جامعه

متولیان مانع انتقال سند مالکیت تالاب انزلی به وزارت نیرو شوند

پس از اطلاع از درخواست وزارت نیرو برای انتقال سند مالکیت تالاب انزلی به این وزارتخانه ، یکی از اعضای کارگروه حقوقی شورای ملی هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی کشور گفت: مالکیت تمام اراضی ملی جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری نامیده می شود. نهادهای مسئول باید از انتقال مالکیت تالاب انزلی به وزارت نیرو جلوگیری کنند و در صورت انجام چنین واگذاری ، باید مالکیت تالاب را به سازمان جنگل برگردانند.

مسعود امیرزاده در گفت وگو با تیتر اولوی با اشاره به اینکه اقداماتی مانند واگذاری مالکیت تالاب انزلی به وزارت نیرو نامشخص و فاقد شفافیت است ، گفت: مالکیت رودخانه ها ، دریاها و تالاب ها توسط کلیه اراضی ملی از جمله کویر مرکزی ایران ، کوه ها حدود 82 درصد را پوشش می دهد. کشور – سازمان جنگلها ، مراتع و اجسام آبی موسوم به – که مالک تمام سرزمینهای کشور است.

وی ادامه داد: قانونگذار بسیار هوشمندانه مناطق اراضی ملی را در یک سیستم ادغام کرده است ، اما مدیریت برخی از این مناطق بسته به نوع سایت و صلاحیت لازم برای مدیریت آن به اداره های مختلف محول می شود مانند مدیریت تالاب “وزارت نیرو مسئول مدیریت سد است. اما به این مناطق جنگل ، رندندند و مدیریت آب گفته می شود.

این عضو کارگروه آب شورای ملی هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی اظهار داشت که ثبت تمام مناطق ملی اراضی تحت نام سازمان جنگل ها ، مراتع و مدیریت آب نشان می دهد که فقط یک سازمان مسئول است. توافق نامه های وزارت نیرو و شرکت های آب منطقه ای بخشی از اراضی ملی کشور ، یعنی آب و بستر رودخانه ها را از طرف آنها مستند می کند ، اگرچه این خلاف عمل ملی است و قانون را نقض می کند.

به گفته این فعال محیط زیست ، تالاب ها نه تنها تحت عنوان سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند ، بلکه مدیریت آنها به این سازمان سپرده شده است و در رابطه با انتقال مالکیت تالاب انزلی به وزارت نیرو ، این دستگاه محدود به تالاب ها و مدیریت است. در این منطقه دو سازمان (سازمان جنگل ها و سازمان محیط زیست) وجود دارد که مستقل از وزارت نیرو هستند.

امیرزاده با اشاره به اینکه تالاب ها صدها جز components دارند ، اظهار داشت: تالاب ها دارای جانوران و گیاهان گیاهی (پوشش گیاهی و جانوری منطقه) ، پوشش گیاهی و روابط پیچیده با اکوسیستم ها هستند اما وزارت نیرو فقط نام آب را در تالاب و بدون هیچگونه مبنای قانونی اعلام کرد. سند تالاب انزلی از طرف او نامگذاری کرد.

وی ادامه داد: فقط براساس قانون توزیع آب برابر وزارت نیرو می تواند عرض بستر رودخانه ها ، جریان های طبیعی ، کانال ها ، تالاب ها و استخرهای طبیعی را تعیین کند ، اما اکنون این اختیار را به مالکیت تالاب تبدیل کرده و سازوکار این امر مشخص نیست. “مات

یکی از اعضای کارگروه حقوقی شورای هماهنگی ملی محیط زیست و منابع طبیعی افزود: “واضح است که مدیریت و حفاظت از اکوسیستم تالاب ها پیچیده و تخصصی است ، ده ها ملفه زیست محیطی دارد اما یک وسیله فنی است که تخصصی نیست. این مسئله از نظر حقوقی نیز دارای اهمیت است ، مالکیت یکی از مهمترین تالابهای کشور را به دست گرفته است.

وی اظهار داشت که هیچگونه مبنای قانونی و عرفی برای انتقال سند مالکیت تالاب انزلی به وزارت نیرو وجود ندارد و تصریح کرد که از نظر قانونی چنین موردی نباید اتفاق بیفتد. بنابراین سازمانهای متولی باید مانع این امر شوند یا در صورت انتقال سند مالکیت این تالاب به وزارت نیرو ، سند مالکیت این تالاب را به سازمان جنگل برگردانند.

به گفته امیرزاده ، طبق قانون ، تمام اراضی ملی کشور در سازمانی به نام سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری گروه بندی شده اند ، بنابراین همه دستگاه ها باید از این اصل پیروی کنند و به سازمان اجازه دهند که پاسخگو باشد کشور.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه تفسیر نادرست از طرح کاداستر منجر به رقابت بین آژانس ها برای کسب مالکیت در مناطق طبیعی کشور شده است ، افزود: این طرح کاداستر برای جلوگیری از تصرف اراضی توسط افراد با نفوذ و قدرتمند در نظر گرفته شده است ، اما سو mis تعبیر و. باید رقابت بین آژانس ها را نادیده گرفته و قوانین و این اصل را که مالکیت اراضی ملی جنگل ها ، مراتع و سازمان آبخیزداری است ، رعایت کنند. …

امیرزاده در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه انتقال مالکیت فقط در مورد تالاب انزلی صورت نگرفت ، اظهار داشت: اکنون وزارت نیرو و شرکت های آب منطقه ای موضوع بستر برخی رودخانه های کشور را وارد کرده اند ، که بخشی از سرزمین های ملی است. آنها نام این عرصه ها را به نام خودشان گذاشتند. این اقدامات غلط و غلط است که باید متوقف شود و سند همه این مناطق باید به گیشه سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری برگردانده شود.

به گزارش تیتر اول ، وزارت نیرو از اداره منابع طبیعی استان خواسته است تا به نمایندگی از وزارتخانه ، حوضچه های آبی تالاب انزلی را مستند کند ، اما بر اساس پایگاه داده وزارت انرژی ، این وزارتخانه اسناد مالکیت بستر رودخانه ها از جمله بخشی از سفیدرود را به دست آورده است رودخانه ای در رودخانه کوچصفهان سیاه آب در شهرستان شهریار در استان تهران.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا