استان ها

ماجرای کمبود سوخت معادن کرمانشاه و قیمت ۱۰ برابری بازار آزاد

تیتر اول/کرمانشاه دبیر خانه معدن کرمانشاه از کمبود سوخت مورد نیاز ماشین‌آلات معادن استان خبر داد و گفت: در صورت ادامه این روند شاهد تعطیلی معادن خواهیم بود.

عزت الله حاصلی در گفت و گو با تیتر اول، از معضل کمبود سوخت برای معادن کرمانشاه یاد کرد و گفت: متاسفانه به دلیل سخت‌گیری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، سوختی که در اختیار تجهیزات و ماشین آلات معدنی قرار می‌گیرد به اندازه نیاز آنها نیست.

وی میزان مصرف سوخت معادن را با توجه به نوع ماده معدنی، سختی سنگ، نوع و تعداد ماشین‌آلات متغییر دانست که باید توسط کارشناسان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مد نظر قرار گیرد، اما در عمل چنین چیزی رخ نمی‌دهد.

دبیر خانه معدن کرمانشاه با بیان اینکه میزان مصرف سوخت هر یک از ماشین آلات معدنی حدود شش هزار لیتر در ماه است، یادآور شد: این در حالیست که حداکثر ۳۵۰۰ تا چهار هزار لیتر سوخت در ماه به هر ماشین اختصاص می‌یابد که کمی بیشتر از نصف نیاز معادن را پوشش می‌دهد و معمولا از ۱۵ هر ماه سهمیه سوختی که به ما می‌دهند به اتمام می‌رسد. به علاوه هریک از معادن دارای چندین دستگاه لودر، بیل مکانیکی و … است که تامین سوخت این تعداد دشوارتر خواهد بود.

دبیر خانه معدن کرمانشاه خاطرنشان کرد: همچنین ماشین آلات معدنی کرمانشاه به دلیل آنکه عمر زیادی دارند و امکان به روز کردن آنها نبوده، میزان مصرف سوخت بالایی دارند.

حاصلی از دشواری که پیش روی معدن‌داران برای تامین سوخت وجود دارد خبر داد و عنوان کرد: معدن‌داران مجبورند مابقی سوخت مورد نیاز خود را در بازار آزاد و گاهی با حدود ۱۰ برابر قیمت تهیه کنند.

وی این روند را باعث آسیب جدی به فعالیت معادن در زمینه انواع فعالیت‌های حفاری، اکتشاف و استخراج دانست و اضافه کرد: معادن تاکنون برای اینکه تعطیل نشوند و کارگران را جواب نکنند، سوخت مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین کرده اند، اما این روند نمی‌تواند چندان ادامه پیدا کند و خطر تعطیلی معادن کرمانشاه وجود دارد.

حاصلی معتقد است، این سخت‌گیری عمدتا در استان کرمانشاه وجود دارد و ناشی از نگرانی در زمینه قاچاق سوخت است، اما این رویه خود به قاچاق سوخت دامن می‌زند و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا