اقتصادیبهترین های کسب و کار

چگونه تریدر ارز دیجیتال شویم؟

با ظهور ارزهای دیجیتال و انقلابی که این دارایی‌ها در بازارهای مالی سنتی به پا کردند، مفهوم کسب سود از دارایی‌ها کاملاً دگرگون شده است. درواقع بازار پرنوسان ارز دیجیتال نسبت‌به بازار بورس، روش‌های جدیدتر و متفاوت‌تری برای معامله‌گری یا ترید می‌طلبد. گفتیم که ترید در یک جمله به‌معنای کسب سود از خرید و فروش یک دارایی است. بااین‌حال، ای کاش انجام آن هم به‌سادگیِ همین جمله کوتاه بود.

به همین دلیل، قصد داریم شما را با زیروبم ترید آشنا کنیم. ابتدا درباره ترید و انواع آن صحبت می‌کنیم و سپس به بررسی استراتژی‌های ترید می‌پردازیم. همچنین، خواهیم دید که تفاوت سرمایه‌گذاری با ترید چیست. خواه تریدری حرفه‌ای هستید و مدت‌هاست در بازار ارزهای دیجیتال حضور دارید یا مبتدی هستید و تازه می‌خواهید با ترید آشنا شوید، خواندن این مطلب می‌تواند برایتان سودمند باشد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای آن با ما همراه باشید.

ترید در بازار ارزهای دیجیتال به‌معنای خرید و فروش دارایی‌هایی مانند ارز دیجیتال، انواع توکن، ها و نظایر آن‌ها با هدف کسب سود است. برخلاف دارایی‌های سنتی، ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند، بنابراین دولت یا مؤسسات مالی هیچ کنترلی روی آن‌ها ندارند. درعوض، این فناوری زیربنایی ارزهای دیجیتال، یعنی بلاک چین است که امنیت و شفافیت آن‌ها را تضمین می‌کند.

تفاوت ترید و سرمایه گذاری چیست؟

قبل از اینکه با انواع ترید آشنا شویم، ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که ترید و سرمایه‌گذاری هردو برای کسب سود از ارزهای دیجیتال کاربرد دارند؛ بااین‌حال، تفاوت آن‌ها در این است که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال دارایی‌های خود را برای مدت طولانی از چندین ماه تا چندین سال خریداری و نگهداری می‌کنند تا بعد از این‌که ارزش آن‌ها افزایش یافت، آنها را بفروشند و به سود برسند. درواقع سرمایه‌گذار روی افزایش قیمت دارایی در درازمدت حساب می‌کند، نه افزایش و کاهش لحظه‌ای.

این در حالی است که در ترید ارزهای دیجیتال، موقعیت معاملاتی فقط برای مدت کوتاهی حفظ می‌شود که می‌تواند از چند ثانیه تا چند هفته باشد. دلیلش این است که ارزهای دیجیتال بسیار نوسانی هستند و بازه صعودی و نزولی در آن‌ها می‌تواند بسیار کوتاه باشد.

برای روشن‌شدن موضوع، فرض کنید پیش‌بینی کرده‌اید که ارزش یک ارز دیجیتال قرار است افزایش یابد. بنابراین مقداری از آن را می‌خرید. قیمت آن طی چند روز بالا می‌رود و به اوج می‌رسد. پیش‌بینی می‌کنید که قیمت از این بالاتر نخواهد رفت و احتمالاً کاهش می‌یابد. بنابراین بلافاصله آن را می‌فروشید و به سود می‌رسید.

نکته: البته یک روش معاملاتی وجود دارد که بازه آن بسیار طولانی‌تر است و به ماه و سال می‌رسد. درباره آن در بخش انواع ترید صحبت خواهیم کرد.

انواع ترید چیست؟

ترید کردن انواع مختلفی دارد که هر کس با توجه به ترجیح شخصی، اهداف، سلیقه و میزان تحمل خود از آن‌ها استفاده می‌کند. بدیهی است روشی که برای یک تریدر مناسب است، ممکن است برای دیگری مناسب نباشد. پیداکردن نوع مناسب ترید با تحقیق و ارزیابی کامل و اهداف خودتان صورت می‌گیرد. برخی از انواع ترید عبارت‌اند از:

اسکالپینگ

توضیح: ، معاملاتی هستند که معامله‌گر برای ورود به بازار، سرمایه موردنیازش را قرض می‌کند و بعد از انجام معاملات و رسیدن به سود، مبلغ قرض‌گرفته را در زمانی مشخص بازمی‌گرداند. در اسکالپینگ، سودهای ناچیز و کوچک از حرکت‌های قیمتی جزئی به دست می‌آورید، اما جمع این سودهای کوچک مبلغ قابل‌توجهی خواهد بود.

فرض کنیم مقداری اتر با توجه به قیمت لحظه ای ارز دیجیتال می‌خرید و بلافاصله روی ۷۰۵دلار می‌فروشید. بار دیگر، با قیمت ۷۰۲دلار می‌خرید و روی ۷۱۰دلار می‌فروشید. این اتفاق ممکن است حتی در چند ثانیه هم رخ دهد. روش اسکالپینگ در کوتاه‌مدت درآمدی سریع به شما می‌دهد؛ اما مستلزم تمرکز مداوم روی بازار است و به ریسک، شانس و نیز مهارت قابل‌توجه شما بستگی دارد.

تریدهای روزانه

معاملات روزانه دقیقاً همان چیزی است که نام آن می‌گوید: معاملاتی که در طول روز آن‌ها را انجام می‌دهیم. این سبک به اسکالپینگ شباهت دارد؛ اما به‌جای انجام معاملات در طول چند دقیقه، آن‌ها را در عرض یک روز انجام می‌دهیم.

میزان سود این معاملات اغلب بیشتر از اسکالپینگ است و تریدر باید از (stop loss) استفاده کند. ازآنجاکه این تریدرها به‌دنبال سود بیشتری هستند، تحمل بیشتری برای نوسان دارند.

معاملات رِنج

در چنین بازاری، نقاط کاملاً واضح‌اند و می‌توان به‌خوبی دو سر محدوده را تشخیص داد. حالا کافی است ارز دیجیتال مدنظرتان را در پایین‌ترین نقطه قیمتی (حمایت) بخرید و حد ضرر را روی بالاترین نقطه قیمت تعیین کنید. به‌محض اینکه قیمت به بالاترین نقطه (مقاومت) رسید و می‌خواهد برگردد، معامله را در جهت عکس انجام دهید و ارزهای خریداری‌شده را بفروشید. این کار را تا زمانی که قیمت در رنج فعلی در نوسان است انجام می‌دهید تا زمانی که از نقطه حمایت یا مقاومت خارج شود.

تریدهای درون روز

این معاملات هم روزانه به حساب می‌آیند، با این تفاوت که می‌توانید موقعیت‌ها را بیش از یک روز باز نگه دارید. بازار کریپتو برخلاف بازارهای سنتی هرگز بسته نمی‌شود؛ بنابراین پایان روز معاملاتی در آن وجود ندارد. می‌توانید با نرم‌افزارهای مربوطه، موقعیت‌ها را خودکارسازی کنید و خودشان در زمان مشخص اجرا شوند.

معاملات سویینگ

برای شروع به معامله، ابتدا باید نقاط حمایت را محاسبه کنید، یعنی جایی که می‌دانید پایین‌ترین نقطه قیمت است.این کار با تحلیل تکنیکال صورت می‌گیرد. وقتی حمایت را یافتید، باید موقعیت خرید باز کنید. این موقعیت را تا جایی که پیش‌بینی می‌کنید مقاومت بعدی خواهد بود نگه می‌دارید؛ یعنی بالاترین نقطه قیمت که احساس می‌کنید از آنجا برمی‌گردد. مدت‌زمان رسیدن به آن نقطه مشخص نیست؛ اما وقتی رسیدید، از موقعیت فروش یا شورت استفاده می‌کنید و ارزهایی را که خریده بودید می‌فروشید.

این معاملات معمولاً در طی چند روز یا چند هفته انجام می‌شوند. یعنی یک موقعیت می‌گیرید، می‌بینید که قیمت به‌صورت موجی کم و زیاد می‌شود؛ اما به آن دست نمی‌زنید تا به نقطه‌ای از قیمت که حدس می‌زنید مقاومت است و از آن بالاتر نمی‌رود برسد. حالا می‌فروشید و به سود می‌رسید.

تمرکز بر معاملات سویینگ اغلب به‌صورت منطقی و بدون نگرانی صورت می‌گیرد؛ اما به‌شرطی که قدرت تجزیه‌وتحلیل الگوها را داشته باشید و بتوانید سطوح مقاومت و حمایت احتمالی را تشخیص دهید.

این‌که دقیقاً چقدر زمان صرف می‌کنید، به بازه زمانی نمودار و الگوی مورد تجزیه و تحلیل شما بستگی دارد. کسانی که مهارت استفاده از موقعیت‌های خرید و فروش سویینگ را دارند، معمولاً خیلی خوب عمل می‌کنند و کار زیادی انجام نمی‌دهند. در این معاملات، حفظ آرامش و تمایل به استفاده از حد ضرر، بسیار مهم است. معاملات سویینگ بیشترین طرفدار را در بین انواع ترید دارد. ازآنجاکه نیازی به واکنش سریع به معاملات نیست، راحت‌ترین روش معامله به حساب می‌آید.

معاملات موقعیت گیری

این ساده‌ترین شکل معامله است، اما مستلزم آن است که تریدر صبر و انضباط زیادی داشته باشد. برای مثال، فرض کنیم مقداری بیت کوین روی ۵۰۰۰ دلار می‌خرید و موقعیت فروش را روی ۱۲٬۰۰۰ دلار تنظیم می‌کنید. بعد از مدتی قیمت بیت کوین به ۹۰۰۰ دلار می‌رسد. به‌عنوان یک تریدر موقعیت‌گیر نباید روی ۹۰۰۰دلار وسوسه شوید، باید صبر کنید تا بیت کوین به ۱۲٬۰۰۰ دلار برسد.

از سوی دیگر، فرض کنیم بیت کوین از ۲۰٬۰۰۰ دلار تا ۵۰۰۰ دلار سقوط کرده است و دوباره تا ۱۱٬۰۰۰ دلار بالا رفته است. اگر موقعیت‌گیر هستید، برای فروش باید صبر کنید؛ با اینکه ممکن است بگویید «کاچی به از هیچی» و بعد از سقوط ۱۵٬۰۰۰ دلاری‌اش، حداقل روی ۱۱٬۰۰۰ دلار بفروشم. البته برخی افراد در این شرایط از موقعیت خود خارج می‌شوند و دوباره آن را باز می‌کنند یا اینکه وقتی روند بازار بعد از یک سقوط بزرگ به‌طور کامل نزولی شد، از موقعیت خارج می‌شوند.

این معاملات چون بلندمدت هستند شبیه سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسند. به آن‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌گوییم؛ زیرا در این نوع ترید، تریدر می‌تواند بعد از یک حرکت قیمتی چشمگیر، موقعیت خود را ببندد. این در حالی است که سرمایه‌گذاران دارایی خود را مدت طولانی نگه می‌دارند و کاری به روندها ندارند.

مزایا و معایب ترید چیست؟

ترید ارزهای دیجیتال نسبت‌به معاملات دارایی‌های سنتی، مزایا و معایبی دارد که در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مزایای ترید چیست؟

۱. ارزهای دیجیتال نقدشوندگی بالاتری نسبت به دارایی‌های سنتی دارند. شما با مشتریانی از سراسر جهان در ارتباط هستید، بنابراین همیشه خریدار یا فروشنده برای آن‌ها پیدا می‌شود.

۲. ترید ارزهای دیجیتال دارای موانع کمتری برای ورود است؛ زیرا برای شروع به سرمایه زیادی نیاز ندارید.

۳. ارزهای دیجیتال از امنیت بالایی برخوردار هستند، زیرا فناوری زیربنایی آن‌ها بلاک چین است که هک یا تغییر تراکنش‌ها در آن عملاً غیرممکن است. هیچ‌گونه اطلاعات شخصی در تراکنش‌ها ذکر نمی‌شود.

۴. ارزهای دیجیتال دارای پوشش ریسک مناسبی دربرابر تورم ارزهای فیات هستند که به‌دلیل چاپ بی‌رویه پول از سوی دولت‌های متمرکز اتفاق می‌افتد.

۵. معاملات ارزهای دیجیتال همتابه‌همتا انجام می‌شوند. بنابراین، فقط مبلغی به‌عنوان کارمزد تراکنش می‌پردازید که مقدار آن هم به‌مراتب کمتر از تراکنش‌های بازارهای سنتی است. در این‌جا خبری از واسطه‌ها و کارگزاری‌ها یا مالیات نیست.

۶. دسترسی به بازار ارزهای دیجیتال مداوم است. بازار ارز دیجیتال جهانی است و برخلاف بازار بورس، که در ساعات مشخصی باز یا بسته می‌شوند، در هر زمانی از شبانه‌روز می‌توانید معامله انجام دهید.

معایب ترید چیست؟

درباره مزایای ترید گفتیم، بد نیست درباره معایب بالقوه آن هم صحبت کنیم:

۱. بازار ارزهای دیجیتال نوسان زیادی دارد. قیمت ارزها ممکن است به‌شکل غیرقابل‌پیش‌بینی در عرض چند دقیقه تغییر کند. هرچند این گزینه خود یک مزیت است و سود سرشاری نصیب تریدرها می‌کند، اگر با استراتژی درست پیش نرود، می‌تواند منجر به زیان قابل‌توجهی شود.

۲. ازآنجاکه هیچ نظارت یا حمایتی از سوی مقامات مالی وجود ندارد، درصورت کلاهبرداری یا هر مشکل دیگری، دست تریدر به جایی بند نیست.

۳. بازار ارزهای دیجیتال هنوز به بلوغ کافی نرسیده است. سابقه بسیاری از ارزهای دیجیتال یا پروژه‌ها در این صنعت، به‌زور به چند سال می‌رسد و اکثراً نوپا هستند. بنابراین اعتمادکردن به آن‌ها برای معامله در مدت طولانی‌تر کمی دشوار است. همچنین، راه‌حل‌هایی که برای برخی مشکلات بلاک چین نظیر مقیاس‌پذیری ارائه شده‌اند،  هنوز در ابتدای مسیر خود قرار دارند و تریدرها همچنان با مشکلاتی مانند ازدحام شبکه مواجه هستند.

معرفی استراتژی‌های ترید؛ کاربرد استراتژی ترید چیست؟

برخی از راهبردهای ترید

ترید استراتژی‌های مختلفی دارد که هریک از آن‌ها برای برخی از معامله‌گران مناسب هستند. بعضی از راهبردهای ترید عبارت‌اند از:

۱. ترید با فرکانس بالا (HFT)

ترید با فرکانس بالا (HFT) با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی خودکار انجام می‌شود که براساس معیارهای ازپیش‌تعیین‌شده، سفارش‌ها را در کسری از ثانیه اجرا می‌کنند. این الگوریتم‌ها حجم بالایی از سفارش‌ها را با هدف سرمایه‌گذاری بر روی حرکت‌های قیمت در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه (درحد چند دقیقه) مدیریت می‌کنند. بنابراین در این راهبردها استفاده از ربات‌های تریدر ضروری است. هدف اصلی یک معامله‌گر با فرکانس بالا، بهینه‌سازی سرعت انجام تراکنش، به‌حداقل‌رساندن هزینه‌های آن و نیز اجرای کارآمد معاملات است.

۲. استرادل لانگ

استرادل لانگ راهبردی برای معاملات روزانه است که با اتخاذ آن می‌توان از نوسانات بازار سود به دست آورد. در این حالت، تریدر برای یک ارز دیجیتال معین، هردو قرارداد خرید و فروش را با همان تاریخ انقضا و قیمت خریداری می‌کند. انتظار می‌رود اگر یکی از این قراردادها ضرر کند، سود طرف دیگر آن‌قدر زیاد باشد که از ضرر حاصل‌شده بیشتر شود و سود خالص برای تریدر بماند.

۳. آربیتراژ

هدف معامله‌گران آربیتراژ کسب سود از اختلاف قیمت یک ارز دیجیتال بین صرافی‌های مختلف در کوتاه‌مدت است. در این استراتژی، ارز دیجیتال مدنظرتان را از یک صرافی خریداری می‌کنید و به‌سرعت در صرافی دیگری با قیمت بالاتر می‌فروشید. برعکس، در موقعیت فروش یا شورت، در یک صرافی ارز دیجیتال خود را با قیمت بالا می‌فروشید و با پول حاصل از آن در صرافی دیگری با قیمت پایین‌تر دوباره آن را می‌خرید. سرعت در آربیتراژ بسیار مهم است؛ بنابراین برای استفاده از این فرصت‌ها، باید از ابزارهای خودکار استفاده کنید. برای بازدهی بهینه‌تر، بهتر است حجم زیادی از تراکنش‌ها را یک‌جا انجام دهید که یک بار کارمزد بپردازید.

۴. استراتژی بریک اوت

معامله‌گرانی که از این راهبرد استفاده می‌کنند، تلاش می‌کنند زمانی که قیمت از یک سطح خاص خارج می‌شود، با بهره‌گیری از شتاب سریعی که در جهت آن حرکت می‌گیرد، وارد معامله شوند. بریک اوت می‌تواند در جهت صعودی یا نزولی باشد.

دکمه بازگشت به بالا