استان ها

پنچری، سقوط و انحلال؛ سرنوشت غریب قدیمی‌ترین تیم شمال غرب ایران

تیم بزرگسالان شمال غرب ایران به دلیل خودخواهی مالکان و همچنین پرداخت نکردن پول خیلی سریع راهی جاده شد و در نهایت منحل شد.

به گزارش تیتر اول، چندی پیش یکی از قدیمی ترین تیم های فوتبال تاریخ ایران و استان آذربایجان شرقی منحل شد. ماشین سازی با چرخ های سوراخ شده بالاخره به دره انحلال افتاد و دیگر خبری از تبریزی سبزپوشان نیست. تیمی که در یک دهه اخیر فاقد مالکیت مناسب بود و نتوانست از زیر سایه تراکتور خارج شود.

باشگاهی که به دست زنوزی سپرده شد نه در لیگ برتر جدی گرفته شد و نه توانست با رقبای خود در لیگ های پایین رقابت کند و در نهایت به خاطره ها پیوست. احتمالاً تیمی با نام زین در کنار تیم‌هایی مانند پاس تهران، نفت تهران، ابومسلم خراسان و راههان قرار می‌گیرد و تنها در خاطره‌ها باقی می‌ماند.

زیر سایه تراکتور

پس از انتقال تراکتورسازی به محمدرضا زنوزی و حضور همزمان تراکتورسازی و گسترش فولاد در لیگ برتر، مالک این دو باشگاه تبریزی قانوناً نمی توانست مالک دو باشگاه سطح بالای فوتبال ایران باشد و تصمیم گرفت. گسترش فولاد را با فرنچایز مهندسی که زمان یک عضویت در لیگ داشت ترکیب کرد و سپس این امتیاز را فروخت. این اتفاق افتاد و از نظر اداری و حقوقی فرنچایز و گسترش فولاد جایگزین شد اما ادامه اتفاقات برای این باشگاه قدیمی جالب نبود.

زنوزی مدتی تمایلی به فروش یک امتیاز خودروسازی منسوخ در لیگ برتر نداشت و تصمیم گرفت برای ساخت تراکتور و ماشین هزینه کند. زنوزی در تلاش برای محبوبیت در بین تبریزی ها و همچنین ادامه فعالیت های تجاری و اقتصادی خود در سایه مالکیت تراکتورسازی، تمرکز خود را روی سرخ پوشان تبریزی قرار داد و کمتر به تیمی که قدمت بیشتری نسبت به تراکتور دارد توجه کرد. و تاریخ درخشانی در دل دارد. داده است فشار رسانه ای و همچنین مشکلات پیش روی خودروساز در نهایت به وضعیت این مالک متمول تبریزی منجر شد تا در نهایت تصمیم به فروش امتیازات دومین باشگاه لیگ برتری خود گرفت.

سوراخ شدن، پوسیدگی و انحلال؛  سرنوشت عجیب تیم بزرگسالان شمال غرب ایران

سرانجام در دوم خرداد 1400 در جلسه ای با حضور محمدرضا زنوزی نماینده اداره کل ورزش و جوانان و شورای فوتبال استان آذربایجان شرقی، امتیاز تیم مهندسی تبریز به یونس قربانی واگذار شد. . محمدرضا زنوزی پس از این انتقال اعلام کرد که این انتقال بدون هیچ چشمداشتی انجام شده و از تمامی مزایای برند خودرو و سهمیه گسترش لیگ برتر فولاده چشم پوشی کرده است و شورای ورزش و جوانان و فوتبال استان و بدون دریافت مبلغی از زنوزی تکمیل شد.

بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنید!

شاید مالکیت زنوزی برای خودروسازی بد بود، اما شاید بدتر از این بود که امتیاز آن را به «یونس قربانی» واگذار کنیم. مدیرعاملی که نه تنها از هیچ هزینه ای برای ساخت دستگاه دریغ نکرد، بلکه راه ویرانی را برای این تیم ریشه دار هموار کرد و حتی انحلال این باشگاه قدیمی را به نام خود نامید!

ایوب ابتهای مدیر کل سابق ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی در خصوص واگذاری این امتیازها به رسانه ها توضیح داد: آقای نجفی این تیم را به فردی به نام آقای گربانی فروخت. آقای قربانی گفت می توانند شرایط را برای تیم فراهم کنند. او گفت که یک شرکت در اتریش، آلمان و یک شرکت اروپایی دیگر دارد و در مورد شرایطش صحبت کرد. قرارداد بسته شد اما من آن را امضا نکردم چون چیزی رد و بدل نشد. پول ندادند و من هم تایید نکردم. هیئت فوتبال تایید کرد، خود باشگاه تایید کرد، اما من قبول نکردم. آقای قربانی تا امروز فقط پشت سر من حرف می زند. من همراهی نکردم و تا روز آخر مقاومت کردم. کمیسیون ماده 5 او را امضا نکردم و تیم جابجا نشد اما او با نامه هیئتش به فدراسیون کارش را انجام داد. از آنها بپرسید چرا داده اند. خداروشکر خیالم راحت شد که حتی یک سنت هم سرمایه گذاری نکردم. الان نمی دانم مالک این باشگاه کیست.

اتریش، آلمان و سوئد کشورهایی بودند که قربانی در گفتگوها مدام در مورد آنها صحبت می کرد، اینکه در این کشورها پول دارد یا می توانست یک اردوی آموزشی برای ماشین سازان ترتیب دهد، اما ظاهرا اینها همه آرزوهای مالکی بود که فقط می خواست. برای کسب یک امتیاز مقابل تیم بزرگسالان در تبریز.

باشگاه ماشینی متعلق به قربانی در لیگ یک حاضر شد اما از ابتدا قربانی فقط قول داد و دست قربانی خالی بود. علیرضا اکبرپور سرمربی ماشین سازی درباره عملکرد مقتول به تیتر اول گفت: پس از فشار زنوزی مجبور شد باشگاه را به فردی که من نام دارد بفروشد. حتی نمی خواهم حدس بزنم مدام دروغ می گفت و وعده های دروغ می داد. زمانی که تیم به لیگ یک رفت، حدود 25 بازیکن را به تمرین تیم آوردیم و برنامه ریزی کردیم که با آنها قرارداد بگیریم. اما بعد از یک ماه تمرین، هر چقدر به این “قربانی” اصرار داشتیم که پنجره باشگاه را برای حضور در لیگ یک باز کند، انگار نه. در هفته اول لیگ یک با شهرداری همدان بازی داشتیم و هیچ بازیکنی برای بازی نداشتیم و هیچ کدام از بازیکنانی که مدنظرم بود نتوانستند قرارداد ببندند، بنابراین دستم خالی بود.

سوراخ شدن، پوسیدگی و انحلال؛  سرنوشت عجیب تیم بزرگسالان شمال غرب ایران

البته گوربانی مدعی شده بود که از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات ماشین سازی اطلاعی ندارد و ساعت 11 روز بازی در شهرداری همدان متوجه شد که نمی توانند قرارداد این بازیکن جدید را ثبت کنند. به دلیل بدهی به بازیکن خارجی در کمال تعجب مالک از این وضعیت تیمش اطلاعی نداشت و البته معتقد بود که این کم کاری از سوی مسئولان انجام شده و باید یک ماه قبل از هفته اول کار تیم، نامه این موضوع را دریافت می کرد. . ملاقات.

زمانی با ارسال نامه ای عجیب به استاندار آذربایجان شرقی خواستار دریافت وام 50 میلیاردی با سود کم شد که استاندار با این درخواست موافقت نکرد.

با مالکیت قربانی و مدیرعاملی مصائبی، وضعیت لیگ دسته اول مهندسی به هم ریخت و نه تغییر سرمربی و نه حتی اعتصاب بازیکنان در تمرینات کمکی به بهبود وضعیت تبریزی سبزپوشان در لیگ آزادگان نکرد و در نهایت پنج هفته مانده به لیگ آزادگان. در پایان لیگ دسته اول به رده دوم سقوط کرد تا رکورد درخشان قربانی ادامه یابد.

این تیم در دسته دوم به دلیل بدهی هم پنجره خود را بست و هم حق حضور در لیگ دوم را نداشت تا اینکه پس از گذشت تنها 3 هفته از این رقابت ها باشگاه کنار گذاشته شد و واژه انحلال تعریف جدید بزرگسالی تیم شمال غرب ایران.

داستانی عجیب از مالکیت خانه یک سرباز صلح ایرانی

در حدود فصل اول لیگ برتر فوتبال ایران، شرایط مهندسی به حدی بود که هیئت فوتبال استان خواستار بازپس گیری مالکیت این تیم شد و حتی گربانی نیز تا حدودی آن را پذیرفت. خانه سربازان صلح ایران مجموعه ای بود که با حضور مدیرکل ورزش و جوانان استان و همچنین هیات فوتبال جلسه ای برگزار کرد که البته مقتول مدعی بود در این جلسه حضور نداشته است.

وی در مصاحبه ای با رسانه ها اذعان کرده بود: برای اولین بار نام خانه سربازان صلح ایران را شنیدم. ساعت 22:30 روز شنبه شخصی به نام سرهنگ رحیمی به من پیام داد که می خواهد باشگاه را بخرد و مدیرعامل سازمان است. زنگ زدم گفت در حضور جواد ششگلانی هستم. قراردادی تنظیم شده و مسئولان آن را امضا کرده اند. شما آدرس بدهید و فردا برایتان ارسال می کنیم تا بتوانید امضا کنید. آیا من به عنوان مالک باشگاه نباید قانوناً در این جلسه شرکت می کردم؟ گفت چرا حق با شماست. گفتم تهران هستم. برای دیدن و امضای پروتکل به تبریز می آیم. ساعت 1:30 دقیقه بامداد دبیر هیئت فوتبال به من پیغام داد که فردا برای شمارش امتیاز به هیئت فوتبال بیایم.

با وجود تمام اتفاقات رخ داده و حتی خبر انتقال این امتیاز به منزل سرباز صلح در رسانه ها، این سازمان مردم نهاد در اطلاعیه ای اعلام کرد مقتول علیرغم دریافت پول، بی ادبی کرده و به سرهنگ اجازه نداده است. . وارد باشگاه شد.رحیمی داد و در اجرای این قرارداد همکاری کرد.

سوراخ شدن، پوسیدگی و انحلال؛  سرنوشت عجیب تیم بزرگسالان شمال غرب ایران

سوراخ شدن، پوسیدگی و انحلال؛  سرنوشت عجیب تیم بزرگسالان شمال غرب ایران

در نهایت این انتقال صورت نگرفت و مالکیت باشگاه در دست قربانی ماند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا