مدرسه عشق با ارتش 20 میلیون نفری چه کرد؟

اتحاد، نظم و اقتدار “ارتش” بسیار زیاد بود، اما چه عنصر تعیین کننده ای که به صف اضافه شد، محبوبیت ارتش را از مرزهای کلاسیک فراتر برد و دل عاشقانش را از نوجوانی 13 ساله به 90 سالگی رساند. پیرمرد ساله؟ زن عبوس ساله، او نام خود را از یک ارتش کلاسیک به یک ارتش 20 میلیونی تغییر داد که از مدرسه عشق گرفته شد؟

به گزارش تیتر اول، امروز چهارم آذرماه مصادف با چهل و دومین سالگرد تأسیس بسیج سرکوب شده در سال 1358 است.

مکتبی که شاگردانش در اندیشه ناب اسلامی رشد کردند و شکوفا شدند و احادیث عشق شمرده و خون دلشان را اهدا کردند، مانند روزگار شاهان اجازه نداد بیگانگان استقلال و آزادی ایران را زیر پا بگذارند. و سلاطین مردان خدایی که بذر پاک ایل نجیب و درخت پربار و بارور باشی را کاشتند و با نثار جانشان آن را بزرگ کردند و خود برای همیشه تاریخ گمنام شهدایی شدند که در سکوت و بی نامی از عبادت خدا دست برنداشتند.

یک ایده جا افتاده

تجربه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در بدو ظهور اسلام و بسیج نیروهای مردمی علیه کافران و سیاستمداران مکه، اندیشه بسیج را در ذهن رهبر فقید انقلاب اسلامی ایجاد کرد.

در اوایل دهه 1350 و در سال های 1351 و 1352، جمعی از دانشجویان حامیان انقلابی و رهبر نهضت سید روح الله موسوی حمینی گرد هم آمدند تا درباره آنچه که پس از پیروزی بر رژیم پهلوی باید انجام شود و آنچه مطرح می شود، بحث و تبادل نظر کردند. مقرر شد حجت الاسلام محمد منتظری فرزند آیت الله خوزه علی منتظری اسامی دوستان خود را به اطلاع دوستان خود برساند.

حجت الاسلام محمدعلی رحمانی از یاران رهبر فقید انقلاب اسلامی نوفل لوساتو و اولین رهبر بسیج کشور که در دیدار امام با محمد منتظر حضور یافت در خاطره ای به واکنش وی پس از شنیدن اشاره کرد. محمد منتظری: مصدق متعهد است، من به هیچ وجه مرتکب نمی شوم. آنها به زچدی و دوستانش زاکدی تانکوسوار اعتماد کردند و این یک اشتباه بود. برای حفظ نظام و سرزمین ایران بزرگوار بسیجی را حول قدرت الهی خواهم ساخت.

وی ادامه داد: ایده ساختن بسیه به تعبیر امام، برگرفته از تجربه اولیه اسلام است. امام تأکید کرد که «پیامبر اکرم (ص) از قدرت مردم برای بسیج و بسیج سیاسیون و کافران استفاده کرد.

حجت الاسلام فضل الله مهدی زاده محلاتی ملقب به فضل الله محلاتی، نماینده وقت امام خمینی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با یادآوری جایگاه بسیج در ذهن امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ما 15 هزار جوان (فرزندان امام زمان) را تربیت و تربیت کرده ایم. as) و ما آنها را فراهم خواهیم کرد تا شما بتوانید دولت بعدی را رهبری کنید. امام فرمودند من نیازی به برندها ندارم. امام سپس به دکتر معروف خود محمود بروجردی گفت: در فکر راه اندازی بسیج هستم.

تولد

در ادامه این سخنرانی مقدمات تشکیل سازمان بسیج کشور فراهم شد. در 19 تیر 1359 دولت سید ابوالحسن بنی صدرا در لایحه قانونی مجلس اول شورای اسلامی، ساختار تشکیلاتی این نیرو را تعیین کرد و با رای قاطع مجلس و پایگاه اجرایی و مالی لازم، بسیج ملی را تشکیل داد. به طور رسمی در پاییز 1980 تاسیس شد.

لایحه قانون تشکیل این سازمان دارای چهار ماده بود. بر اساس اصل 1 قانون اساسی اسلام، هر مسلمان باید آمادگی کامل برای دفاع و جهاد در برابر متجاوزان و موانع در راه خدا را داشته باشد و بر اساس اصل 151 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ضرورت. برای انقلاب همه مردم ایران باید در مقابل دشمنان باشند. ایران و انقلاب اسلامی آن باید تجهیز شود و به دستور رهبر انقلاب امام حمینی، ارتش 20 میلیونی سازمان بسیج کشور را برای آموزش و سازماندهی همه داوطلبان برای مقابله با هرگونه تهدید و تجاوز در داخل تشکیل دهد. در خارج از کشور اجرای نظام اسلامی و ایجاد مقدمات لازم برای مبارزه مردم با بلایای طبیعی و پیامدهای غیر مترقبه. نظارت بر مدیریت یا هیئت مدیره وابسته به ریاست جمهوری.

در تبصره این ماده تاکید شده است که بسیج 20 میلیونی ارتش برای مصارف دفاعی تنها با حکم رهبری یا هیئت مدیره صورت می گیرد.

ماده دوم وظایف کلی سازمان بسیج کشور را به شرح زیر تعریف کرد:

تهیه و اجرای برنامه های آموزشی نظامی، عقیدتی و دفاعی برای تمامی 20 میلیون داوطلب ارتش در سراسر کشور.

سازماندهی و تجهیز تمامی داوطلبان برای مبارزه با تجاوزات و تهدیدات و همچنین مداخله دشمنان خارجی و عوامل داخلی آنها.

تهیه طرح ها و برنامه های روزانه برای تحقق اهداف سازمان و گسترش فعالیت های بسیج در تمامی سطوح کشور.

تهیه طرح ها و برنامه های لازم برای آمادگی مردم برای پیشگیری از بلایای طبیعی و حوادث اضطراری و پیامدهای نامطلوب آن و هماهنگی اقدامات مربوطه در مواقع اضطراری.

نظارت بر اقدامات انجام شده و ارزیابی پیشرفت فعالیت های بسیج ملی در کشور و تهیه و ارائه گزارش های لازم به مراجع ذیربط.

بر اساس ماده 3 این قانون، تشکیلات و سازماندهی سازمان توسط سازمان بسیج کشور با همکاری ریاست جمهوری، وزارت کشور، وزارت دفاع ملی، ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی حراست و سازمان) به موقع برای تصویب هیأت وزیران اجرا می شود.

در چهار تبصره این مقاله، وظایف رهبری، شورای عالی دفاع ملی و سایر نهادها در قبال مقاومت بسیج به شرح زیر بیان شده است:

یادداشت 1. رئيس سازمان بسيج كشور توسط رئيس اجرايي يا هيئت حكام منصوب مي شود.

تبصره 2- خط مشی کلی قرارگاه ملی توسط شورای عالی دفاع ملی تعیین می شود و هرگونه تغییر، جراحت یا تغییر در خط مشی تعیین شده توسط همان شورا صورت می گیرد.

نکته 3. تصمیمات در خصوص اجرای خط مشی تعیین شده و واگذاری مسئولیت ها و وظایف به عوامل زیرمجموعه در ستاد بسیج توسط هیئتی مرکب از رئیس و افسران بخش های مختلف سازمان اتخاذ و توسط رئیس اجرا می شود. از سازمان

ماده 4 – آموزش و پشتیبانی لجستیکی سازمان بسیج کشور با رعایت اصل خودکفایی ارتش 20 میلیونی به عهده وزارت دفاع ملی و کلیه سازمان های نظامی و انتظامی و انقلاب خواهد بود. نگهبان. نحوه و محدودیت های ارائه این حمایت ها در مقررات اجرایی این قانون مشخص خواهد شد.

تشکیلات سازمان بسیج سراسری در مراکز استان ها و شهرستان ها، شهرستان ها و روستاها بر اساس آیین نامه اجرایی مصوب و سیاست های کلی سازمانی سازمان بسیج کشور تهیه و با همکاری فرمانداران، فرمانداران، بخشداران و بخشداران اجرا خواهد شد. و نگهبانان روستا

ادغام در مسکن

در زمستان 1359 دولت بنی صدرا در یکی از واحدهای بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عضویت بسیج ملی درآمد.

به موجب ماده لایحه قانون ادغام، از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، سازمان بسیج کشوری (مستضعفین) که به موجب لایحه قانونی مصوب 135/4/13 شورای انقلاب تشکیل شد. 1919، تحت نام ادغام خواهد شد. از واحد بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل داده می شود.

بر اساس ماده 2 این لایحه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، اساسنامه سرکوب‌شدگان کل سپاه را تهیه و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. برای تصویب مطابق با ماده 74 Satversme.

در ماده 3 این لایحه همچنین کلیه وام ها و تسهیلات اعطایی به سپاه توسط سازمان ها و افراد دولتی و غیردولتی پیش بینی شده است.

لایحه ادغام مانند لایحه ایجاد نیروی مقاومت بسیج به امضای آیت الله اکبر هاشمی رئیس مجلس شورای اسلامی رسید.

تغییرات و فرماندهان

واحد مظلوم بسیج در زمستان 1368 به مقاومت بسیج ارتقا یافت. این نیروها تا 12 آنلاین 1388 با همین نام فعالیت می کردند، اما از آن تاریخ به دلیل اجرای طرح تحول سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سازمان مستضعفین بسیج تغییر نام دادند.

فرماندهان این نیروها از بدو تأسیس تا آذر 1368 سه روحانی امیر مجد، احمد سالک کاشان و محمدعلی رحمان را برعهده داشتند، اما از اواخر آذر 1368 به عنوان فرمانده نظامی منصوب شدند. پاسداران انقلاب

فرماندهی علیرضا افشار، سیدمحمد حجازی، محمدعلی جعفری و حسین طیب، محمدرضا نقدی، غلامحسین غیب پرور و غلامرضا سلیمانی از زمستان 89 آغاز شده است.

تاکید بر تداوم

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در نهمین سالگرد تأسیس پایگاه در تاریخ 2 دی 1367 در پیامی خطاب به مردم و پایگاه های کشور نوشتند: برای مردم عزیز و انقلاب اسلامی ارزانی داشت. ایران.”

وی ادامه داد: در رویدادهای مختلف پس از پیروزی انقلاب به ویژه جنگ، نهادها و گروه های زیادی بودند که با ایثار، اخلاص، ایثار و شهادت، کشور و انقلاب اسلامی را بیمه کردند. اما به راستی اگر بخواهیم از خودگذشتگی و اخلاص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام نمونه کاملی بیاوریم که سزاوارتر از بسیج و بسیجی کیست! بسیج درختی است نیکو و درختی پربار که گلهایش بوی بهار و طراوت یقین و حدیث عشق می دهد.

امام حمینی فرمودند: بسیج مکتب عشق و مدرسه شاهدان و شهدای گمنام است که پیروانش ندای شهادت و رشادت را بر ریسمان رفیع آن خوانده اند. دفتر آن به امضای همه مجاهدین از اول تا آخر رسیده است».

امام (ره) افزود: من همیشه به اخلاص و پاکی بسیجیان غبطه می خورم و دعا می کنم خداوند من را با بسیجیانم محشور کند چرا که در این دنیا من خودم افتخار می کنم که بیسیست هستم و به همه بزرگواران و مسئولان تکرار می کنم. ایران چه در جنگ و چه در صلح بزرگترین ساده سازی این است که تصور کنیم آدم خواران مخصوصاً آمریکا و شوروی از ما و اسلام عزیز دست کشیده اند، اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم. “

امام حمینی خاطرنشان کرد: برای شکستن امواج طوفان و شورش و جلوگیری از سیل باید به سلاح فولادین صبر و ایمان مسلح باشیم، مردم در خط ناب محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) و مخالفت کنند. استکبار، پول پرستی، تحجر و تقدیس، همه اعضای آن باید باس داشته باشند و با فنون نظامی و دفاعی لازم آشنا باشند.

امام فرمودند: خلاصه اگر مملکتی با صدای دلنشین تفکر بسیا طنین انداز شود، طمع دشمنان و دنیا خواران از آن گرفته می شود و الا حادثه باید منتظر ماند. هر زمان.”

وی در پایان گفت: دست تک تک شما پیشکسوتان رهایی را می بوسم و می دانم که اگر مسئولان نظام اسلامی شما را نادیده بگیرند در آتش جهنم الهی خواهند سوخت. از قدرت های جهانی.”

منابع:

صحیفه امام. جلد 11 ص

صحیفه امام. جلد 21 ص

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مصوبات مجلس شورا، لایحه تشکیل سازمان بسیج کشوری و سازمان بسیج کشوری (مستضعفین) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا