استان ها

پردیس‌های فناورانه در مناطق نفت‌خیز کشور راه‌اندازی می‌شوند/دلایل کُندی جذب شرکت‌ها در پارک نفت

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز از راه اندازی پردیس های فناوری در مناطق نفت خیز کشور خبر داد و گفت: فاز اول این طرح در پردیس پتروشیمی ماهشهر و پردیس گاز در عسلویه است. در مرحله دوم در نظر داریم این پردیس ها را در استان های نفتی مانند خوزستان و بوشهر راه اندازی کنیم.

اسماعیل کفایتی در گفت وگو با تیتر اولوی شهرک صنعتی نفت را یکی از پارک های ملی نوظهور عنوان کرد و گفت: نفت اولین صنعت کشور است که پایه اصلی اقتصادی کشور را تشکیل می دهد. بنابراین این پارک جایگاه ویژه ای در وزارت نفت و کشور دارد. از سوی دیگر پارک های علم و فناوری نهادی تعاملی و پویا هستند که پارک ها را به نهادهایی تبدیل کرده اند که می توانند به سرعت به روز شوند.

وی تصریح کرد: تجربه نشان می دهد شرکت هایی که از پایه پارک های علم و فناوری توسعه می یابند در آینده با شکست کمتری مواجه خواهند شد. از این رو، این پارک رویکرد اشتراک گذاری را اتخاذ کرده است تا حوضچه های دانش توانمند را با بخش های صنعتی که نیازمند دانش و فناوری هستند و به دنبال آن فعالیت های فناوری مرتبط کند.

کفایتی اشتغال افراد تحصیلکرده را یکی از مسائل کشور عنوان کرد و ادامه داد: در 40 سال گذشته مشکل اصلی کشور جامعه بی سواد بوده است اما در حال حاضر یکی از مسائل مهم کشور ایجاد اشتغال است. افراد تحصیل کرده و همچنین از دست دادن و مهاجرت این افراد; در حالی که بخش دولتی و خصوصی قادر به جذب این افراد نیستند.

مدیر پارک صنعت نفت کارآفرینی را یکی از راه های جذب این افراد برشمرد و یادآور شد: موجی از تحصیل کرده ها به سمت تحصیلات تکمیلی رفته اند. طبق آمار در حال حاضر به عنوان مثال دو هزار بیکار در بین دانشجویان دکتری در کشور وجود دارد. بنابراین، رویکردهای جدید می تواند شرایط کسب و کار را برای آنها فراهم کند.

وی با اشاره به تعداد بسیار بالای فارغ التحصیلان در صنایع مرتبط با مهندسی به ویژه نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: پارک ها مکان مناسبی برای ایجاد استارت آپ و ایجاد زمینه های اشتغال هستند و با ایجاد ساختارهایی مانند شتاب دهنده ها، خطر راه اندازی می شود. -آپ ها را می توان کاهش داد و این باعث افزایش سرعت رشد آنها شد.

رئیس پارک صنعت نفت با اشاره به برخی رویکردهای این پارک برای حمایت از ایده های نوآورانه در حوزه نفت و گاز افزود: یکی از رویکردهای ما حمایت از همه ایده ها در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی است. شکل ایده ها یا پایان نامه ها این ایده ها پس از اثبات اثربخشی و تجاری سازی آنها مورد حمایت قرار می گیرند.

فرآیند جذب پایگاه های دانش در پارک نفت آینده

کفیاتی در خصوص جذب شرکت های دانش بنیان به پارک صنعت نفت گفت: ضوابط پذیرش شرکت ها را در نظر گرفته ایم و تاکنون فرآیند پذیرش شرکت ها با دقت بالایی انجام شده است که به دلیل ارزیابی و دقت انجام شده است. برنامه ها ارزیابی شرکت ها

وی ادامه داد: شرکت ها ادعایی برای تولید فناوری داشتند و در بررسی ها مشاهده کردیم که حتی تاییدیه فناوری داشتند اما گاهی ارزش کافی و بالایی (TRL) نداشتند. بنابراین ارزیابی های ما در این زمینه زمانبر بوده است.

کفاجاتی با بیان اینکه 10 شرکت فناور برای استقرار در این پارک پذیرفته شده اند، افزود: از سوی دیگر آیین نامه تشکیل شرکت ها برای تاسیس شرکت ها لازم بود و با ایجاد این زیرساخت ها انتظار داریم پس از انتخاب هیات مدیره از سوی متولیان امر، استقرار شرکت ها در این پارک سریعتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شرکت های منتخب در سه بخش رشد، ناوگان و نیروی محرکه پذیرفته می شوند، گفت: در حال حاضر حدود 500 شرکت فناور در کشور در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی راه اندازی شده اند که امیدواریم 50 شرکت داشته باشیم. شرکت ها در آینده در مرحله اول و سپس تا پذیرش 100 شرکت.

مدیر پارک صنعت نفت روند کند پذیرش شرکت ها در این پارک را ارزیابی های زمان بر دانست و یادآور شد: از سوی دیگر شرکت های منتخب شرکت های بزرگی هستند که نمونه آن یکی از شرکت های فعال در این زمینه است. طراحی و ساخت سانتریفیوژ و جداکننده در کلاس بین المللی. و ممکن است استارت آپ های دیگری را در آینده توسعه دهد. انتظار داریم این پارک میزبان چنین شرکت های بزرگی باشد تا این شرکت ها بتوانند به توسعه حوزه هایی مانند کاتالیست ها، مواد افزودنی، مجوزهای پتروشیمی و کارخانه های نمایشی کمک کنند.

وی با بیان اینکه انتخاب شرکت ها توسط دلالان انجام می شود، گفت: این پارک مربوط به وزارت نفت است که هیئت امنایی متشکل از وزیر علوم، وزیر نفت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان است. صنعت نفت. سازمان برنامه و بودجه و 3 تا 5 نفر از اعضای هیأت امنای پارک که معمولاً این افراد جزو مدیران شرکت های اصلی وزارت نفت هستند.

ایجاد شهرک های نفتی در مناطق نفت خیز

کفایتی با اعلام اینکه اعتبارات این پارک توسط شرکت ملی نفت تامین می شود، گفت: امیدواریم بتوانیم علاوه بر تهران در سایر استان های نفتی کشور نیز شهرک های نفتی ایجاد کنیم.

وی با اعلام اینکه ابتدا باید پردیس پتروشیمی در ماهشهر و پردیس گاز در عسلویه راه اندازی شود، یادآور شد: در حال بررسی این هستیم که این پردیس ها ابتدا در استان های نفتی مانند خوزستان و بوشهر راه اندازی شود و این پردیس های تحقیقاتی در فارس اصفهان راه اندازی شود. و استان های مازندران در مرحله دوم قرار دارند.

به گفته وی پارک صنعت نفت در ری شهر تهران در زمینی به مساحت 35 هزار هکتار احداث شده است.

مدیر پارک صنعت نفت استقرار شرکت های فناور در این پارک را یکی دیگر از دلایل کندی دانست و ادامه داد: چرا که این مساحت 35 هزار هکتاری بر اساس برنامه ریزی های فعلی آماده راه اندازی کامل شرکت ها نیست. ، برخی از شرکت ها این پارک پذیرای افراد غیر ساکن است و پس از اجرای عملیات عمرانی و عمرانی شرایط برای ایجاد چندین شرکت فراهم می شود.

اولویت های توسعه فناوری در پارک نفت

کفایتی مناطق تولید نفت را از اولویت های این پارک برشمرد و اعلام کرد: شرکت ملی نفت یک ستاد تحول ایجاد کرده است و امیدواریم با مشارکت سایر بخش های نفت به مجموعه ای از پروژه های محرک و نیازمند کشور دست پیدا کنیم. صنعت و از طریق شرکت های دانش بنیان را اجرا خواهیم کرد.

وی افزود: این مشارکت در حوزه چاه های غیرفعال صورت گرفت و این مشارکت به سایر بخش های صنعت نفت نیز تعمیم خواهد یافت.

طبیعت دوگانه پارک نفت

رئیس پارک صنعت نفت در پاسخ به این سوال که آیا دوگانه بودن این پارک آسیبی به عملکرد آن نمی زند، تاکید کرد که وزارت علوم در این زمینه سخت گیری نکرده است و توضیح داد: اینجا پارک ملی و اعضای پارک است. . هیئت امنای آن نیز با حضور وزیر علوم و نیازهای این صنعت از سوی وزارت نفت است.

وی ادامه داد: تاکنون همکاری بین نهادهای مرتبط خوب بوده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا