جامعه

واکنش عضو شورا به تخریب قبرستان ابن بابویه

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در پاسخ به گزارش های تخریب قبرستان ابن باباویه ، گفت: “نگاه غالب سازمان و ادغام زیارتگاه ها تا حد زیادی غیر فرهنگی است و مسئولان بیشتر به بازسازی هویت علاقه مند به کار غیرنظامی هستند.”

حجت نظری در مصاحبه با تیتر اول ، وی در مورد تخریب سنگ قبرها در قبرستان ابن بابویه ، افزود: متأسفانه نمای غالب این گورستان ها یا برخی صومعه های با ارزش تاریخی در درجه اول فیزیکی و خشن است نه یک رویکرد فرهنگی.

وی اظهار داشت: چند سال پیش شاهد تصادف مشابهی در منطقه شمرهری امامزاده عبدالله بودیم که با ورود به موقع شورا و سازمان میراث فرهنگی تهران ، از تخریب و تخریب بیشتر در منطقه امامزاده جلوگیری شد. لازم به ذکر است که طبق قانون مدیریت صومعه ها ، شهرداری ها مسئولیت پذیر هستند. اما برخی از قبرستان ها مانند ابن بابویه متعلق به سازمان هدیه است که مشکلاتی از جمله سازمان آنها را به وجود می آورد.

نظری در ادامه با بیان اینکه متأسفانه شاهد درگیری و سلیقه موانع در این حرم هستیم اظهار داشت: ما قصد داشتیم دکتر را احیا کنیم. یاد و خاطره محمد مصدق در این حرم و حتی یکی از هنرمندان این کشور به هزینه خودش بود. برای انجام این کار به تنهایی و اگرچه ما توانستیم مجوزهای لازم را از وزارت میراث فرهنگی بدست آوریم ، اما سازمان هدیه هنوز مجوزهای احیای مجسمه ها و یادبودهایی را که بیش از سه دهه در این حرم مانده بود ، صادر نمی کند. از طرف دیگر ، سنگ قبرهای انسانی را که گاه بیش از صد سال قدمت دارند تخریب می کند ، در حالی که در کشورهای دیگر این مجسمه ها و مقبره ها به عنوان سمبل فرهنگ و میراث حفظ می شوند.

وی افزود: صومعه های قدیمی در سایر کشورها برپا می شوند اما تخریب صورت نمی گیرد و می بینیم که سنگ قبرهای قدیمی با دقت حفظ می شوند و در صورت لزوم برای حفظ بافت و هویت تاریخی این گورستان به یک موزه منتقل می شوند. مانند سنگ قبلی ، آنها بر روی قبر طراحی و استفاده مجدد شده اند و این سنگ ها به دلیل باستانی بودن از آنها محافظت می شود و اگر قرار است برنامه ای برای سازماندهی مجدد در حرم های تاریخی کشور انجام شود ، باید از این نوع باشد ، به اسم سازماندهی مجدد از بین نمی رود. انجام دادن.

نظری بابیان در ادامه اظهار داشت: متأسفانه دیدگاه هایی که در مورد برنامه های ساماندهی صومعه ها وجود دارد از نوع غیر فرهنگی ، هویتی و میراثی است: به نظر می رسد آنها بیشتر به نام سازمان ، کار مدنی ، سازگار با تخریب هویت و میراث شهر عمل می کنند. از این رو ، چنین فعالیت های ساختمانی با جو فرهنگی صومعه ها ارتباطی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه ممکن است در چنین سازمان هایی ، منافع فردی یا جمعی افراد و نه همه شهروندان ، رسوایی ایجاد شود ، تصریح کرد: امیدواریم که سازمان تأمین کمک مالی به عنوان دارنده وظیفه ابن بابویه ، با وزارت میراث فرهنگی و شهرداری تهران با سازنده همکاری کند. مشکلات احتمالی ، زیرا دسترسی به هر مکان تاریخی نیاز به مجوز وزارت میراث فرهنگی دارد.

وی با بیان اینکه هر از گاهی ابن بابویه را بررسی کردم ، افزود: بسیاری از شخصیت ها در این حرم دفن می شوند ، مانند شیخ صدوق ، تختی ، رجبعلی خیاط ، 30 شهید شهید ، دکتر نه تنها مظلومیت این چهره های قابل توجه ، بلکه شخص بعدی است. ظلم و ستم نسل ها در تهران که میراث تاریخی و هویت آنها از بین رفته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا