استان ها

پیکان برای قهرمانی بسته شده است/ داوران در امتیازات حساس تشنج ایجاد می کنند

گفتگوی سرمربی تیم والیبال پیکان با آنا

سرمربی تیم والیبال بانوان پیکان گفت: گاهی اوقات داوران با برخی تصمیمات در نقاط حساس باعث ایجاد تناسب می شوند.

فاطمه رشیدی سرمربی تیم والیبال بانوان پیکان در گفت وگو با خبرنگار گروه ورزشی آنا در خصوص پیروزی پیکان مقابل ذوب آهن و ثبت رکورد تاریخی، اظهار کرد: ذوب آهن تیم باسابقه ای در لیگ والیبال است. و سالهاست که یک تیم لیگ بوده است. قبل از بازی با این تیم انتظار بازی سختی را داشتیم اما نه در این حد. در طول بازی اشتباهاتی داشتیم که جبران آنها سخت بود. روند این بازی کاملاً متعادل بود تا جایی که در ست سوم نتیجه 38 بر 36 شد و یک نتیجه تاریخی در لیگ برتر والیبال بانوان رقم خورد. فکر می کنم تصمیمات داور در نقاط حساس نتیجه را تحت تاثیر قرار داد و دو تیم با هم برخورد داشتند. اما فکر می کنم تیم ما یک سری اشتباهات بچه گانه انجام داد و بازیکنان نباید این کار را می کردند، به خصوص که این بازیکنان در تیم ملی هستند و حرفه ای کار می کنند. اما شرایط بازی یکسان بود. در بازی هفته گذشته با تیم سریک در یک محیط بسیار بد نتیجه را با نتیجه نزدیک از دست دادیم و نیاز به برد مقابل ذوب آهن داشتیم. دو بازی سخت پشت سر هم داشتیم اما خوشبختانه توانستیم این بازی را با برد به پایان برسانیم.

** نکته مثبت لیگ بانوان، پلی آف است

سرمربی تیم والیبال بانوان پیکان درباره کیفیت مسابقات لیگ امسال گفت: یکی از نکات مثبت لیگ امسال این است که مسابقات پلی آف دارد. نمی توان تیم های حاضر در پلی آف را قضاوت کرد، یعنی اگر تیمی در مرحله مقدماتی نتیجه خوبی کسب کند، لزوماً به این معنا نیست که در پلی آف نیز شرایط یکسانی خواهد داشت. همانند پارسال که تیم قهرمان در دور دوم نتیجه چندان خوبی نگرفت و به عنوان تیم سوم وارد مرحله پلی آف شد اما عنوان قهرمانی را به دست آورد. خوشبختانه همدلی در تیم ما بسیار قوی است و هر کاری که بتوانیم برای قهرمانی انجام می دهیم. البته نباید اشتباهات را تکرار کرد و بدون اشتباه در لیگ شرکت کرد.

**بازیکنان با کیفیت در لیگ دسته اول بازی می کنند

رشیدی در خصوص شرایط والیبال بانوان ایران گفت: امسال با توجه به سهمیه های تعیین شده از سوی فدراسیون والیبال و هر تیم حق انتخاب 6 ملی پوش در تمامی رده های سنی را داشت، تنها پنج تیم فرصت انتخاب این ها را داشتند. بازیکنان می تواند از این شرایط بهره مند شود. ضمن اینکه تعداد تیم های سوپرلیگ کم است در حالی که در لیگ دسته اول تقریبا 30 تیم داریم و در سوپرلیگ 8 تیم. همین تعداد کم باعث می شود بازی های کمتری ببینیم. در حال حاضر چند بازیکن باکیفیت به دلیل نبود شرایط مالی اسپانسرها و زمان کم بازی در لیگ دسته اول بازی می کنند. این بازیکنان ترجیح دادند در آن سطح بازی کنند. در حالی که فرصت حضور در لیگ برتر را داشته اند.

**در رده نوجوانان به مربی خارجی نیاز است

سرمربی تیم والیبال بانوان پکان درباره فاصله بین والیبال بانوان و آقایان گفت: فکر می کنم روند رشد آقایان از اینجا شروع شد که مربیان خارجی جذب شدند و نقطه قوت تیم ملی آقایان شد. فکر می کنم برای کاهش این فاصله، زنان ما نیز به چنین شرایطی نیاز دارند. ما الان نسل خیلی خوبی در والیبال بانوان داریم که باید به مربیان خارجی سپرده شود. یعنی اگر نسلی داریم که قد بلند و خوش اندام است اما آنها را به دست مربیان خوب ندهیم، کاری نکرده ایم. در واقع نقطه ضعف اصلی والیبال بانوان این است که بازیکنان رده پایه زیر نظر مربیان مجربی نبودند و هیچ فردی نبود که تکنیک های صحیح را در سطح پایه به آنها آموزش دهد تا در بزرگسالی دچار مشکل نشوند.

** ضعف اصلی والیبال بانوان عدم حمایت است

وی تاکید کرد: برای معرفی نسل خوب والیبال ایران باید از مربیان خارجی با کیفیت در رده های اصلی استفاده کنیم. اکنون بازیکنانی که از رده جوانان به تیم بزرگسالان اضافه شده بودند همچنان در حال بازی هستند و نتوانستیم نسل جدیدی را جایگزین آنها کنیم. این پتانسیل برای والیبالیست های زن ایرانی وجود دارد و فقط باید در رده های پایه سرمایه گذاری کرد تا نتایج بعدی به دست آید. البته مربی ای که در سطح پایه کار کرده و این نسل را می شناسد. الان بازیکنان بزرگسالی داریم که از دهه 80 از رده جوانان به تیم ملی اضافه شدند اما الان نسلی نداریم که جایگزین آن بازیکنان شود.

**داوران هنگام تصمیم گیری در مورد توپ های حساس باعث تشنج می شوند

وی درباره عملکرد داوران در لیگ برتر والیبال گفت: معتقدم مربیان ما باید در بحث داوری کاستی ها را بگویند. اولین چیزی که داوران باید متوجه شوند زیبا کردن بازی است، در واقع باید اجازه دهند تیم ها از یکدیگر امتیاز بگیرند و داور به راحتی امتیاز ندهد. فکر می کنم برخی از داوران ما نکات حساس را به گونه ای قضاوت می کنند که روی امتیاز تیم تاثیر می گذارد. از طرفی داوران والیبال به مواردی توجه می کنند که مهم نیست. به ریزه کاری هایی توجه می کنند که اصلا لازم نیست و باعث وقفه در بازی می شوند و تمرکز مربی و بازیکنان را از دست می دهند. اشتباه در قضاوت طبیعی است و ما انتظار نداریم که قضاوت کامل باشد. اما برخی اشتباهات باعث می شود بازیکنان تمرکز خود را از دست بدهند. البته نباید فراموش کرد که داوران خوبی داریم که تجربه حضور در بازی های آسیایی را دارند اما معتقدم نباید حساسیت تیم را بالا ببرند.

**پیکان برای قهرمانی بسته است

وی درباره بازی بعدی گفت: در بازی بعدی باید به مصاف یزد برویم و مهمان آنها هستیم. آنها تیم خوبی هستند و در تساوی نیستند. دو بازیکن قبلی تیم پیکان هم امسال در یزد هستند اما امیدوارم نتیجه خوبی بگیریم. تیم پیکان برای قهرمانی تعطیل است، پارسال تیم جدیدی داشتیم اما امسال باشگاه با تمام توان در کنار ما هستند و همه امکانات را در اختیار ما گذاشتند و امیدوارم بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و عنوان قهرمانی را کسب کنیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا