اقتصادی

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی: نباید در مورد قیمت محصولات به صورت مقطعی وارد شد

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ، عرضه 5 هزار تن مرغ از این ذخایر به بازار را موقت و غیرحرفه ای توصیف کرد.

در مصاحبه با تیتر اول ، جلال محمودزاده از عرضه 5 هزار تن مرغ از سهام اوایل مرداد در بازار و افزایش دوباره قیمت مرغ اظهار داشت: “اینها اقدامات موقتی و غیرحرفه ای است.” اقتصاد را نمی توان با زور کنترل کرد. ساختار اقتصادی از طریق عرضه ، تقاضا ، درآمد سرانه و وضعیت صادرات و واردات تغییر می یابد ، نه از طریق اقدامات متقاطع. متأسفانه دولت در قیمت ارز و قیمت کالاها دخالت می کند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس ادامه داد: این اقدامات باعث می شود نوسانات بازار برای مدت کوتاهی و بازگشت به نقطه اول باشد. واقعیت این است که موجودی استراتژیک دامهای ما بسیار ضعیف است. ما باید 6 ماه ذخیره استراتژیک داشته باشیم.

محمودزاده با بیان اینکه درباره تأثیر صدور ارز بر روی گوشت مرغ وجود دارد ، گفت: واردات مواد اولیه دامی در کشور ما به دست افراد یا شرکت های خاصی است. این افراد اکنون بازار را اداره می کنند ، نه دولت. بنابراین ، اگر دولت بخواهد جدی عمل کند ، باید حداقل شش ماه سهام استراتژیک دام خود را افزایش داده و سپس واردات را به سازمان های غیردولتی کشاورزی منتقل کند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه واردات باید به زنجیره تولید واگذار شود گفت: سازمان ها باید محصولات خود را وارد و توزیع کنند. در حال حاضر ، دولت به دلیل ذخایر استراتژیک ضعیف قادر به سرمایه گذاری در تولیدکننده نیست. از طرف دیگر ، تعاونی های کشاورزی حق واردات دارند ، اما هیچ کس آنها را بازی نمی کند ، زیرا واردات به دست افراد و شرکت های خاصی است.

سخنگوی مردم مهاباد در مجلس با اشاره به “عدم تخصیص ارز دولتی به واردات مواد اولیه دامی” اظهار داشت: همه این شرایط باعث می شود تا مرغدار برای تأمین منابع دام خود به بازار سیاه برود. وقتی یک تولید کننده 400-500 گوجه فرنگی مجبور است 4 یا 5 هزار گوجه فرنگی را به ازای هر کیلوگرم مواد اولیه خریداری کند ، طبیعی است که قیمت مرغ افزایش یابد. کشاورز طیور نمی تواند مرغ های زیر هزینه تولید مرغ بفروشد.

در پایان ، نماینده مردم مهاباد در مجلس گفت: دولت با اقدامات فعلی نمی تواند قیمت مرغ را کاهش دهد. تا زمانی که ارز تبدیل به یک ارز واحد نشود و از تغییر نرخ واحد ارز متغیر فاصله بگیرد ، دولت ما شکاف بین مصرف کنندگان دولت و ارز آزاد را گسترش نمی دهد ، مرغداران مطابق با اصول اقتصاد آزاد تولید نخواهند کرد و مرغداران از دسترسی آسان به مواد اولیه دامی برخوردار نخواهند شد. همچنین بالاتر می رود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا