استان ها

راهکاری برای رفع کاستی‌های قشم و تعریف امتیازات قانونی جدید برای منطقه در برنامه هفتم توسعه

به گزارش تیتر اول از قشم، مهدی نصیری مدیر نفت و انرژی این سازمان ضمن اعلام بازدید نمایندگان از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص منابع نفت و گاز، انرژی و ظرفیت های زیرساختی که بر روی آن ایجاد و در حال ساخت است، خبر داد. جزیره گفت: هدف از این بازدیدها بررسی الزامات است و مشکلات قشم در حوزه انرژی و برنامه ریزی برای بهینه سازی این ظرفیت ها در برنامه هفتم توسعه کشور است.

وی با ابراز خرسندی از توجه مجلس به جایگاه مناطق آزاد در برنامه هفتم توسعه، یادآور شد: در سال های اخیر بسیاری از امتیازات و مسئولیت های مشخصه مناطق آزاد نادیده گرفته شده و این حضور راهی برای استقرار در منطقه است. ملت دولت باید به عدم رعایت حقوق مناطق آزاد رسیدگی کند.

* ذخیره سازی انرژی غیرقابل تعویض در نقطه ای استراتژیک در تنگه هرمز

این مقام مسئول افزود: نگاه ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و نگاه توسعه محور در سال گذشته موجب رشد چشمگیر حوزه نفت و انرژی جزیره شده است که موجب بهبود اقتصاد منطقه، استان و کشور خواهد شد.

به گفته نصیری، با توجه به ظرفیت قشم و موقعیت خاص جغرافیایی در خلیج فارس، این جزیره می تواند با فعال سازی پروژه بانکی خود در منطقه سالک با ظرفیت سوخت 750 تنی تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور داشته باشد. کشتی ها.

مدیر نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد کشما با اشاره به ظرفیت مازاد تولید آب و برق در کششما افزود: یکی از نیازهای جزیره افزایش ظرفیت شبکه انتقال آب و برق توسط وزارتخانه است. انرژی برای خدمت به استان.

وی همچنین خواستار کمک برای تسریع در تکمیل خط 30 اینچ انتقال گاز بندرعباس به کاشما شد زیرا تکمیل این پروژه موجب افزایش عرضه و ظرفیت چندین پتروشیمی و نیروگاه در جزیره می شود. تولید افزایش خواهد یافت.

* رفع دوگانگی مدیریتی با ادغام منطقه آزاد قشم محقق می شود

مدیرعامل نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: یکی از موضوعات مطرح شده در این بازدیدها رعایت یکپارچگی منطقه آزاد قشم و تصویب طرح جامع جزیره و گسترش آن در سراسر خاک است. جزیره ای که منجر به حل بسیاری از مشکلات این منطقه می شود.

وی مالیات بر ارزش افزوده را یک معضل منفی برای روحیه مناطق آزاد دانست و تاکید کرد: بازدید نمایندگان مرکز پژوهش های مجلس از فرصت های بالقوه جزیره که هنوز محقق نشده است، موید ضرورت رفع مشکلات است. دوگانگی مدیریت و ادغام منطقه آزاد در سراسر جغرافیای جزیره.

نصیری ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات مناطق آزاد به ویژه در قشم کمبود ردیف بودجه دولت برای محرومیت زدایی و توسعه زیرساخت ها است.

مدیرعامل نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم این بازدیدها را نقطه عطفی در تغییر رویکرد مناطق آزاد در برنامه هفتم توسعه دانست و گفت: گسترش پروژه های بزرگی مانند پل خلیج فارس، مگا بندر و عمران شهری است. فرودگاه بین‌المللی قشم که وضعیت اقتصادی و حمل‌ونقلی ایران را متحول می‌کند، در دنیا موثر است، نیازمند توجه و تخصیص بودجه ملی است.

لازم به ذکر است نمایندگان معاونت اقتصاد و بودجه مرکز پژوهش های مجلس دیروز 3 آبان 1401 از پروژه های بانک سلاخ، پل خلیج فارس، اسکله نفتی هرا، بندر تجاری کاوه و سیکل ترکیبی گستر و قالب قشم. ظرفیت. کارخانجات، پالایشگاه بهین پالایش، محل پروژه از کارخانه فرآوری میعانات گازی 60 هزار بشکه ای و محل احداث خط 30 اینچ انتقال گاز بازدید و در جریان الزامات و چالش های منطقه آزاد قشم قرار گرفتند.

دکمه بازگشت به بالا