بهترین های کسب و کارسلامت و تندرستی

چه هورمونی باعث چاقی پایین تنه میشود؟

هورمونی چاقی ناشی از تغییرات هورمونی و عملکرد غیر طبیعی آنهاست. هورمون ها نقش مهمی در فرآیندهای مرتبط با وزن مانند اشتها، زمان سیری، مصرف انرژی یا تولید سلول های چربی دارند. وقتی هورمونی بیش از حد طبیعی یا کمتر از حد طبیعی تولید می شود، تغییراتی در بدن ایجاد می کند که منجر به چاقی می شود. از آنجایی که هورمون‌ها یکدیگر را تنظیم می‌کنند، تغییر در یک هورمون می‌تواند باعث ایجاد مجموعه‌ای از تغییرات در هورمون‌های مرتبط با چاقی و متعاقب آن افزایش وزن شود.

یک سوال بیشتر مردم این است که “آیا  قرص چاقی ران وباسن باعث افزایش وزن شما می شود؟” . باید گفت که کورتیزول در مردان و استروژن در زنان بیشترین ارتباط را با چاقی هورمونی دارند، اما سایر هورمون ها نیز می توانند باعث چاقی هورمونی شوند.

چه هورمونی باعث کاهش وزن می شود؟

چاقی می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، رژیم غذایی، فعالیت بدنی، شرایط پزشکی و هورمون ها باشد. برخی از هورمون هایی که باعث چاقی می شوند:

هورمون تیروئید

این هورمون در غده تیروئید تولید می شود. کمبود هورمون تیروئید با کاهش متابولیسم کلی بدن باعث چاقی به خصوص در قسمت پایین تنه می شود. این هورمون در هنگام استرس یا بی خوابی افزایش می یابد و می تواند باعث افزایش اشتها و تجمع چربی در نواحی مانند شکم و ران شود. سیستم تیروئید هورمون هایی تولید می کند که برای تنظیم سطح انرژی و متابولیسم بدن ضروری است. اگر این هورمون ها به مقدار کافی تولید نشوند، ممکن است متابولیسم شما کاهش یابد و وزن شما افزایش یابد.

گرلین (GHRELIN)

این هورمون زمانی که گرسنه هستید تولید می شود تا بدن شما را به خوردن تشویق کند، حتی اگر نیازی به این کار نداشته باشد.

لی آندروژن ها

آندروژن ها هورمون های جنسی هستند و تغییرات در آنها به خصوص در زنان می تواند با مکانیسم های مختلف منجر به تغییر وزن بدن و چاقی هورمونی شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS یکی از بیماری های مرتبط با عدم تعادل آندروژن و عدم تعادل هورمونی در زنان است.

انسولین

وقتی انسولین کم باشد یا سلول ها به آن مقاوم باشند (دیابت)، قند خون نمی تواند وارد سلول ها شود و در آنجا به انرژی تبدیل می شود. بدن گلوکز یا قند خون را که در خون جمع می‌شود به بافت چربی و کبد منتقل می‌کند و در آنجا به سلول‌های چربی تبدیل می‌شود. این سلول ها در شکم و دنده ها جمع می شوند و باعث چاقی می شوند. تا زمانی که مشکل مقاومت به انسولین حل نشود، حل مشکل چاقی هورمونی دشوار خواهد بود. در PCOS علاوه بر افزایش آندروژن، مقاومت به انسولین نیز وجود دارد.

هورمون رشد

کمبود هورمون رشد می تواند بر تولید بسیاری از هورمون های موثر در روند چاقی تاثیر بگذارد و منجر به چاقی هورمونی شود. از طرفی این هورمون نقش مهمی در تجزیه بافت چربی دارد و کاهش آن می تواند منجر به تجمع سلول های چربی در بدن شود.

کورتیزول

سطوح بالای کورتیزول که در بیماری کوشینگ یا استرس مزمن رخ می دهد، عامل اصلی افزایش وزن است. این هورمون توسط غدد فوق کلیوی ترشح می شود و با افزایش تولید چربی می تواند نقش موثری در ایجاد هورمون های چاقی داشته باشد. کورتیزول هورمونی است که با استرس و چاقی و چاقی در نتیجه استرس مرتبط است.

ظریف

لپتین هورمونی است که از بافت چربی ترشح می شود. مقاومت در برابر این هورمون ها با تغییر اشتها می تواند منجر به چاقی هورمونی شود. افراد مقاوم به لپتین اشتهای زیادی دارند و بیش از نیاز بدن غذا می خورند. به همین دلیل چاق می شوند.

لپتین محصولی از ژن چربی (ob) است که به گیرنده لپتین (LEP-R) متصل می شود و پس از تولید و آزاد شدن از سلول های چربی در بافت چربی سفید فعال می شود.

پرولاکتین

ترشح بیش از حد پرولاکتین می تواند منجر به افزایش وزن، چاقی، سندرم متابولیک و اختلال در تنظیم گلیکوژن و انسولین شود. دلیل آن ممکن است اثر آن بر کاهش فعالیت هورمون ضد چاقی دوپامین باشد. سطوح بالای پرولاکتین می تواند مشکلات مربوط به پرخوری عصبی را ایجاد کند و این هورمون با ایجاد مقاومت به انسولین می تواند چاقی را افزایش دهد. بنابراین، درمان پرولاکتین بالا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نارسایی جنسی

غده هیپوفیز که در مغز قرار دارد، هورمون هایی ترشح می کند که ترشح تقریباً تمام هورمون های ذکر شده را کنترل می کنند. در صورت از کار افتادن غده هیپوفیز و کمبود این هورمون ها، تغییرات قابل توجهی در سیستم هورمونی بدن ایجاد می شود و نمی توان از چاقی هورمونی جلوگیری کرد.

استروژن یک هورمون کم چرب است

استروژن یکی از هورمون هایی است که بعد از بلوغ در خانم ها افزایش می یابد که منجر به تجمع چربی در باسن و ران ها و چاقی در قسمت پایین بدن می شود. استروژن بیش از حد می تواند باعث نوع خاصی از چاقی هورمونی به نام «چاقی گلابی شکل» شود. در این نوع چاقی بدن به دلیل تجمع چربی اضافی در باسن و ران ها به شکل گلابی در می آید.

تخمدان زنان یائسه و بیضه مردان استروژن زیادی تولید نمی کند، در این افراد بیشتر استروژن در بافت چربی آنها تولید می شود، البته میزان این استروژن بسیار کمتر از میزان استروژن تولید شده توسط تخمک است. یک زن پیش از یائسگی اختلال در تعادل هورمون استروژن با تغییر توزیع چربی در بدن رخ می دهد.

در این مقاله از فرازطب خواندیم که افزایش استروژن در زنان پیش از ازدواج باعث تجمع چربی در قسمت تحتانی بدن یعنی باسن و ران می شود. از آنجایی که استروژن هورمون جنسی زنانه است، این نوع چاقی در زنان بیشتر دیده می شود. خوشبختانه این نوع چاقی نسبت به چاقی سیب شکل (انباشته شدن چربی شکم) با بیماری قلبی کمتر مرتبط است که می تواند به دلیل سطوح پایین استروژن رخ دهد و در مردان و زنان شایع تر است. اما با این نوع چاقی چه کنیم؟

دکمه بازگشت به بالا