سلامت و تندرستی

استرس مزمن خطر مرگ بر اثر سرطان را دو برابر می‌کند

بر اساس یک گزارش واضح، استرس نه تنها بر ذهن بلکه بر بدن نیز تأثیر می گذارد. به گفته محققان کالج پزشکی جورجیا، بدن ما به طور کلی می تواند این شرایط را مدیریت کند، اما استرس مزمن خطرات زیادی را به همراه دارد و می تواند خطر ابتلا به سرطان را در طول زمان افزایش دهد.

به گفته SF، Dr. جاستین خاویر مور، اپیدمیولوژیست در کالج پزشکی سرطان جورجیا، می گوید: در پاسخ به عوامل استرس زای خارجی، بدن شما هورمون استرسی به نام کورتیزول ترشح می کند و این سطوح باید پس از پایان استرس بازگردد. پایین. با این حال، وقتی استرس‌های روانی-اجتماعی مزمن و مداوم دارید که هرگز به شما اجازه استراحت نمی‌دهند، می‌تواند بدن شما را در سطح بیولوژیکی فرسوده کند.

در این مطالعه، مور و تیمش این اثرات بالقوه مضر را با تجزیه و تحلیل یک مطالعه قبلی که شامل داده های بیش از 41000 نفر بود، ارزیابی کردند. این مطالعه شامل داده‌های 41000 نفر بود که بین سال‌های 1988 و 2019 جمع‌آوری شده بودند.

از جمله فشار خون دیاستولیک و سیستولیک، کلسترول تام (کلسترول تام در خون)، هموگلوبین A1C (نشانگر مهم دیابت)، آلبومین و کراتینین (معیارهای با ارزش عملکرد کلیه)، و پروتئین واکنشی C (یک نشانگر کلیدی از دیابت). التهاب). . که مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی این مقادیر به محققان کمک کرد تا بار آلوستاتیک یا فرسودگی بدن را تعیین کنند.

بار آلوستاتیک خستگی بدن است که وقتی فرد در معرض استرس مکرر یا مزمن قرار می گیرد، ایجاد می شود. این اصطلاح توسط بروس مک ایوان و ستلار در سال 1993 ابداع شد و به اثرات فیزیولوژیکی نوسانات مزمن یا افزایش فعالیت عصبی یا غدد عصبی در پاسخ به قرار گرفتن در معرض استرس مزمن یا طولانی مدت اشاره دارد.

شرکت کنندگانی که نمرات سه یا بیشتر داشتند در دسته بار آلوستاتیک بالا قرار گرفتند. محققان داده‌های شرکت‌کنندگان را با داده‌های شرکت‌کنندگان در شاخص ملی مرگ، که توسط مراکز ملی آمار بهداشت و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اداره می‌شد، مقایسه کردند تا مشخص کنند چه کسی و چه زمانی بر اثر سرطان مرده است.

محققان دریافتند که حتی پس از تعدیل متغیرهای مخدوش کننده مانند سن و نژاد، افرادی که بار آلوستاتیک بالایی دارند، 2.4 برابر بیشتر از افرادی که بار آلوستاتیک پایینی دارند، در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان بودند.

پس از کنترل سن، محققان دریافتند افرادی که بار آلوستاتیک بالایی دارند، همچنان 28 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند. این بدان معناست که اگر از هر دو جوان 20 ساله یک نفر بار آلوستاتیک بالایی داشته باشد، احتمال مرگ آن فرد در اثر سرطان بسیار بیشتر از دوستش خواهد بود.

نتایج این مطالعه در مجله SSM Population Health منتشر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا