جامعه

چگونگی تشخیص زودرس سرطان در کودکان

همه سلول های بدن ما به طور منظم و طبق یک قانون خاص رشد می کنند. گاهی برخی از سلول ها از مسیر رشد طبیعی خود منحرف می شوند و به طور نامنظم و سریعتر از حد طبیعی رشد می کنند و این امر باعث اختلال در نظم طبیعی بدن می شود. این اختلال سرطان نامیده می شود.

به گزارش تیتر اول،انواع مختلف سرطان بسته به نوع سلول و اندام درگیر در بدن علائم، درمان و عوارض جانبی متفاوتی دارند. متاسفانه سرطان تنها بزرگسالان را درگیر نمی کند، بلکه کودکان نیز به این بیماری مبتلا می شوند. هر ساله از هر 100000 کودک در سراسر جهان، سه تا چهار کودک به انواع سرطان مبتلا می شوند که شایع ترین آنها سرطان خون، لنفوم و سرطان مغز است. تب های مکرر، عفونت های مکرر و کم خونی از جمله علائمی هستند که پزشک را به فکر بررسی سرطان می اندازد.

خوشبختانه در حال حاضر امکان درمان بیشتر سرطان های دوران کودکی به ویژه سرطان خون وجود دارد و 70 درصد کودکان مبتلا درمان می شوند.

شایع ترین بدخیمی در اطفال لوسمی یا سرطان خون است که خوشبختانه تقریباً در 80 درصد موارد قابل درمان است. البته به شرطی که علائم بالینی، تشخیص به موقع، درمان صحیح و به موقع و بسیاری از عوامل موثر در درمان از جمله کنترل پرستاری، وجود دارو و … در کنار هم موجود باشد.

پروتکل درمان سرطان در ایران مدرن و مطابق با کشورهای پیشرفته جهان است. از نظر دستاوردهای علمی، روش های درمانی و انواع دارو هیچ خللی وجود ندارد. مطالعات، روش تحقیق، کنگره های علمی و غیره. ما جزو کشورهای مدرن هستیم بنابراین تفاوت چندانی بین روش های درمانی در ایران و نتایج به دست آمده از آن با کشورهای پیشرفته وجود ندارد.

2 عامل مهم در بروز سرطان

به طور کلی دو عامل بسیار مهم در ایجاد سرطان موثر است که شامل عوامل محیطی و عوامل ژنتیکی می شود. در پزشکی بزرگسالان، عوامل محیطی نقش بسیار بزرگ و آشکاری در بروز سرطان دارند، اما از دیدگاه طب اطفال، زمینه ژنتیکی کودک نیز علاوه بر عوامل محیطی، نقش مهمی در بروز سرطان دارد. البته عوامل خطرناک و مضر برای همه افراد باید محدود شود. به عنوان مثال عواملی مانند دود سیگار، اشعه های مضر و پرتوهای بسیار قوی، مواد شیمیایی، مواد غذایی فرآوری شده و … نقش عمده ای در ایجاد سرطان دارند و این عوامل برای افراد دارای سابقه ژنتیکی و خانوادگی سرطان مضرتر است. خانواده آنها. البته خانواده به معنای خانواده اقوام است و ژن ها می تواند به انسان چند دهه قبل برسد. به عبارت دیگر، افراد در بدن خود عواملی دارند که مانع از رشد سلول های سرطانی می شود و برخی از افراد ضعیف تر به دلایلی این عوامل را ندارند. برخی از عوامل ژنتیکی در کنترل رشد سلولی نقش دارند. این عوامل ژنتیکی ممکن است برای چند روز ظاهر نشوند یا نقص ژنتیکی داشته باشند. بنابراین، همه افراد، چه سابقه ژنتیکی سرطان داشته باشند و چه آنهایی که ندارند، باید از عوامل محیطی مضر دوری کنند. زیرا تاثیر این عوامل در افرادی که سرطان دارند بسیار بیشتر خواهد بود.

نحوه تشخیص سرطان در کودکان در مراحل اولیه

آنچه در این بین بسیار مهم است تشخیص زودهنگام بیماری است. به همین دلیل به والدین و خانواده ها توصیه می شود به محض مشکوک شدن به یک علامت کودک خود را نزد پزشک ببرند تا معاینات لازم انجام شود.

در اطفال، سرطان به دو شاخه تقسیم می شود. یکی از انواع سرطان که منشا آن خون است و در نتیجه به تمام قسمت های بدن سرایت می کند. هرچه سرطان خون زودتر تشخیص داده شود، عوارض کمتری در طول درمان و بعد از آن وجود خواهد داشت. این بدان معنی است که هم روند درمان به خوبی انجام می شود و هم پاسخ به درمان و علائم کاهش می یابد. ثانیاً سرطانی وجود دارد که از یک عضو خاص منشأ می گیرد، مانند ماهیچه ها، استخوان ها، چشم ها، مغز، کلیه ها، دستگاه گوارش و غیره. این سرطان ها اندام را درگیر می کنند. در این حالت، سرطان ابتدا با برخی علائم بالینی خاص خود را نشان می دهد. به عبارت دیگر کودک دچار عوارضی می شود که خانواده ها باید نسبت به آن بسیار حساس باشند. اولین علائم معمولاً سردرد، تهوع و استفراغ، اختلالات بینایی، عدم تعادل به نام تومورهای مغزی و غیره است. به عنوان مثال، اگر سرطان در استخوان وجود داشته باشد، با تب، تورم ناحیه آسیب دیده، محدودیت حرکتی ظاهر می شود. ، شکستگی در ناحیه آسیب دیده و … نشان می دهد. یا علائم سرطان در ناحیه چشم فقط با یک رعد و برق در تاریکی ظاهر می شود، مثلاً سوسو زدن چشم گربه یا اختلالات بینایی، التهاب چشم ها، پرخونی ملتحمه و غیره.

اینها علائمی است که والدین باید از آنها آگاه باشند. به عبارت دیگر، والدین باید هرگونه علائم بالینی غیرطبیعی را در یک کودک سالم که رشد طبیعی دارد جدی بگیرند. به عنوان مثال، اگر یک سرماخوردگی ساده دیدید که در عرض سه تا چهار روز خوب می شود اما دو هفته طول می کشد، باید کودک خود را نزد پزشک ببرید تا معاینه شود. اگر کودکی را دیدید که کاملا سالم است اما از سردرد صبحگاهی، سرگیجه و استفراغ صبحگاهی، بی اشتهایی و… شکایت دارد، آن را جدی بگیرید و کودک را نزد پزشک متخصص ببرید و پیگیری کنید. البته این علائم مشخصه بسیاری از بیماری ها است. این در مواردی صدق می کند که بیماری خاصی وجود ندارد، علائم پایدار هستند و به روش های سنتی درمان پاسخ نمی دهند. آن وقت است که این علائم ساده در تشخیص و درمان سرطان بسیار مهم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیمارستان ماهک، کودکان مبتلا به سرطان سیستم ایمنی ضعیفی دارند. بنابراین، اگر شخصی آنها را در آغوش بگیرد یا ببوسد، به راحتی ویروس ها و باکتری ها را به کودک منتقل می کند. ملاقات با چنین کودکانی باید محدود شود و به بازدیدکنندگان و خانواده ها توصیه شود که از بوسیدن کودکان سرطانی خودداری کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا