استان ها

«فیکسچر» کنترل کیفیت صنایع دفاعی طراحی و ساخته شد/ امکان‌سنجی ایجاد مرکز تولید همزمان برق و حرارت

گروه استانی خبرگزاری آنا حسين بوذري؛ دانشگاه آزاد اسلامی ، در دهه 1980 ، پس از حدود دو دهه فعالیت ، به این نتیجه رسید که اگر به فعالیت های علمی خود تحقیق اضافه نكرد ، موفق نبوده و مأموریت دانشگاه برآورده نمی شد. بنابراین ، در سال 1985 ، اولین مرکز تحقیقات آب به عنوان یکی از واحدهای دانشگاه مجوز گرفت.

دانشگاه آزاد اسلامی اکنون بیش از 200 مرکز تحقیقاتی دارد. 164 مرکز تحقیقاتی در این مراکز در زمینه های تحقیقات غیرپزشکی مانند مهندسی ، مهندسی ، کشاورزی و غیره و 39 مرکز تحقیقاتی در زمینه پزشکی فعالیت می کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان تعدادی مرکز تحقیقاتی در دو زمینه ایجاد کرده است ، از جمله مراکز تحقیقاتی مکانیک کاربردی ، کشاورزی ، فناوری نانو و کلینیک تحقیقات انرژی ERC.

خبرنگار خبرگزاری آنا برای بررسی عملکرد مرکز تحقیقات مکانیک کاربردی واحد تاکستان ، دانشگاه آژانس خبری آنا مصاحبه ای را با مدیر این مرکز ، ابوالفضل طاهرخانی ترتیب داده است که شرح آن در زیر بیشتر است:

آنا: چرا و چگونه مرکز تحقیقات مکانیک کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان تأسیس شد؟

ابوالفضل طاهرخانی

طاهرخانی: پس از تأیید دانشکده مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان ، مرکز تحقیقات مکانیک کاربردی به لطف حضور یک دانشکده بسیار غنی در تاکستان برای توسعه تحقیقات کاربردی به عنوان اولین دانشکده مکانیک مصوب تأسیس شد.

اهداف کلی مرکز تحقیقات مکانیک کاربردی هدایت تحقیقات دانشگاهی و رشد و توسعه کیفی آن ، فراهم آوردن زمینه ای برای پروژه های تحصیلات تکمیلی مربوط به تحقیقات کاربردی مورد نیاز دولت و تسریع مسائل مربوط به جذب منابع مالی خارج از دانشگاه از طریق قراردادهای تحقیقاتی است. در راستای اولویت های تحقیقاتی موسسات و سازمان های برون سپاری شده.

تلاش برای هدایت پروژه های تحقیقاتی برای ایجاد محصولات دانش بنیان

از طرف دیگر ، هدایت پروژه های تحقیقاتی دانشگاه و استفاده از منابع مالی موجود برای توسعه محصولات دانش بنیان همراه با تعهدات مصوب پروژه تحقیقاتی ، شفاف سازی مراحل ، کوتاه شدن زمان تصویب پروژه و افزایش سرعت اداری ، تشویق اعضای هیئت علمی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان. اهداف دیگر این مرکز خارج از دانشگاه ، برگزاری کنفرانس های مشترک علمی با صنعت و انتشار منظم مجلات علمی و کاربردی بوده است.

آنا: چه فعالیت هایی تاکنون در مرکز تحقیقات مکانیک کاربردی دانشگاه تاكستان دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است و دستاوردهای این مركز یا از ابتدا تاكنون چه بوده است؟

مرکز تحقیقات مکانیک کاربردی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تاکستان

طاهرخانی: قرارداد طراحی و اجرای عیب یابی هوشمند در خط تولید سایپاشیشه ، طراحی و ساخت دستگاه های کنترل کیفیت صنایع دفاعی ، تولید قطعات برای صنعت نفت ، امکان سنجی و امکان سنجی برای تولید همزمان برق و گرما ، از جمله مأموریت های مرکز تحقیقات مکانیک کاربردی دانشگاه آزاده اسلام یک واحد تاکستان بود که به پایان خود رسیده است.

تأسیس مرکز تخصصی استفاده از پردازش و استخراج کد پیشرفته (CAD CAM) با استفاده از تجهیزات دانشگاهی و انتشار فصلنامه مکانیک کاربردی ، از دیگر مأموریت های انجام شده توسط مرکز تحقیقات مکانیک کاربردی شعبه تاکستان است.

آنا: چگونه نهادها و مراکز مربوط به مرکز تحقیقات مکانیک کاربردی با یکدیگر تعامل داشتند و آیا تفاهم نامه همکاری وجود داشت؟

طاهرخانی: بسیاری از صنایع و موسسات علاقه مند به همکاری با مراکز دانشگاهی هستند. ایجاد بستر مناسب و ضروری و قطع بوروکراسی اداری در روابط صنعت و دانشگاه مهم است که در این صورت می توان به آینده نگاه کرد.

آنا: موقعیت پایان نامه ها و پروژه های تحقیقاتی دانشجویان و اساتید در مرکز تحقیقات مکانیک کاربردی را چگونه ارزیابی می کنید؟

مرکز تحقیقات مکانیک کاربردی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تاکستان

طاهرخانی: سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برای تشویق همکاران برای تلاش در جهت اهداف این مرکز ، امتیاز اعطای پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری را در مرکز تحقیقات مکانیک کاربردی اعطا نمی کند.

تأکید بر به دست آوردن اولویت های تحقیقاتی و انعقاد توافق نامه با نهادها و سازمان ها

واضح است که تبلیغات سالانه یا ارتقا activities فعالیت های مرتبط تشویق نمی شود.

آنا: عملکرد مرکز تحقیقات مکانیک کاربردی را چگونه ارزیابی می کنید و می تواند بدون لغو به کار خود ادامه دهد؟

طاهرخانی: برای دستیابی به این اهداف ، مرکز تحقیقاتی باید دارای یک برنامه اداری و استقلال مالی باشد و برای دریافت امتیازات لازم برای این همکاری باید فعالیت های کادر آموزشی داشته باشد ، اما هیچ یک از آنها وجود ندارد.

سیستم آموزشی اعضای هیئت علمی و دانشجویان را مجبور به انتشار مقالاتی و کتابهایی می کند که هیچ مشکلی در صنعت یا دانشگاه آزاد اسلامی حل نخواهد کرد.

ما در حال رایزنی با تمام نیروهای منطقه هستیم تا این صنعت اولویت تحقیق و قرارداد را امضا کند ، اما نمی دانیم در صورت از دست دادن امتیازات مرکز تحقیقات ، از چه امکاناتی محروم خواهیم شد.

مرکز تحقیقات مکانیک کاربردی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تاکستان

با توجه به اینکه مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی تجارت و تحقیقات کاربردی است ، قوانین و بخشنامه ها باید متناسب با این تغییرات به روز شوند. البته اخیراً بخشنامه های موثری در این زمینه صادر شده است که نتایج آن در آینده آشکارتر خواهد بود و این تغییرات باید در برنامه اداری دانشگاه اعمال شود.

نگاه سنتی مسئولان دانشگاه باید به جذب دانشجو و انتخاب واحدها برای مأموریت های جدید بازگردد و نمودارهایی برای مراکز تحقیقاتی مانند دانشگاه ها باید در اینجا تنظیم شود. این نمودار همچنین باید شامل بخشهای بازاریابی ، فنی و مالی مانند شرکتهایی باشد که خارج از دانشگاه فعالیت می کنند.

انتهای گزارش / 4078/4062 /

دکمه بازگشت به بالا