جامعه

همه چیز درباره “کاشت حلزون شنوایی” در ایران

صدا؛ تنها آرزو برای کودکان ناشنوا و خانواده های آنهاست. رویایی که برای برخی از این کودکان با کاشت حلزون حلزون محقق می شود و دنیای سکوتشان را با صدا رنگ آمیزی می کنند…

به گزارش تیتر اول، یکی از دستاوردهای علم پزشکی و امید برای کودکان ناشنوا، کاشت حلزون شنوایی بوده است که می تواند با عطای شنوایی به یک زندگی عادی منجر شود. لازم به ذکر است که کاشت حلزون در کشور ما از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و از آن سال تا کنون که ۲۹ سال از آغاز کاشت حلزون در کشور می گذرد، بیش از ۱۶۰۰۰ هزار مورد کاشت حلزون در سراسر جهان انجام شده است. یعنی گوش دادن به کودکانی که در زندگی خود صدایی نداشتند.

در حال حاضر با اقدامات انجام شده در زمینه توسعه مراکز کاشت حلزون شنوایی، تعداد مراکز در کشور به 15 مرکز رسیده است و تلاش می شود تا این خدمات برای بیماران ناشنوا در سراسر کشور تضمین شود.

در عین حال اخیراً موضوع کاشت حلزون مورد توجه دولت ها قرار گرفته است و طرح تحول ملی کاشت حلزون برای تسریع و تسهیل درمان بیماران ناشنوای کاندید کاشت حلزون شنوایی در شهریور ماه راه اندازی شد. امسال. این طرح دو هدف اصلی داشت. تسریع در انجام روش های کاشت حلزون و کاهش لیست انتظار برای این روش ها و همچنین صفر شدن هزینه کاشت حلزون برای بیماران. به این ترتیب با شروع انقلاب ملی در زمینه کاشت حلزون و با اقدام سریع هیئت امنا برای صرفه جویی ارزی در درمان بیماران پروتز، لیست انتظار کاشت حلزون به صفر رسید و در عین حال هزینه برای بیماران رایگان بود

به گفته مسئولان هیئت امور بیماران پس انداز ارزی، در سال 1400، 1430 کاشت حلزون حلزون در یک سال انجام شده و در شش ماهه اول سال 1401 بالغ بر 1209 پروتز به مراکز تحویل داده شده است. پیش بینی می شود این تعداد به 1800 افزایش یابد.این پروتز نیز تا پایان سال وارد می شود.

البته باید در نظر داشت که طبق آمار وزارت بهداشت از هر 1000 تولد زنده، دو نوزاد ناشنوای کامل و شدید هستند. اکنون تعداد تولدها در کشور ما در سال های اخیر از یک میلیون تا یک میلیون تا 300 هزار تولد بوده است و بر این اساس تقریباً 2000 تا 2700 کودک ناشنوا متولد می شوند. البته این آمار بسته به شرایط می تواند بیشتر یا کمتر باشد. اکنون گفته می شود 40 تا 60 درصد این کودکان شرایط لانه گزینی دارند. بر این اساس، وزارت بهداشت اعلام می کند با اجرای طرح تحول ملی در کاشت حلزون، زمان انتظار کودکان ناشنوا برای کاشت حلزون شنوایی دیگر افزایش نمی یابد و این عمل برای بیماران واجد شرایط به سرعت انجام می شود.

شرایط کاشت حلزون در کودکان ناشنوا

با توجه به بیانیه هیئت در درمان بیماران Erzi Ukrajjumu، هنگامی که یک کودک ناشنوا به دنیا می آید، ناهنجاری دیگری ممکن است که مانع از کاشت حلزون شود. برای مثال کاشت حلزون نیاز به قرار دادن دستگاه در داخل گوش دارد، اما در برخی از کودکان گوش به هیچ وجه تشکیل نمی شود و در عوض دارای بافت غیر فعالی است که اصلاً از قرار دادن دستگاه جلوگیری می کند. در عین حال هنگام قرار دادن پروتز در داخل گوش باید مسیرهای عصبی سالمی وجود داشته باشد. برخی از کودکان با این مسیرهای عصبی مشکل دارند یا اعصاب ندارند، بنابراین این کودکان کاندیدای کاشت نخواهند بود. از طرفی زمانی که کاشت حلزون بر روی کودک انجام می شود، این کودک باید در کلاس های گفتار درمانی شرکت کند. بنابراین او باید حداقل ضریب هوشی داشته باشد تا بتواند یاد بگیرد. کودکان دارای عقب ماندگی ذهنی شدید از کاشت حلزون نفعی نخواهند برد.

عصر طلایی کاشت حلزون

در عین حال هر عضوی از بدن که استفاده نشود به مرور زمان عملکرد خود را از دست می دهد. در میان مسیرهای عصبی موجود، مسیرهای عصبی از بدو تولد و زمانی که در معرض محرک های محیطی قرار می گیرند، ایجاد می شوند. اگر از مسیر عصبی استفاده نشود، این مسیر به تدریج از بین می رود و دیگر کار نمی کند. بنابراین، برای کودکانی که برای کاشت حلزون در نظر گرفته شده اند، مطلوب است که در اسرع وقت این کار را انجام دهند. البته باید حداقل هایی مانند وزن صحیح و غیره وجود داشته باشد. همچنین همانطور که بیانیه وزارت بهداشت نشان می دهد قبلا یک سال را به عنوان حداقل سن برای کاشت حلزون اعلام کرده بودند اما اکنون در مراجع علمی جدید این سن را کمی پایین آورده اند. از طرفی تا سن چهار سالگی پاسخ های خوبی از کاشت حلزون به دست می آید. حتی کاشت حلزون بعد از چهار سالگی جواب می دهد، اما نیاز به کار بیشتری دارد و احتمال موفقیت کمتری خواهد داشت. این در حالی است که بیش از چهار سال است که در کشور موارد موفقی وجود دارد. در هر صورت گفته می شود دوران طلایی کاشت حلزون تا چهار سال می رسد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا