جامعه

درمان پارکینسون با یک ماده طبیعی

تیتر اول / خراسان رضوی دانشمندان کشف کرده اند که ماده شیمیایی موجود در دانه کنجد (سس آمینول) ممکن است نقش محافظتی در برابر بیماری داشته باشد.

تحقیقات جدید نشان می دهد که سزامینول ، ماده شیمیایی طبیعی دانه کنجد ، ممکن است از سلول های عصبی بدن و دوپامین محافظت کند. محققان ژاپنی گفتند که نتایج اولیه مطالعات آنها بسیار امیدوار کننده است و آنها قصد دارند به سرعت آزمایشات بالینی را بررسی کنند تا به نقش این ماده طبیعی و طبیعی در جلوگیری از بیماری پارکینسون در انسان پی ببرند.

بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی پیشرونده است که حرکت را مختل می کند و باعث سفتی و از دست دادن تعادل می شود. شایع ترین علائم لرزش دست و مشکلات گفتاری است که با افزایش سن بدتر می شود. در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد.

گروهی از محققان دانشگاه اوساکا سیتی ، ژاپن دریافتند که سزامینول استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان های بدن) را کنترل می کند که به سلول ها آسیب می رساند. همچنین تولید گونه های اکسیژن واکنش پذیر (ROS) و آنتی اکسیدان ها را تنظیم می کند. استرس اکسیداتیو فشار زیادی به سلولها وارد می کند و باعث عدم تعادل این دو جز. می شود.در بیماری پارکینسون سلولهای عصبی مغز که حرکت را کنترل می کنند به دلیل استرس اکسیداتیو شکسته و از بین می روند.

آکیکو کوجیما-جواسا ، دانشیار دانشگاه اوساکا سیتی گفت: “در حال حاضر هیچ داروی پیشگیری کننده ای برای بیماری پارکینسون وجود ندارد و ما فقط از داروهای ضد بارداری استفاده می کنیم.”

روغن دانه کنجد به دلیل داشتن رایحه معطر و مقاومت در برابر دمای بالا بسیار محبوب است. تولیدکنندگان این روغن را با استخراج چربی دانه کنجد تولید می کنند. با این حال ، گروه ژاپنی دریافتند که این پوسته ها حاوی مقادیر زیادی سزامینول است که در هنگام تولید روغن هدر می رود.

در آزمایش با سلولهای آزمایشگاهی ، محققان دریافتند که سزامینول با افزایش حرکت Nrf2 ، پروتئینی که به استرس اکسیداتیو پاسخ می دهد ، از آسیب عصبی محافظت می کند. همچنین تولید ROS درون سلولی را کاهش داد.

گروهی از موش های مبتلا به بیماری پارکینسون دریافتند که این بیماری بر تولید دوپامین نیز تأثیر می گذارد. این انتقال دهنده عصبی ، که ماده شیمیایی “بهزیستی” نامیده می شود ، در احساس لذت ، خلق و خو ، حرکت و تصمیم گیری نقش اساسی دارد.

تغذیه موش ها با رژیم غذایی حاوی سزامینول به مدت 36 روز باعث افزایش سطح دوپامین شد. در طول آزمایش ، موش ها نیز به طور قابل توجهی عملکرد حرکتی و تحرک روده را بهبود بخشیدند.

کوجیما-یواسا و تیمش آماده هستند تا کار خود را به مرحله آزمایش بالینی منتقل کنند. آنها امیدوارند ثابت کنند که اولین درمان بیماری پارکینسون به راحتی از یک منبع غذایی طبیعی در دسترس است.

نظرات در مجله Heliyon منتشر شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا