استان ها

چرا داوطلبان تمایلی به تحصیل در رشته ریاضیات و آمار ندارند؟/ ارتباط فاصله «صنعت و دانشگاه» با مهجورماندن رشته ریاضی

ابراهیم نژاد در مصاحبه ای مفصل با آنا؛

گروه استانی خبرگزاری آنا؛ هیئت نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی اخیراً علی ابراهیم نژاد را به عنوان استاد گروه ریاضیات و آمار به عنوان اولین عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر ارتقا داد.

ابراهیم نژاد دارای دکترای ریاضیات کاربردی از دانشگاه علم و تحقیقات است که از سال 2007 با دانشگاه آزاد اسلامی گمشارا همکاری می کند.

یک مدرس دانشگاه آزاد اسلامی گمشارا تاکنون 120 مقاله علمی در مجلات داخلی و خارجی و حدود 100 مقاله در کنفرانس های داخلی و خارجی در زمینه بهینه سازی فازی و تحلیل پاکت داده ها منتشر و ارائه داده است.

او سه کتاب علمی و تخصصی برای Springer ، ناشر بین المللی نوشته و منتشر کرده است و به عنوان داور با بیش از 70 مجله همکاری کرده است.

ابراهیم نژاد در سال 2013 توسط استاندار مازندران به عنوان محقق ارشد استان مازندران در گروه علوم پایه انتخاب شد ، در سال 2016 به عنوان محقق ارشد دانشگاه آزاد اسلامی و در سال 1397 به عنوان پژوهشگر برتر اسلامی انتخاب شد . دانشگاه آزاد مازندران و در سال 1398 به عنوان استاد نمونه انتخاب شد.

جای ریاضیات و آمار در دانشگاه ها چیست؟

در سال 2014 و 2016 ، او توسط دانشگاه گرانادا در اسپانیا برای همکاری در تحقیقات مشترک دعوت شد و تعدادی سخنرانی تخصصی در دانشگاه داشت.

بر اساس گزارشی که کارشناسان دانشگاه استنفورد در ژورنال PLOS در تاریخ 16 اکتبر 2020 منتشر کردند ، این استاد دانشگاه در لیست 2٪ از دانشمندان و نخبگان علمی جهان قرار گرفت و به عنوان گروه اصلی تحقیق در علوم پایه در مازندران انتخاب شد دانشگاه در سال 1999. او مورد تقدیر قرار گرفت.

ابراهیم نژاد در سال 1979 در یک خانواده مذهبی در روستای مرزون آباد مشهد کلا بابل به دنیا آمد.

رشد و توسعه بسیاری از علوم بدون توجه به ریاضیات امکان پذیر نیست ، اما شرایطی وجود دارد که رشته ریاضیات را رها کرده است ، که داوطلبان را از این کار منصرف کرده است.

خبرنگار خبرگزاری آنا به افتخار ارتقا scientific علمی ابراهیم نژاد به سمت استادی در گروه ریاضیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر ، با وی درباره اوضاع ، مزایای شغلی ، چالش ها و … صحبت کرد. ریاضیات ، که در زیر می خوانیم.

آنا: گروه ریاضیات و آمار در دانشگاه ها چه جایگاهی دارد؟

غیر گوشتخواران: جایگاه ویژه ریاضیات در دانشگاه ها بر هیچ کس پوشیده نیست ، زیرا این رشته یکی از شاخه های علوم پایه است و همانطور که از نام آن پیداست ، زمینه توسعه و تقویت علوم دیگر است.

با این حال ، ما نمی توانیم این واقعیت را پنهان کنیم که در کشور ما ، برخلاف کشورهای پیشرفته ، کمتر در علوم پایه مانند ریاضیات سرمایه گذاری می شود.

آنا: تحصیلات ریاضی در کدام زمینه ها جالب است که دارای استعداد باشند و چه درسی را باید بیاموزند؟

گوشتخواران غیر انسان: دانشجویانی که در رشته های ریاضی و آماری تحصیل می کنند ، اگر بتوانند در برنامه نویسی رایانه نیز جایگاهی پیدا کنند و با نرم افزارهای کاربردی آشنا شوند ، نه تنها به پیشرفت آنها در دانشگاه کمک نمی کنند. در عوض ، آنها می توانند آینده شغلی متناسب با رشته تحصیلی آنها را تصور كنند. زیرا بسیاری از شرکت ها برای رمزگذاری یا مدل سازی و تحلیل آمار به ریاضیدانان و کارشناسان آماری احتیاج دارند.

آنا: فرصت های شغلی فارغ التحصیلان ریاضیات و آمار را در بازار کار چگونه ارزیابی می کنید؟

غیر گوشتخواران: فارغ التحصیلان ریاضیات قادر به تجزیه و تحلیل مشکلات تجاری ، تولیدی و صنعتی و همچنین ارائه راه حل های پیشرفته علمی هستند که می تواند در کاهش هزینه ها و افزایش تولید و کارایی کاملاً مثر باشد.

کاربرد ریاضیات در علوم مختلف غیرقابل انکار است

علی ابراهیم نژاد

از طرف دیگر ، کاربرد ریاضیات در علوم مختلف غیرقابل انکار است ، به عنوان مثال ، مبحث تحلیل عملکردی در مکانیک کوانتوم به طور گسترده ای در بیشتر علوم مهندسی ، معادله لاپلاس ، که یک معادله ریاضی است ، مورد استفاده قرار می گیرد یا مورد استفاده قرار می گیرد.

نظریه احتمال و نظریه گروه نیز نقش بسیار مهمی در جامعه شناسی دارند. مشکل پیش بینی آینده اقتصاد کاملاً مربوط به ریاضیات و آمار است. کارشناسان ریاضیات و آمار با استفاده از اطلاعات موجود بر اساس مضامین سری زمانی و فرایندهای تصادفی شرایط آینده را پیش بینی می کنند و می توانند به حل بحران های اقتصادی کمک کنند.

مسئله ترافیک یکی از مباحث مربوط به تئوری “نمودار” در ریاضیات است و فارغ التحصیلان ریاضیات و آمار می توانند به حل مسائل شهری از جمله ترافیک کمک کنند. موضوع ارزیابی عملکرد سازمانها یکی از مباحث مهمی است که با استفاده از فنون و آمار ریاضی انجام می شود.

تقریباً همه صنایع دارای زیرساخت های ریاضی هستند ، بنابراین ریاضیدانان به همراه مهندسان و دانشمندان علوم دیگر در همه مراکز صنعتی و تحقیقاتی جهان فعالیت می کنند و آنچه در نهایت آموزش داده می شود نتیجه کار گروهی آنهاست.

در جامعه ما نیز ، اگر مشاغل جنبه علمی داشته باشند ، مطمئناً به تعداد قابل توجهی ریاضیدان احتیاج داریم. زیرا یک ریاضیدان می تواند از نظر علمی مسائل را حل کند.

مشاغل آینده و بازارهای کار در ریاضیات و برنامه ها ممکن است شامل برنامه نویسی ، اشتغال در آموزش ، اشتغال در وزارت علوم ، اشتغال در صنعت ، اشتغال در موسسات خصوصی ، اشتغال در نجوم ، استخدام در بانک ها و موسسات مالی و کارشناس یا مدیر پایگاه داده باشد داده ها در کارخانه ها یا شرکت ها.

با این حال ، یک فارغ التحصیل ممکن است از اطلاعات ریاضی در حرفه خود استفاده نکند. اما این از نظر ذهنی فرد را متناسب می کند و باعث موفقیت در حرفه خود می شود.

آنا: با توجه به اینکه رشته ریاضیات و آمار یکی از جذاب ترین رشته ها است ، نحوه پذیرش داوطلبان در این رشته چگونه است؟ از چالش های موجود در این زمینه چه می دانید و راه حل های شما در این زمینه چیست؟

غیر گوشتخواران: واقعیت این است که رشد و توسعه بسیاری از علوم بدون در نظر گرفتن رشته علوم ریاضی امکان پذیر نیست ، اما شرایطی وجود دارد که رشته ریاضیات کنار گذاشته شده است و این باعث کاهش تمایل داوطلبان در این زمینه شده است.

رابطه صنعت و دانشگاه ریاضیات را پویاتر می کند

اصرار معلمان بر آموزش سنتی ریاضیات ، فاصله زیاد دانشگاه و صنعت برای معرفی توانایی های فارغ التحصیلان در این زمینه و نگرانی برای یافتن شغل مناسب دلایل عدم تمایل داوطلبان است. در مزرعه

در بیشتر کشورهای پیشرفته ، صنایع پروژه های مناسب خود را به دانشگاه ها ارائه می دهند و دانشگاه ها نیز دانشجویان تحصیلات تکمیلی را بر این اساس جذب می کنند.

تغییر نگرش اساتید نسبت به روشهای تدریس و افزودن دوره های عملی به ریاضیات می تواند قبل از هر چیز باعث افزایش تعداد داوطلبان در این زمینه شود. صنایع و دانشگاه ها باید به یکدیگر اعتماد کنند و روابط نزدیک برقرار کنند تا صنایع بتوانند از متخصصان دانشگاهی برای حل مشکلات خود استفاده کنند.

در بیشتر کشورهای پیشرفته ، صنایع پروژه های مناسب خود را به دانشگاه ها ارائه می دهند و دانشگاه ها نیز دانشجویان تحصیلات تکمیلی را بر این اساس جذب می کنند.

به نظر می رسد اگر چنین پیوندی بین صنایع و دانشگاه ها در کشور ما برقرار شود ، نه تنها منجر به پویایی رشته های علوم طبیعی مانند ریاضیات خواهد شد. بلکه ایجاد یک بازار کار مناسب از مهاجرت بسیاری از فارغ التحصیلان نخبه در این زمینه جلوگیری خواهد کرد.

آنا: گروه ریاضیات و آمار دانشگاه آزاد اسلامی در آموزش دانشجویان چقدر موفق بوده است؟

غیر گوشتخواران: واحد Gemshrah دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ریاضیات کاربردی با گرایش بهینه سازی را پذیرش می کند. این دانشگاه در حال حاضر دارای پنج دانشكده ریاضیات كاربردی است كه شامل یك استاد كامل ، دانشیار و استادیار بهینه سازی ، دانشیار تحلیل عددی و استادیار معادلات دیفرانسیل است.

همه این افراد از تحصیلات و تحقیقات عالی برخوردار هستند. واحد Gemshrah دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ریاضیات خالص و گرایش به تجزیه و تحلیل از دانشجویان استقبال می کند. این دانشگاه هم اکنون دارای 6 استاد در زمینه ریاضیات خالص است که شامل دو استادیار تحلیل ، یک دانشیار و دو استادیار جبر و یک استادیار نمودار می باشد.

علاوه بر این ، دانشگاه آزاد اسلامی گمشراه با چهار عضو هیئت علمی در رشته آمار ، از جمله استادیار و سه استادیار ، دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا می پذیرد. تا به امروز ، بسیاری از دانشجویان در تمام زمینه های ریاضیات و آمار از این گروه دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و در رشته ها و سازمان های مختلفی جذب شده اند.

انتهای گزارش / 4078/4062 /

دکمه بازگشت به بالا