سلامت و تندرستی

پیشگیری از سرطان روده با یک داروی روان‌پزشکی

به گزارش شفاف ، این متخصصان معتقدند داروهای لیتیوم می توانند به سلامت سلول های بنیادی دستگاه گوارش کمک کرده و آنها را در برابر اثرات سو effects جهش های سلولی ایجاد کننده سرطان مقاوم سازند.

این کشف منجر به راه اندازی یک مطالعه بالینی جدید در مورد لیتیوم ، یک داروی رایج که برای درمان انواع مختلفی از بیماری های روانی استفاده می شود ، و لیتیوم ممکن است از رشد سرطان روده جلوگیری کند.

در این آزمایش افرادی که ژن “پلی فوز آدنوماتوز خانوادگی” (FEP) دارند مورد بررسی قرار می گیرد.

FEP یک اختلال ژنتیکی نسبتاً غیر معمول است که از هر 7 تا 22 نفر یک نفر را درگیر می کند. این وضعیت تقریباً همیشه منجر به سرطان روده می شود مگر اینکه کل روده بزرگ با جراحی برداشته شود.

تصور می شود که بیشتر موارد سرطان روده در اثر جهش ژنتیکی به نام EPC ایجاد می شود.

نشان داده شده است که سلولهای بنیادی روده که تحت تأثیر جهشهای EPC عمل می کنند ، از همتایان سالم بهتر عمل کرده و آنها را از بین می برند.

به گفته متخصصان ، این روند منجر به رشد نامشخص سلولهای جهش یافته و تشکیل توده های سرطانی می شود. بیماران مبتلا به FEP دارای جهش ژنتیکی EPC هستند و صدها نوع پلی کانی و توده های غیر سرطان زا در روده های خود ایجاد می کنند.

پروفسور لوئیس ورمیلن ، نویسنده اصلی مقاله در مجله Nature می گوید: “ما اولین مرحله رشد سرطان در روده را شناسایی کرده ایم.”

“ما دریافته ایم که پس از جهش در ژن مهمی که سلولهای بنیادی روده را تنظیم می کند ، این سلولها به سلولهای متقلبی تبدیل می شوند که سلولهای محیط طبیعی را سرکوب می کنند.” این درک کاملاً جدید است ، زیرا تصور می شود که سلولهای جهش یافته ای که می توانند به سرطان تبدیل شوند همیشه سریعتر رشد می کنند یا در برابر مرگ سلولی مقاومت بیشتری دارند. اما تحقیقات ما نشان می دهد سلول های مرز بدخیمی می توانند سلول های بنیادی اطراف خود را به طور فعال سرکوب و برجسته کنند. ما این را رقابت برتر می نامیم.

دکتر گفت: “یافته های پروفسور ورمیلن و تیم وی نقطه عطف قابل توجهی در درک ما از سرطان روده است.” هلن ریپنا ما از دیدن نتایج این کارآزمایی بالینی و تأثیر آینده آن بر افراد مبتلا به سرطان مادرزادی بسیار خوشحالیم.

به گزارش ایندیپندنت ، سرطان روده چهارمین نوع شایع سرطان در انگلستان است و هر ساله بیش از 48000 نفر مبتلا به سرطان روده می شوند.

علائم سرطان روده نیز شامل تغییر در عادات روده ، درد شکم و خون در مدفوع است.

دکمه بازگشت به بالا