سلامت و تندرستی

کرونا عامل وفور و تشدید پارکینسون / بیمارانی که حتی پلک زدن برایشان سخت است

مدیر گروه بیماری های اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تشریح علائم و علل بیماری پارکینسون به نقش کرونا در بروز این بیماری اشاره کرد و گفت: کرونا می تواند باعث فراوانی و تشدید بیماری پارکینسون شود.

دکتر فرزاد اشرفی در گفت وگو با تیتر اول. وی با اشاره به اینکه بیماری پارکینسون دومین بیماری دژنراتیو مغزی پس از آلزایمر است، گفت: با افزایش سن، شیوع پارکینسون نیز افزایش می یابد. شیوع این بیماری 100-300 نفر در هر 100000 نفر است که ممکن است بسته به سن و موقعیت جغرافیایی متفاوت باشد. همچنین شیوع بیماری پارکینسون در مردان کمی بیشتر از زنان است.

بیماری پارکینسون چه زمانی ظاهر می شود؟

وی افزود: بخشی از ساقه مغز به نام ماده سیاه وجود دارد که ماده شیمیایی به نام دوپامین را آزاد می کند که به دلایل نامشخص یا به دلیل استفاده از داروها و سموم خاصی، ماده شیمیایی دوپامین را آزاد می کند. در کنترل و هماهنگی حرکات بدن نقش دارد. بنابراین، زمانی که این ماده شیمیایی کاهش یابد، علائم بیماری پارکینسون ظاهر می شود.

عوامل موثر بر ایجاد بیماری پارکینسون

وی با اشاره به اینکه علت عدم ترشح دوپامین و بروز بیماری پارکینسون نامشخص است، گفت: در برخی موارد علائم بیماری پارکینسون در اثر مصرف برخی داروها یا سموم ایجاد می شود. به عنوان مثال، مسمومیت با مونوکسید کربن، منگنز، الکل و استفاده از برخی داروهای ضد روان پریشی می تواند علائمی مشابه بیماری پارکینسون ایجاد کند. یکی دیگر از علل بروز علائم پارکینسون استفاده از سموم دفع آفات است و کشاورزانی که از این سموم استفاده می کنند در معرض خطر علائم پارکینسون هستند.

10 درصد سهم عوامل ژنتیکی بیماری

وی با اشاره به اینکه با افزایش سن این بیماری افزایش می یابد، گفت: اصولا افراد زیر 50 سال به این بیماری مبتلا نمی شوند اما در 10 درصد موارد شکل ژنتیکی بیماری در افراد زیر 50 سال بروز می کند.

لرزش ناشی از بیماری پارکینسون همیشه یک طرفه است

وی با اشاره به علائم بیماری پارکینسون خاطرنشان کرد: برخی علائم حرکتی و برخی دیگر غیرحرکتی است. علائم حرکتی که می تواند باعث ناتوانی شود شامل لرزش در یک طرف بدن، عمدتا در یک بازو است. این لرزش زمانی ظاهر می شود که دست ثابت است و در حال استراحت است و زمانی که فرد قصد انجام کاری را دارد، لرزش از بین می رود. البته با پیشرفت بیماری، این لرزش ممکن است به طرف مقابل بدن نیز برسد، اما شروع علائم پارکینسون همیشه یک طرفه است و هرگز دو طرفه نیست.

در مورد علائم بیماری پارکینسون بیشتر بدانید

وی افزود: دومین علامت، کندی حرکت فرد مبتلا است. این کاهش سرعت حرکت اعضا حتی می تواند باعث اختلال در بلع بیمار شود که باعث ترشح بزاق از دهان بیمار می شود. زیرا تعداد پرستوهای او کاهش یافته است. کندی حرکت در صورت نیز نمایان است، یعنی چهره بیمار بی روح است و حتی تعداد پلک زدن های بیمار را کاهش می دهد. در واقع، در شرایط عادی، هر فرد بین 12 تا 20 بار پلک می‌زند. اما در افراد مبتلا به پارکینسون تعداد پلک زدن ها کاهش می یابد.

اشرفی سومین علامت بیماری پارکینسون را سفتی اندام معرفی کرد و افزود: سفتی اندام می تواند در همان سمتی که لرزش شروع می شود نیز وجود داشته باشد. این سفتی می تواند در عضلات شانه ایجاد شود و باعث شود بیمار درد شانه ای را تجربه کند که گاهی با التهاب شانه اشتباه می شود. سفتی عضلات محوری بدن باعث می شود بیمار مبتلا به پارکینسون خم شود. اختلال در راه رفتن، اختلال در تعادل، کندی راه رفتن از علائم بیمار است.

وی افزود: اما علائم دیگر بی حرکت از جمله اختلالات شناختی تا 30 درصد (اختلال حافظه)، اختلالات خلقی، افسردگی و اضطراب، توهم و کابوس پس از مصرف داروهای پارکینسون و افزایش سن در موارد پیشرفته، اختلالات خواب و آپنه، سندرم پای بیقرار، اختلالات دستگاه ادراری، سوء هاضمه که شامل نفخ و یبوست، کاهش فشار خون و اختلالات بویایی.

وی با بیان نحوه تشخیص بیماری پارکینسون تصریح کرد: تشخیص بر اساس تاریخچه و معاینه متخصص مغز و اعصاب است. در برخی موارد، زمانی که پزشک شک دارد، اسکن هسته ای یا MRI مغز و سایر آزمایشات تخصصی ممکن است لازم باشد.

کدام لرزش به معنای بیماری پارکینسون است؟

این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه باید یادمان باشد هر لرزشی به معنای پارکینسون نیست، گفت: برخی از لرزش های خوش خیم ژنتیکی که بیشتر از پارکینسون است و در جوانان دیده می شود، دوطرفه است. همچنین استفاده بی رویه و طولانی مدت از داروهای ضد روان پریشی می تواند باعث لرزش، کندی و علائم مشابه بیماری پارکینسون شود. برخی ضایعات و توده های مغزی نیز می توانند علائمی شبیه به بیماری پارکینسون داشته باشند. ورزش‌هایی که تأثیرات متعددی بر مغز ایجاد می‌کنند، کسانی را که این ورزش‌ها را انجام می‌دهند، مستعد ابتلا به پارکینسون و آلزایمر می‌کنند.

انجام عمل بر روی بیماران مبتلا به لرزش مقاوم

وی افزود: خوشبختانه می توانیم علائم پارکینسون را با دارو کنترل کنیم، اما اگر لرزش فرد با دارو کنترل نشود، در شرایط خاصی که توسط متخصص مغز و اعصاب تشخیص داده می شود، می توانیم بیمار را جراحی کرده و الکترودهایی را به مغز او وارد کنیم تا کنترل شود. لرزش. لرزش.” البته جراحی برای همه بیماران توصیه نمی شود و برای کسانی که لرزش های مقاوم به درمان دارند و به درمان دارویی پاسخ نمی دهند توصیه می شود. با درمان دارویی، فرد مبتلا می تواند تقریباً مانند زندگی افراد عادی زندگی کند.

نقش کرونا در گسترش و تشدید بیماری پارکینسون

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر ویروس کرونا بر بیماری پارکینسون اظهار کرد: تجربه ما نشان می دهد که برخی افراد پس از ابتلا به ویروس کرونا دچار علائم بیماری پارکینسون شده اند و مطالعات مختلف نشان می دهد که شاید این افراد در مرحله قبل از ابتلا بوده اند. آلوده به کووید-19. آنها قبل از پارکینسون بودند و کرونا می توانست پارکینسون خود را آشکار کند. بنابراین، کرونا می تواند باعث فراوانی و تشدید بیماری پارکینسون شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا