عمومی

صدای پای سیلاب بیخ گوش لرستان/بارش‌هادرساعات آینده افزایش می‌یابد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان‌ها: بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی و همان طور که انتظار داشتیم سامانه بارشی از بامداد امروز وارد استان لرستان شده است، با ورود این سامانه شاهد کاهش دماهای بیشینه در استان بودیم.

با تقویت این سامانه بارشی از امشب و همچنین با تغذیه رطوبتی مناسب این سامانه فردا در همه نقاط استان شاهد رگبار باران، رعد و برق و در برخی نقاط صاعقه خواهیم بود، بارش‌ها در مناطق جنوبی، جنوب شرق و غرب استان از شدت بیشتری برخوردار است.

در پی این بارش‌ها برخی از محورهای مواصلاتی لرستان برای جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از بارش‌ها مسدود شد، محل‌هایی برای اسکان موقت روستاییان در معرض خطر ایجاد شد.

در جریان این بارش‌ها در شهر خرم آباد شاهد آبگرفتگی معابر، خیابان‌ها و همچنین سیلابی شدن رودخانه آن بودیم.

بارش‌ها امشب دو چندان می‌شود

فرهاد زیویار استاندار لرستان با بیان اینکه با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی بارندگی‌ها در استان امشب دوچندان شده و ساکنین حریم رودخانه‌ها حداقل تا ۴۸ ساعت از محل سکونت خود فاصله بگیرند. گفت: تاکید ما برای ۴۸ ساعت آینده بر دامداران و روستاییان ساکن حواشی رودخانه‌ها و مسیل‌ها است که از نزدیکی رودخانه‌ها فاصله بگیرند.

وی ادامه داد: با روند بارشی که با آن مواجهیم احتمال طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل بسیار زیاد است لذا از تمامی این عزیزان انتظار داریم از نزدیکی رودخانه‌ها و محل‌های جاری شدن سیل در سال‌های گذشته، فاصله بگیرند.

استاندار لرستان، تصریح کرد: از مدیرکل امور عشایری خواسته‌ایم که تمهیدات لازم را برای دور کردن عشایر و دامداران از حواشی رودخانه اتخاذ کند.

زیویار با اشاره به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی از یک هفته گذشته در خصوص بارش‌های سنگین طی امروز تا پایان هفته در استان، عنوان کرد: از ابتدای هفته‌ی جاری ستاد مدیریت بحران استان تشکیل جلسه داد و هماهنگی‌های لازم برای پیشگیری از خسارات سیل احتمالی بین دستگاه‌های اجرایی ذیربط انجام شد.

وی افزود: در این مدت اطلاع رسانی لازم از طریق صداوسیما و سایر رسانه‌ها برای مردم انجام شده است و انتظار داریم برای دو روز آینده نیز انجام شود.

استاندار لرستان همچنین در مورد وضعیت ایمنی مناطق در معرض سیل در شهرستان پلدختر، تصریح کرد: پیش بینی‌های لازم در این خصوص شکل گرفته و محل‌هایی برای اسکان موقت ایجاد شده است.

زیویار، گفت: فرماندار پلدختر و مدیر عامل جمعیت هلال احمر راسا نظارت بر خدمات ارائه شده در این خصوص را انجام می‌دهند.

احتمال طغیان رودخانه‌ها

احمدرضا دالوند معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی کشور مبنی بر ورود سامانه بارشی به استان، اظهار داشت: در اولین اقدام ستاد بحران با حضور فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی تشکیل و با توجه به مصوبات تمامی اقدامات و تمهیدات لازم انجام شد.

وی ادامه داد: دیروز تا پاسی از شب با توجه به شدت بارش پیش‌بینی شده در بعضی از نقاط استان مانند پلدختر و دورود حضور پیدا کردیم و از نزدیک اقدامات انجام شده و تجهیزات در اختیار بررسی شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان، گفت: نقاط پرخطری که نیاز به امکانات و ماشین‌آلات دارند با هماهنگی مدیریت بحران و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تجهیز شدند تا در صورت بروز احتمالی حادثه آمادگی کامل را داشته باشیم.

صدای پای سیلاب بیخ گوش لرستان/بارش‌هادرساعات آینده افزایش می‌یابد

دالوند با اشاره به مخاطرات این سامانه در مناطق سپیددشت و دهستان‌های «کشور»، «تنگ‌هفت»، رودخانه‌ها و جنوب خرم‌آباد، افزود: هماهنگی‌های لازم برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی این بارندگی انجام شده و مقرر شد دستگاه‌های اجرایی مرخصی‌ها و مأموریت‌های خود را طی این دو روز لغو کرده تا در مواقع ضروری با آمادگی بهتر در محل حضور پیدا کنند.

وی، گفت: بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های «کرگانه»، «چم‌انجیر»، «افرینه»، «کشکان»، «کشور»، «زز» و «سزار» در استان و همچنین آبگرفتگی معابر به صورت گسترده، انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌ها، اختلال جدی در سفرهای بین شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی و تورهای گردشگری، احتمال خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق به خصوص از جمله مخاطرات این سامانه در مناطق جنوب و غرب لرستان و همچنین مناطق جنوب نورآباد است.

معاون عمرانی استانداری لرستان، افزود: اماکن پر تردد گردشگری مسدود شده و هیچ دفتری حق برگزاری تورهای تفریحی و گردشگری را ندارد چراکه اولویت اول ما حفظ جان شهروندان است.

انسداد جاده خرم‌آباد- پلدختر و تخلیه روستاهای اطراف سد «کمندان»

مهدی پازوکی مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان نیز اظهار داشت: به دلیل احتمال مخاطرات جاده در پی بارش شدید باران، تا اطلاع ثانوی محور خرم آباد به سمت شهرستان پلدختر مسدود است.

وی گفت: محور جایگزین در این رابطه آزاد راه خرم آباد- پل زال و محور فرعی «چولهول» – «دهلیج» – پلدختر است.

صدای پای سیلاب بیخ گوش لرستان/بارش‌هادرساعات آینده افزایش می‌یابد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان، افزود: آب سد «کمندان» ازنا به دلیل بارش‌های سامانه فعلی بالا آمده و به همین دلیل روستاهای اطراف این سد تخلیه و اهالی به مناطق امن منتقل شده‌اند.

وی گفت: همچنین عشایر مستقر در حاشیه سد «کمندان» به جای مطمئن انتقال یافته تا مشکلی برای خود و دام‌هایشان رخ ندهد.

ایجاد اسکان موقت و اضطراری برای ساکنان روستای «چم گز»

حمید خادم فرماندار پلدختر نیز در سخنانی، اظهار داشت: با توجه به هشدارهای سطح قرمز سازمان هواشناسی کشور، به ویژه در روستاهای جنوب شهرستان پلدختر، تمهیدات لازم در روستاهای مخاطره آمیز و مستعد بروز حادثه اندیشیده شده و جمعیت هلال احمر این شهرستان نسبت به احداث سایت اسکان موقت در روستای «چم گز» با بیش از ۸۰ خانوار اقدام کرده است.

وی افزود: منازل در روستای «چم گز» تا کنون تخلیه نشده، اما در صورت احساس خطر، ساکنان می‌توانند با خیال راحت و به صورت موقت در سایت آماده شده اسکان پیدا کنند.

فرماندار پلدختر، افزود: ساکنان حاشیه رودخانه در شهرها و روستاهای شهرستان پلدختر توجیه شدند تا منازل نزدیک به رودخانه جهت جلوگیری از بحران احتمالی سیلاب بر اثر طغیان رودخانه تخلیه و در جای امن اسکان پیدا کنند و به دلیل رعد و برق و احتمال بارش تگرگ از ورود به ارتفاعات خودداری کنند.

خادم گفت: دستگاه‌های اجرایی مرتبط و سایر دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی شهرستان پلدختر برای مقابله با هرگونه بحران احتمالی و سیل، بر اثر شدت بارش‌ها در شهرستان پلدختر در آماده‌باش کامل هستند.

صدای پای سیلاب بیخ گوش لرستان/بارش‌هادرساعات آینده افزایش می‌یابد

استقرار ۵۰ اکیپ راهداری در محورها

مرتضی شیروانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان نیز، اظهار داشت: با توجه به شدت بارش‌ها و جلوگیری از وقوع خطرات احتمالی با تصمیم ستاد مدیریت بحران استان محور اصلی خرم آباد – پلدختر مسدود و جایگزین این محور محور خرم آباد- پل زال- محورهای فرعی «چولهول» – «دهلیج» – پلدختر تعیین شد.

وی به محورهای فرعی مسدود شده در استان اشاره کرد و افزود: در شهرستان کوهدشت محور «پای آستانه» – «گراب» مسدود و محور جایگزین محور «کوهنانی»، در شهرستان خرم آباد محور خرم آباد – «بلیلوند»، جاده گردشگری آبشار «نوژیان» و محور گردشگری «بیشه» و در شهرستان دورود محور گردشگری دورود – «عمارت» مسدود هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان، گفت: ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان و بخش خصوصی به همراه ۴۰۰ نفر نیروی راهدار در قالب ۵۰ اکیپ راهداری در تمام محورها و گردنه‌های استان مستقر شدند.

صدای پای سیلاب بیخ گوش لرستان/بارش‌هادرساعات آینده افزایش می‌یابد

شیروانی، اضافه کرد: هموطنان گرامی از سفرهای غیر ضرور پرهیز کنند و در صورت سفر حتماً در تماس با ۱۴۱ از وضعیت راه‌ها مطلع شوند و با رعایت نکات ایمنی و سرعت مطمئنه حرکت کنند.

فعالیت تورهای گردشگری ممنوع

عطا حسن پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز، اظهار داشت: بر اساس تصمیم ستاد مدیریت بحران استان برگزاری هرگونه تور گردشگری از طریق دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان، ممنوع است و با آژانس‌های متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

وی بیان کرد: با توجه به شدت بارش‌های اخیر طی امروز و فردا نظارت و سرکشی به نقاط هدف گردشگری، با شدت بیشتری ادامه دارد.

صدای پای سیلاب بیخ گوش لرستان/بارش‌هادرساعات آینده افزایش می‌یابد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، ادامه داد: علاوه بر تورهای گردشگری داخل استان، از ورود تورهای گردشگری از سایر استان‌های کشور نیز ممانعت به‌عمل خواهد آمد و هر گونه اقامت گردشگران در جاذبه‌های گردشگری استان ممنوع است.

حسن‌پور، یادآور شد: همچنین همه موزه‌های استان لرستان نیز طی این دو روز تعطیل خواهند بود.

دکمه بازگشت به بالا