سلامت و تندرستی

هشدار نسبت به کمبود تجهیزات پزشکی در کشور/۳ چالش اساسی پیش روی تولیدکنندگان

آفتاب‌‌نیوز:

رئیس و عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و لوازم پزشکی ، دندانپزشکی ، آزمایشگاهی و دارویی در کنفرانس مطبوعاتی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و لوازم پزشکی گفت: انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی 22 سال پیش تأسیس شد. قبل از همه گیری کرونا ، ما بین 620 تا 650 شرکت تجهیزات پزشکی داشتیم ، اما اکنون 20 درصد بیش از 800 شرکت در این زمینه فعالیت داریم. این اهمیت صنعت تجهیزات پزشکی را نشان می دهد.

وی افزود: بر اساس آمار وزارت بهداشت ، نیاز به تجهیزات پزشکی برای کل کشور ، چه در قطعات ماشین آلات و مواد اولیه و چه در محصولات نهایی ، 4.6 میلیارد دلار است ؛ این میزان نیاز ارزی است که البته کاهش یافته است و اگر بخواهیم با دست باز محاسبه کنیم ، این رقم حتی بیشتر می شود.

روحی ادامه داد: لازم به ذکر است که بدون تولید تجهیزات پزشکی ، نیاز ارزی کشور بیش از پنج برابر افزایش می یابد. خوشبختانه در زمینه تجهیزات پزشکی ، از 70 تا 100 درصد کمیت و کیفیت تجهیزات پزشکی در کشور ، به ویژه در زمینه تجهیزات مصرفی ، توسط تولیدکنندگان داخلی راضی است. در زمینه لباس های یکبار مصرف ، ما لباس بیمارستان ، ماسک ، پنکه ، تخت بیمارستان و … تولید می کنیم.

وی همچنین گفت: با توجه به این نکات ، اولویت اصلی اهمیت حمایت و حمایت اصولی در زمینه تجهیزات پزشکی است. در عین حال ، با توجه به مشکلاتی که در زمینه های اقتصادی ، تحریم ها ، صادرات ، نقل و انتقالات بانکی و … داریم ، این مشکلات در زمینه تجهیزات پزشکی نیز وجود دارد. یکی از مشکلات حوزه تجهیزات پزشکی ، تخصیص ارز در کشور است. مشکلاتی مانند تنظیم غیرضروری ، بحث در مورد قیمت ها که بیشتر در مناطقی که ارز دولتی تخصیص داده نمی شود و تقاضای شرکت های تولیدی از بخش دولتی بیشتر است.

روی همچنین گفت: در ابتدا ، در سال 1397 ، وقتی چالش ارزی ایجاد شد و نرخ ارز افزایش یافت ، همه سازمان ها مخالف ارز دولتی و 4200 گوجه فرنگی بودند. ما هرگز در مورد نرخ ارز توافق نکرده ایم. اختلاف ارزی منجر به سقوط تولید شده است.

او ادعا كرد؛ از سال 1397 میزان ارز تخصیص یافته به صنعت دستگاه های پزشکی حتی به 40 میلیون دلار هم نرسیده است.

همانطور که توسط تیتر اول گزارش شده است ، جلیل سعیدلو ، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان تجهیزات و لوازم پزشکی نیز گفت: “در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال تولید نامیدند ، انتظار می رفت که بتوانیم با حداقل سطح حرفه خود کار کنیم. در حال حاضر برای تأمین تجهیزات پزشکی کمبود مواد اولیه وجود دارد و مشکل اصلی ما این است که اگر سریع به تولیدکنندگان تحویل داده نشود ، ممکن است با تعدادی کاستی روبرو شویم که می تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد.

وی افزود: تمام نامه نگاری هایی که ما برای تحویل مواد اولیه می دانستیم ، تمام نامه نگاری ها انجام شده است ، اما هنوز همکاران ما در ماه های اخیر نتوانسته اند به اندازه 50٪ آنچه قبلاً ارائه داده اند ، تأمین کنند. ما بیکار خواهیم شد و تجهیزات پزشکی کم خواهیم داشت.

به گزارش تیتر اول ، مهندس قاسمی ، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز در این نشست گفت: چالش های اصلی پیش روی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی ، دندانپزشکی و آزمایشگاهی از جمله تأمین مواد اولیه ، اجزا ، قطعات خط تولید و ماشین آلات ، پیچیده است. تخصیص ارز نتیجه بسیاری از تغییرات سیاست های ارزی و بلاتکلیفی شرکت ها در تخصیص ارز و از همه مهمتر کد تخصیص صادر نشده توسط بانک مرکزی است. مشکل ترخیص کالا از گمرک و ذخیره سازی مواد اولیه و ماشین آلات تولید در گمرکات دولتی و نیازهای انباشته تولیدکنندگان و کمبود سرمایه در گردش و غیره مشکلات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: در این زمینه ، مشکل تأمین مواد اولیه ، ماشین آلات و اجزای تولید فوری ترین مشکل است که به شدت تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز و رسوب کالا در گمرکات ملی و نیازهای انباشته و کمبود سرمایه در گردش است. مشکلی که ما با آن روبرو هستیم این است که هیچ تعریف و درک مشترکی از مفهوم زمان کار بین بخشهای دولتی و خصوصی وجود ندارد.

قاسمی ادامه داد: به طور کلی کد عدم صدور بانک مرکزی باعث ایجاد مشکلاتی در طراحی کالا شده است. پیشنهاد ما ابتدا ایجاد یک راهرو سبز برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات به خطوط تولید و ترخیص کالاها از گمرک در اسرع وقت است.

دکمه بازگشت به بالا