اقتصادیبهترین های کسب و کار

مقایسه بورس با ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاری در بورس ایران یا ارز دیجیتال یکی از پرسش‌های اساسی بسیاری از افرادی است که قصد دارند سرمایه خود را در برابر تورم محافظت کرده و با انجام معاملات پُربازده، آن را چندین برابر کنند. بعد از ، حال نوبت به مقایسه بورس و ارز دیجیتال رسیده است. در این مقاله به بررسی تفاوت بورس و ارز دیجیتال خواهیم پرداخت و در انتها شباهت میان این دو بازار را نیز توضیح می‌دهیم تا شما بتوانید مطالب راهنمای این مقاله را به عنوان مبنایی برای آینده سرمایه‌گذاری خود در نظر بگیرید. دانش اقتصادی و سرمایه‌گذاری مهمترین چیزهایی هستند که باید در زندگی بیاموزید.»

سرمایه‌گذاری در بورس ایران بهتر است یا ارز دیجیتال؟

با مشاهده جدول مقایسه بورس و ارز دیجیتال در شکل زیر می‌توانید متوجه شوید که کدامیک از این بازارها با روحیات شما سازگار است. انتخاب بورس یا ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری به فاکتورهای زیادی مانند سطح ریسک پذیری سرمایه گذار، قانونی بودن بازار، یک طرفه بودن یا دو طرفه بودن و موارد دیگر بستگی دارد. در ادامه تمام این ویژگی‌ها را به تفکیک بررسی خواهیم کرد اما اگر بخواهیم به این سوال یک جواب کلی بدهیم، باید بگوییم که برای سرمایه‌گذاری در هر بازاری باید دانش معامله‌گری مربوط به آن را به دست بیاورید. برای مثال جهت سرمایه‌گذاری در بورس ایران باید حتما از استفاده کنید چون خرید و فروش سهام در بورس ایران ویژگی‌های خاصی دارد که در بازار ارز دیجیتال یا وجود ندارد.

  • بورس بازاری متمرکز است و تمام معاملات آن زیر نظر سازمان بورس انجام می‌شود.
  • بازار ارزهای دیجیتال، غیرمتمرکز است. عدم نظارت بر معاملات این بازار، منجر به دستکاری های احتمالی در قیمت می‌شود.

۲- ریسک سرمایه‌گذاری و نوسانات قیمت – مهمترین تفاوت بورس و ارز دیجیتال، ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال است.  – سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با ریسک‌های خارجی نیز همراه است. برای مثال شرایط تحریمی ایران باعث محدودیت معامله‌گران ایرانی شده است. برخی صرافی‌های ارز دیجیتال در صورت شناسایی هویت کاربران ایرانی ممکن است تمام سرمایه این افراد را بلوکه کنند. من به شما می‌گویم چگونه ثروتمند شوید. درها را ببندید، وقتی همه حریص هستند، ترسان باشید و وقتی همه ترسیده‌اند، شما حریص شوید.»

۴- سرمایه‌گذاری در بورس با ریسک از دست دادن کل سرمایه همراه است. البته این ریسک تنها در صورت بودن و انحلال شرکت رخ می‌دهد. پس از انحلال شرکت و پرداخت بدهی‌های آن، هر آنچه باقی بماند بین سهامداران تقسیم می‌شود. ژورنال نویسی بورس مانند یک دفترچه یادداشت اطلاعات و تحلیل های شما را در زمینه ارز و بورس ثبت میکند .البته این اتفاق بسیار نادر و زمانبر است. – در مجموع، بازار بورس و ارزهای دیجیتال هر دو ریسک سرمایه‌گذاری را به همراه دارند اما ریسک بازار ارزهای دیجیتال به دلایل زیر بیشتر است: – برای کنترل ریسک و کاهش آن در هر دو بازار، باید از تکنیک‌های مدیریت ریسک استفاده کنید. – قانونی بودن بازار – قانونی بودن بازار یکی دیگر از تفاوت‌های مهم ارز دیجیتال و بورس است.

۲- معامله در بازار ارزهای دیجیتال در برخی کشورها غیرقانونی است. غیرقانونی اعلام کردن معاملات رمزارزها در برخی کشورها تاثیر مهمی بر روند قیمتی ارزهای دیجیتال می‌گذارد. زمانی که کشوری مثل چین خرید و فروش ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرد، بازار کریپتوکارنسی ریزش شدیدی را تجربه کرد. – تاثیرپذیری از شایعات و اخبار – هر دو بازار بورس و ارز دیجیتال از شایعات و اخبار تاثیر می‌گیرند. با این وجود تاثیرپذیری رمزارزها از شایعات بیشتر و به تبع نوسانات قیمت حاصل از آن نیز بیشتر است. این شایعات می‌تواند هم در جنبه رشد قیمت و هم افت قیمت باشد. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ایلان ماسک با حمایت از بیت کوین و وعده امکان خرید خودروهای شرکت تسلا با این رمزارز باعث رشد قیمت آن شد اما در نهایت پس از مدتی، از بیت کوین حمایت نکرد و باعث ریزش قیمت آن و ضرر میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا شد.
  • در سال ۲۰۲۱ ایلان ماسک توییت‌های مثبتی درباره رمزارز دوج کوین (Dogecoin) منتشر کرد و همین موضوع باعث رشد قیمت بسیار زیاد دوج کوین در مدت زمان کوتاهی شد.

۲- در بازار بورس ایران به دلیل وجود بازارگردان در اکثر سهم‌ها و دامنه نوسان قیمت، شایعات نمی‌توانند باعث ریزش بسیار شدید قیمت شوند. البته سهم‌های بازار پایه و شرکتهای کوچک ممکن است با تاثیرپذیری از شایعات دچار سنگین شوند و سرمایه افراد را به خطر بیندازند. – کنترل یا دستکاری قیمت امکان کنترل قیمت و یا دستکاری آن در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر است. زمانی که نهنگ‌ها اقدام به فروش دارایی خود کنند، بازار دچار ریزش شدیدی می‌شود. در بازار بورس نیز یا سهامداران عمده می‌توانند با استفاده از منجر به کاهش یا افزایشِ جعلی قیمت شوند. با این حال به دلیل قوانین مختلف سازمان بورس که در راستای حمایت از سرمایه گذاران است، امکان ریزش شدید و ناگهانی قیمت وجود ندارد.

  • برای فعالیت در بورس سن افراد باید بالای ۱۸ سال باشد.
  • برخی صرافی‌های ارز دیجیتال محدودیت سن ۱۸ سال را برای ثبت نام وضع کرده اما برخی دیگر محدودیتی برای ثبت نام افراد زیر ۱۸ سال ندارند.

۷- دامنه نوسان محدودیت دامنه نوسان در بورس ایران یکی دیگر از تفاوت‌های بازار بورس ایران و ارز دیجیتال به حساب می‌آید.

  • دامنه نوسان نماد «فولاد» ۷٪ است؛ یعنی این سهم در طول یک روز معاملاتی فقط می‌تواند حداکثر به اندازه ۷٪ افزایش یا کاهش قیمت داشته باشد و معامله‌گران نمی‌توانند با قیمت‌هایی فراتر از این محدوده معامله کنند.

در بازار ارزهای دیجیتال این محدودیت وجود ندارد و رمزارزها می‌توانند در طول روز رشد قیمت و یا افت قیمت بالایی ثبت کنند. همین نکته ریسک سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها را دو چندان می‌کند.

ترید یا معامله ارز دیجیتال چیست؟

به خرید و فروش ارز دیجیتال، معامله یا به اصطلاح ترید ارز دیجیتال گفته می‌شود. این معامله در بازه‌های زمانی مختلف جهت کسب سود از ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. به کسی که معامله ارز دیجیتال انجام می‌دهد، تریدر یا معامله‌گر گفته می‌شود. اما چیست؟ رمزارز یا کریپتوکارنسی حوزه نوظهوری در سرمایه‌گذاری و فناوری است. این دسته از دارایی‌ها وجود خارجی نداشته و به صورت معاملات پیچیده ریاضی بر روی شبکه‌هایی به نام بلاک چین قرار گرفته‌اند. سودآوری بالای این حوزه باعث شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران سنتی، قادر به نادیده گرفتن این حوزه جدید نباشند.

معامله در بورس چیست؟

بورس مکانی برای قیمت گذاری و خرید و فروش است. اما منظور از خرید و فروش در بورس این نیست که می‌توانید هر‌گونه کالایی را خرید و فروش کنید. برای مثال، نمی‌توانید در بورس سیب یا گوشی تلفن خرید و فروش کنید. در واقع کالای خرید و فروش شده در بورس، شامل شرکت‌ها و درصد مالکیت آن‌ها می‌شوند. طبیعی است که خرید کامل یک شرکت هزار میلیاردی برای یک شخص حقیقی تقریباً غیرممکن است؛ اما فرض کنید این شرکت را به ۱ میلیارد قسمت تقسیم کنیم؛ هر قسمت از آن، ۱۰۰۰ تومان می‌شود و هر کس می‌تواند سهمی از این شرکت را داشته باشد. با بزرگتر شدن شرکت، سهم ما نیز بزرگتر می‌شود و سهم بزرگتر به معنای سود بیشتر است.

فرق بورس با ارز دیجیتال؛ تصمیم شما چیست؟

اگر به دنبال شروع تجارت در یکی از بازارهای ارز دیجیتال و یا بورس هستید، باید به خوبی با شباهت‌ها، تفاوت‌ها و جزئیات هر یک از این بازارها آشنا باشید. برخی افراد با هدف سود بیشتر بدون توجه به ریسک موجود در معامله ارز دیجیتال وارد این حوزه شده و نتیجه‌ای جز ضرر عایدشان نمی‌شود. شما باید قبل از هر اقدامی، با ابزارهای هر دو بازار آشنا شوید. هرگز فراموش نکنید که سودهای کلان در بازار ارزهای دیجیتال و بورس، نصیب افراد حرفه‌ای خواهد شد. پس تا زمانی که در ابتدای مسیر هستید و نیاز به مطالعه دارید، بدون مشاوره وارد معامله ارز دیجیتال و یا معامله بورس نشوید .

موفقیت در یک بازار بورس نظیر FOREX نمی‌تواند موفقیت شما در بازار ارزهای دیجیتال را تضمین کند و عکس همین مسئله نیز صادق خواهد بود. صرافی والکس در حال حاضر یکی از فعال‌ترین پلتفرم‌های خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران است که معاملات ارز دیجیتال در آن انجام می‌شود. در صورتی که تصمیم گرفته‌­اید وارد دنیای ارزهای دیجیتال شوید، می‌توانید با ایجاد حساب در این صرافی و آشنایی با روش‌های معامله و بات‌های خودکار معامله‌گر آن، وارد دنیای جذاب ارزهای دیجیتال شوید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا