش باکرگی.”

اصل و فلسفه مسئله باکره و اصول آن و چرایی آن موضوع این مقاله نیست. هیچ تبلیغی برای پرداختن به باکرگی و یا بالعکس و تاکید بر باکرگی و لزوم آزمون آن وجود ندارد، چرا که چنین موضوعی نیازمند فضای علمی با حضور متخصصان دین، فرهنگ، جامعه شناسی، پزشکی و حقوق است.

در اینجا شما به سادگی در حال خواندن داستان هایی در مورد مواجهه عمومی با این موضوع هستید. موضوعی که حتی برای متخصصان زنان و زایمان نیز صحبت در مورد آن سخت است و حاضر به اظهار نظر در مورد آن نیستند. حتی پزشکی قانونی نیز تمایلی به انتشار آمار در این زمینه ندارد.

داستان از این قرار است که آزمایش باکرگی برای تعیین بی گناهی و عدم رابطه جنسی دختران قبل از ازدواج انجام می شود. اقدامی که با رضایت شخص و حتی به درخواست مقام قضایی انجام می شود مستلزم رضایت شخص است. با این حال، بسیاری از دختران مجبور به گذراندن این آزمون قبل از ازدواج هستند.

اجبار مادرش به انجام این آزمایش بی تاثیر تلقی نمی شود: «شوهرم و خانواده اش از من چیزی نخواستند، اما مادرم او را کنار کشید و گفت که ما این رسم را در خانواده داریم، شوهر هم به مادرش گفت که اینطور است. یک موضوع شخصی بود و او هرگز از من نخواست که به او گواهی بدهم، اما به اصرار مادرم به دکتر مراجعه کردم: «وقتی مامان گواهی را به شوهرش نشان داد، اصلاً به او نگاه نکرد و گفت: من از انتخابم مطمئن هستم.

گواهی جوانی باید بنا به درخواست خود شخص و شوهر، مادرشوهر صادر شود و به هیچ وجه مشروعیت ندارد. اگر پزشکان مفاد این بیانیه را با فردی غیر از شخص تحت تحقیق در میان بگذارند، به آنها دستور داده می شود که اسرار را فاش کنند. طبق ماده 648 کتاب مجازات پنجم قانون مجازات اسلامی، پزشکان، جراحان، ماماها، داروسازان و کلیه کسانی که در رابطه با شغل یا حرفه خود راز دارند در صورتی که اسرار خود را فاش کنند به استثنای موارد قانونی به مدت سه ماه. و یک روز تا یک به یک سال حبس یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار تا شش میلیون ریال محکوم می شود.

در حال حاضر دیدگاه های متفاوتی در مورد موضوع تست باکرگی در شبکه های اجتماعی در حال انتشار است. بسیاری از مردان معتقدند بهترین راه برای جلوگیری از این آزمایش حذف مهریه است. خانم ها هم معتقدند که اگر چنین آزمایشی برای خانم ها وجود دارد باید برای آقایان هم انجام شود.

این در حالی است که نظرات زنان در این زمینه شنیده می شود و همه از تجربیات خود به تیتر اول می گویند.

«م» خانواده ای مذهبی است و وقتی ازدواج می کند، شوهرش به شرکت در این آزمون علاقه نشان می دهد: «از شرکت در آزمون احساس بدی کردم؛ احساس بی ارزشی کردم.» چرا زناکاران باید در این آزمون شرکت کنند، اما مردان نه؟ “

– سعی نکردی در این مورد و حس خوبی که نداری با شوهرت حرف بزنی؟

وسط یک ازدواج آنقدر داستان های مختلف وجود دارد که دیگر جایی برای بحث در مورد آن ندارم.

«ف» می گوید که هرگز چنین آزمونی را تجربه نکرده و نخواهد کرد.

-اگر دیگری را خیلی دوست داری و او از تو بخواهد که در این آزمون شرکت کنی، دیگر قبول نمی کنی؟

«اول اینکه اگر من را خیلی دوست داشته باشد، آنقدر شخصیت طرف مقابل را نمی گیرد که آن درخواست را از او بکند. ثانیاً دیگر این کار را نمی کنم، زیرا تا زمانی که به بهانه عشق و محبت آمادگی پذیرش زنا را داشته باشیم، مردان به همان بهانه هر درخواستی را مطرح می کنند.

آر می گوید: «به نظر من این مهمتر از آزمون عمیق و ماندگار برائت است، شایستگی ذهنی و فکری که باید انجام شود.» ما پر از افرادی هستیم که پر از عقده های خانوادگی و اجتماعی هستند و درک ضعیفی از حق دارند. روابط و احساسات از سوی دیگر، در گذشته، هرکس به چیزی جز خودش تعلق نداشت».

وی گفت: من به خودم و سلامتی خود اطمینان دارم، اما اگر طرف مقابل یا خانواده او مرا به این کار وادار کنند، توهین و بی اعتمادی محض به من است. البته از سوی دیگر نباید از چنین نگاهی به عنوان ابزاری برای سوء استفاده استفاده کرد، زیرا من شاهد گمراهی مردم در طرف مقابل بوده ام».

«م» قبل از ازدواج این تست را قبول نکرد: «الان بعد از 12 سال زندگی با دو فرزند، هنوز شوهرم مرا کتک می‌زند و می‌گوید از کجا می‌دانی قبل از من با کسی رابطه نداشتی؟ ببخشید من تا الان با چند نفر رابطه داشتم و او شبها کمی به خانه می آید، اما با دو بچه چه کنم؟ حالا منو طلاق بده بعد چی؟ من بروم و با دو فرزند سربار پدرم باشم؟

در سایت این سازمان آماری از تعداد مراجعه کنندگان به پزشکی قانونی وجود ندارد و با پیگیری گزارشگر تیتر اول، روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی هیچ آماری در این خصوص ارائه نکرد اما گفت: ما هیچ درخواست شخصی در این زمینه نداریم. بنا به درخواست شخصی یک فرد و کلیه ارجاعات به سازمان پزشکی قانونی از طریق دادگاه و برخی مراجع ذیربط انجام می شود. تاکنون چنین آماری دریافت نکرده ایم، اما آمار کلی داریم که ممکن است منعکس کننده مسائلی باشد که در مورد آنها کار نکرده ایم. رسانه ها تاکنون نیاز به مجوز کمیته اطلاع رسانی سازمان دارند و بنا به نیاز و درخواست ما می توان این کمیته را راه اندازی کرد.

از سوی دیگر برخی از متخصصان زنان و زایمان به تیتر اول می گویند که هزینه هایی که ممکن است برای خود و حرفه شان برای صدور این گواهی متحمل شوند را پرداخت نمی کنند و بیماران را به پزشکی قانونی معرفی می کنند.

برخی از صادرکنندگان که دوست ندارند نامشان فاش شود، به تیتر اول می‌گویند: «تعداد بیمارانی که برای دریافت گواهی بکارت نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. اگرچه در 20 سال گذشته شایع تر بوده است.»

با این حال، دکتر Širina Niromaneša، متخصص زنان و زایمان و بورسیه پزشکی مادر و جنین (پریناتولوژی) با توضیح این موضوع به تیتر اول موافقت می کند: اثر انگشت گرفته می شود. متخصص زنان می تواند گواهی صادر کند، اما بسیاری از همکاران ممکن است به دلیل عوارض جانبی این کار را انجام ندهند. نوع باکرگی می تواند متفاوت باشد و فرد در اولین رابطه جنسی خونریزی نداشته باشد، بنابراین پزشک باید در متن گواهی نامه “به ظاهر سالم” را ذکر کند که با مخالفت خانواده ها روبرو می شود. این به معنای مسئولیت بزرگ پزشکی است. تعرفه خاصی نداره این یک گواهی قانونی است که برای برخی خانواده ها بسیار ارزشمند است. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان این کار را نمی کنند.

از نظر فقهی باکره کسی است که داخل نشده باشد. طبق فتوای امام حمینی، دختری که به دلیل شغلی غیر از نزدیکی باکرگی خود را از دست داده است، باکره محسوب می شود و برای ازدواج دائم یا موقت باید از پدر یا جد خود اجازه بگیرد.

«ر» ورزشکار است و سال هاست به ورزش های رزمی و سوارکاری می پردازد. او در یکی از تمریناتش متوجه چیزی غیرعادی می شود. او ابتدا فکر می کند خارج از موعد مقرر عادت ماهانه دارد، اما بعد متوجه می شود که اشتباه کرده است. دکتر جراحت او را تایید می کند و گواهی می دهد که بی گناهی او در حین بار از بین رفته است.

وی گفت: ورزش های حرفه ای با پرش های سنگین آسیبی به معصومیت وارد نمی کند، اما در هنگام بارگیری یا تصادف به بدن قوی برخورد کرده و باعث مصدومیت فرد می شود.

از آنجایی که این موضوع تابو است، اطلاع رسانی در این زمینه نیز با محدودیت های زیادی مواجه است و این عدم آگاهی عمومی و خانواده آسیب های روحی زیادی را به نوجوانان و جوانان وارد کرده است.

او گفت: چندی پیش دختری 18 ساله با خارش شدید به سراغم آمد و بعد از آن آثار خونی دیده بود و ماه ها فکر می کرد ممکن است باکره باشد. او از مشکلات روانی شدید رنج می برد. و وسواس بالاخره چند ماه بعد جرأت کرد به پزشک مراجعه کند. بعد از بررسی متوجه شدم که هیچ مشکلی وجود ندارد. دختران باید مراقب بدن خود باشند، اما بهتر است در صورت مشکوک شدن در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

اما مشکل یکی دو تا نیست و بسیاری از دختران تجربه خوشایند مراجعه به متخصص زنان را ندارند و اولین مراجعه به متخصص زنان آخرین مراجعه بود. «س» هنوز ازدواج نکرده است و زمانی که تصمیم می گیرد بیشتر با بدنش آشنا شود، به پزشک زنان مراجعه می کند: «اولین مراجعه به پزشک زنان را هرگز فراموش نمی کنم، وقتی وارد مطب شدم، کنار او نشستم و یهو برگشت سمت من که وارد شده بودم اون قیافه ای که انگار برا هم مهم بود هنوز جلوی چشمامه!وقتی نشستم انگار همه شروع کردند به حرف زدن و پرسیدن چرا اومدم تو رفتار دکتر هم بیشتر با من حرف زد اومدم بهم گفت یعنی چی.چطور نمیدونی چه باکره ای باید بری و بعد هر غلطی دوست داری بکنی من اصلا دخترو معاینه نکردم حالا برو حالم خیلی بد شده. آنقدر از رفتار دکتر شوکه شده بودم که اصلاً نتوانستم چیزی بگویم و فقط او را از مطب بیرون کردم.

متخصص زنان و زایمان تیتر اول، گفت: پزشک باید زمان کافی را در اختیار بیمارش بگذارد تا به پزشک اعتماد کند. گاهی اوقات این مشکلات می تواند ناشی از فشار کاری، مشغله کاری و خستگی پزشک باشد. به نظر من این موضوع باید در همایش ها و جلسات اخلاق حرفه ای با پزشکان در میان گذاشته شود، زیرا موضوع مهمی است. در برخی موارد ممکن است معاینه خشونت آمیز باشد و حتی فردی که سال ها ازدواج کرده است جرات مراجعه به پزشک برای معاینه سالیانه را نداشته باشد و حتی از اتاق معاینه و تخت متخصص زنان بترسد. برقراری ارتباط با هر فردی در هر سنی و در هر شرایطی نیاز به تجربه خاصی برای حفظ و حفظ رابطه خوب با بیمار دارد. اگر بیمار احساس خوبی نسبت به پزشک داشته باشد، هرگز ارتباط خود را قطع نخواهد کرد. زنان باید به عنوان متخصص زنان عضو خانواده باشند. ما بیمارانی داریم که به اندازه سن کار ما به ما مراجعه می کنند و من می خواهم که این پیوند در همه مراجعات ایجاد شود.»

او معتقد است ممکن است دنیا به سمتی می رود که نیازی به چنین گواهی هایی نباشد، اما اگر فردی واقعاً به سلامت خود اطمینان داشته باشد، می تواند این گواهی را دریافت کند: «درست است، برخی گروه ها تلاش می کنند این فرهنگ را تغییر دهند، اما گروهی از دخترانی که با کسی هستند هیچ تعهدی ندارند و مربوط به خانواده‌هایی هستند که این گواهی برایشان مهم است، اگر باشد برایشان خوب است. و ممکن است تعداد متقاضیان این گواهی در سال های آینده کاهش یابد.

در نهایت پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع تقلید به دو استفتاء در موضوع باکره بسیار جالب و قابل تأمل است:

سؤال 1: آیا دختری که باکره شده است، اگر نمازگزار از او سؤال کند، باید حقیقت را بگوید؟

جواب: در فرض سؤال، لازم نیست گفته شود.

سؤال 2: در مواردی که دختران برای ازدواج درخواست گواهی بکارت می دهند و پزشک متوجه می شود که باکرگی سالم نیست اما طرف مقابل فریب می خورد و پشیمان می شود و اصرار می کند که آبروی او حفظ شود و در صورت عدم صدور گواهی، آبروی او. در خطر است و وار آیا انجام چه کاری اشکال دارد و آیا صدور گواهی پزشکی در این موارد گناه نیست؟

پاسخ: در صورتی که در پذیرش حقیقت، ضربه های شدید و فوق العاده شدیدی دیده باشد، گواهی پزشکی صادر می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا