سلامت و تندرستی

نارسایی قلبی، علائم، خطرات و روش های درمان

نارسایی قلبی به نام نارسایی احتقانی قلب نیز شناخته می شود که امروزه بسیار شایع است و افراد زیادی در سراسر جهان از این بیماری رنج می برند و برای خود به دنبال درمان هستند. این بیماری در واقع به این معنی است که قلب قادر به پمپاژ خون نیست و افراد مبتلا به این نوع بیماری قادر به انجام وظایف اصلی خود نیستند. اگر با ساختار قلب آشنایی داشته باشید، می دانید که قلب وظیفه خون رسانی به قسمت های مختلف بدن را بر عهده دارد و در صورت خراب شدن این عضو، نمی تواند به درستی خون رسانی کند، بنابراین فرد مبتلا با مشکلات زیادی مواجه می شود. .

نارسایی قلبی می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که اگر بخواهیم به اختصار به آن ها اشاره کنیم، می توان آن را بیماری عروق کرونا یا تنگی عروق قلب و فشار خون نامید که در این زمینه تاثیر بسزایی دارد. برخی ممکن است نارسایی قلبی را به سکته مغزی تشبیه کنند، اگرچه این دو بیماری متفاوت هستند، اما به خاطر داشته باشید که اکثر افراد مبتلا به نارسایی قلبی نیز دچار حملات قلبی می شوند و نمی توان این حملات را نادیده گرفت.

نارسایی قلبی، علائم، خطرات و درمان

نارسایی قلبی چیست؟

اگر قلبش توانایی پمپاژ خون را نداشته باشد و از این نظر ضعیف باشد می گوییم نارسایی قلبی دارد. این شرایط باعث می شود که قلب انسان به کار خود ادامه دهد و با مشکلات مختلفی مانند سکته قلبی مواجه شود. همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، نارسایی با حمله قلبی متفاوت است، اما افراد مبتلا به نارسایی قلبی معمولاً دچار حمله قلبی و تشنج های مشابه شده اند.

سکته قلبی زمانی است که شریان های مسئول خون رسانی مسدود شده و توانایی خون رسانی را از دست می دهند و ادامه این شرایط باعث مرگ سلول ها و حفظ شرایط می شود. نارسایی قلبی می تواند نتیجه سکته های مغزی و حملات قلبی باشد که امروزه بسیاری از مردم در سراسر جهان به دلایل مختلف آن را تجربه می کنند.

در حال حاضر پزشکان زیادی در زمینه درمان مشکلات و بیماری های قلبی فعالیت می کنند که با تجویز، مشاوره و رژیم غذایی مناسب می توانند علائم نارسایی قلبی را بهبود بخشند و در نتیجه شرایط مناسبی را برای خود ایجاد کنند. این پزشکان که به عنوان متخصص قلب فعالیت می کنند، دانش بسیار بالایی در درمان این اختلالات دارند و با تکیه بر اطلاعات خود می توانند درمان بهتری را برای شما ارائه دهند.

علائم نارسایی قلبی

نارسایی قلبی مانند هر بیماری دیگری دارای مجموعه ای از علائم است که می توان آنها را تشخیص داد و از راهکارهای درمانی مناسب برای پیشگیری از آن استفاده کرد. نارسایی به دو صورت اتفاق می افتد، برخی ممکن است دائمی و مزمن باشند و برخی دیگر ممکن است ناگهانی و حاد باشند، اما به طور کلی چنین علائمی را می توان به عنوان علائم نارسایی قلبی توصیف کرد.

  • ضعف بدن و خستگی مفرط
  • ضربان قلب نامنظم و سریع
  • تنگی نفس در حین فعالیت های سنگین مانند ورزش
  • تورم پاها و مچ پا
  • درد قفسه سینه
  • کاهش سطح هوشیاری انسان
  • تورم شکم
  • تکرر ادرار
  • سرفه های مداوم و شدید
  • از دست دادن اشتها و حالت تهوع

خطر نارسایی قلبی

همه افراد مبتلا به نارسایی قلبی علاوه بر خطرات و عوارض خود با خطرات و عوارض دیگری روبرو هستند که در این قسمت از مقاله خود قصد داریم به آنها بپردازیم.

اول اینکه نارسایی قلبی در همه کشورها از جمله ایران شایع است. یکی از دلایل شیوع این بیماری این است که امروزه بیشتر از گذشته نسبت به آن آگاهی داریم و نسبت به علائم آن بیشتر آگاه هستیم. همچنین با ارائه خدمات بهتر برای انواع بیماری‌های قلبی، افراد از این بیماری‌ها بهبود می‌یابند، اما در نهایت به عضلات و سیستم قلبی عروقی آسیب وارد می‌کنند و منجر به درگیری بیمار با نارسایی قلبی می‌شوند.

اگرچه ممکن است ظاهر نشود، اما این بیماری میزان مرگ و میر بسیار بالایی دارد. یکی از مواردی که همیشه با نارسایی قلبی مقایسه می شود، مرگ ناشی از سرطان است. متأسفانه، نرخ شکست نسبت به بسیاری از سرطان های رایج، میزان مرگ و میر بالاتری دارد.

مهم ترین خطرات برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی هستند و هر یک از آنها بسیار مهم هستند.

آسیب کبدی

این بیماری می تواند باعث تجمع مایع در کبد و ایجاد اسکار شود. این زخم ها به کودک آسیب می زند و باعث اختلال در عملکرد او می شود.

نارسایی کلیه

نارسایی قلبی می تواند جریان خون به کلیه ها را کاهش دهد و در نتیجه راه را برای نارسایی کلیه هموار کند. در صورت عدم درمان، بیماران ممکن است نیاز به دیالیز داشته باشند.

بیماری دریچه قلب

دریچه های قلب وظیفه کنترل جریان خون را بر عهده دارند و هنگامی که فشار داخلی را افزایش یا افزایش می دهند، توانایی عملکرد صحیح خود را از دست می دهند.

بروز آرتمی قلبی

آرتمی قلبی نیز یکی از مهم ترین عوارض و خطرات نارسایی قلبی است.

نارسایی قلبی، علائم، خطرات و درمان

روش های درمان نارسایی قلبی

بسیاری از اختلالات می توانند باعث نارسایی قلبی شوند که می تواند در سمت چپ، سمت راست یا هر دو طرف قلب رخ دهد. در حال حاضر داروهای مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد که می تواند به کاهش علائم بیماری کمک کند. مهمترین داروهایی که عمدتاً توسط متخصصین قلب و عروق تجویز می شود به شرح زیر است و هر کدام در این زمینه تأثیر بسزایی دارند.

  • داروهایی برای درمان آرتمی قلب
  • مایعات بدن مانند فوروزمیدها
  • مهارکننده های آنژیوتانسین مانند لوزارتان
  • داروهای تقویت عضله
  • گشاد کننده های قلب و عروق
  • اسپرینولاکتون

زمان مراجعه به متخصص قلب و عروق

برخی ممکن است بپرسند که چه زمانی لازم است متخصص قلب در پاسخ به این سوال، در صورت مشاهده علائمی مانند درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم و سریع، ضعف جسمانی شدید و غش، این متخصصان نیاز به تشخیص و ارزیابی علائم نارسایی قلبی دارند.

می توانید لیستی از متخصصین قلب را در قرارداد بیمه خود بیابید و نوبت بگیرید تا بیمه هزینه ویزیت را کاهش دهد.

ممکن است بر اساس تشخیص برخی افراد نارسایی قلبی تشخیص داده شود و این علائم نیز ممکن است نشانه بیماری ریوی باشد، بنابراین نباید بدون مشورت با پزشک تصمیم گرفت.

نارسایی قلبی که به دلیل ناتوانی قلب در پمپاژ خون ایجاد می شود، یکی از بیماری های قلبی است که با تغذیه مناسب و سبک زندگی قابل پیشگیری است. امروزه بسیاری از افراد به بیماری مبتلا هستند که می توانند به تنهایی آن را درمان کنند نزد متخصص قلب بازدید کنید.

نارسایی قلبی، علائم، خطرات و درمان

اگر علائم نارسایی قلبی مانند تنگی نفس، خستگی، تورم پاها و شکم و موارد دیگر را داشته اید، حتما باید متخصص قلب دیدن بر اساس علائم و نشانه های بیماری، متخصص علت را مشخص کرده و آزمایشات لازم را توصیه می کند.

می توانید بهترین متخصص قلب را در وب سایت پزشک خود بیابید. پزشک شما علاوه بر سیستم نوبت دهی، مشاوره آنلاین و تلفنی نیز دارد.

دکمه بازگشت به بالا