اقتصادی

چاپ مستقیم روی مواد غذایی با دستگاه ایران‌ساخت

توسعه فناوری دیجیتال در کشور امکان چاپ مستقیم روی مواد غذایی با استفاده از جوهر خوراکی را فراهم کرده است.

به گزارش تیتر اول، این امر نیاز به استفاده از کاغذ روغنی را که روال فعلی است، بی نیاز می کند و واردات آن را کاهش می دهد. از ویژگی های این محصول می توان به کارتریج قابل شارژ و سر شستشو اشاره کرد. این ویژگی عملکرد نهایی را در این چاپگرها معادل کیفیت تصویر قرار می دهد.

مهمترین فاکتور کیفیت فاصله چاپ است که نباید خیلی زیاد یا خیلی کم باشد. زیرا خطای یک میلی متری باعث می شود فرآیند چاپ با شکست مواجه شود. دقت بالای این محصول ساخت ایران باعث شده تا کیفیت محصول نهایی به گونه ای باشد که گویی روی کاغذ و شیشه فرآوری شده است.

این چاپگر بدون در نظر گرفتن ارتفاع یا شکل هندسی، تصویر یا متنی را مستقیماً روی سطح انواع غذاها مانند کیک، خامه ترش، فوندانت، پاستا، بیسکویت، نان، شکلات، نوقا، آب نبات و خمیر شکر چاپ می کند.

چاپگر مواد غذایی مشابه داخلی ندارد و از نظر فنی قابل رقابت با نمونه های خارجی است. البته نمونه خارجی مشابه این محصول 5000 دلار قیمت دارد که حدود یک سوم کالای ایرانی است و خدمات پس از فروش نیز دارد.

به گفته معاون علمی رئیس جمهور، این دستگاه که تنها 67 کیلوگرم وزن دارد، قابلیت اتصال به شبکه داخلی و شبکه وای فای را دارد و ضمن پشتیبانی از اپلیکیشن های موبایل، از طریق منوی فارسی آن به راحتی قابل استفاده است. اکنون این محصول علاوه بر بازار داخلی به کشورهای همسایه نیز صادر می شود.

پروژه چاپگر مواد غذایی با دریافت محل مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نوآوری و تجاری سازی فناوری در قالب پروژه های فناورانه در حوزه چاپ مورد حمایت قرار گرفت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا