سلامت و تندرستی

عکس | نخستین گام‌های کودک مبتلا به فلج مغزی با کمک یک اسکلت رباتیک

یک پسر هشت ساله مبتلا به فلج مغزی تمام عمرش را روی ویلچر محبوس کرده بود، اما اخیراً به لطف اسکلت بیرونی روباتیکی که برای کودکان طراحی شده بود، توانست اولین قدم های خود را بردارد.

دیوید زابال با یک اسکلت بیرونی جدید به نام Atlas 2030 مجهز شد که دارای مفاصل مکانیکی است که با حرکات او سازگار است و به او اجازه می دهد در نهایت بدون کمک راه برود.

عکس اولین قدم های کودک فلج مغزی با کمک اسکلت رباتیک

این نوآوری بخشی از روشی است که در یک مرکز درمانی در مکزیکو سیتی استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که راه رفتن کودکان فلج نه تنها طول عمر و سلامت جسمی آنها را افزایش می دهد، بلکه باعث افزایش عزت نفس آنها نیز می شود.

گوادالوپ مالدونادو، مدیر انجمن افراد مبتلا به فلج مغزی در مکزیک، گفت که این اسکلت می تواند به اهداف توانبخشی به موقع کمک کند.

این اسکلت توسط النا گارسیا آرمادا ساخته شده است که در سال 2022 جایزه مخترع اروپا را برای این نوآوری دریافت کرد.

اطلس 2030 یک اسکلت بیرونی کودکان است که مخصوص کودکان سه تا 14 سال طراحی شده است. مفاصل مکانیکی دور پاها و کمر کودک پیچیده شده و برای حمایت بیشتر به ساختار چرخدار متصل می شوند.

عکس اولین قدم های کودک فلج مغزی با کمک اسکلت رباتیک

گوادالوپه کاردوسو، مادر دیوید، پسرش را تماشا کرد که اولین گام هایش را در اتاق درمان برداشت. کاردوسو گفت: این اسکلت ابتدا او را می ترساند و دستانش به شدت می لرزید، اما اکنون می بینم که این اسکلت به پاهای او قدرت بیشتری می دهد و راه رفتن او را بهبود می بخشد. او واقعاً راه رفتن را دوست دارد و آماده راه رفتن است. این کار او را خوشحال می کند و او بسیار خوشحال است.

اگرچه دیوید لباس رباتیک پوشیده است، اما اکنون می تواند چندین فعالیت مانند بازی با توپ و نقاشی انجام دهد. کارهایی که هرگز فکر نمی کرد انجام دهد.

درمانگران دیوید نیز در مورد این فناوری جدید هیجان زده هستند. آنها اسکلت بیرونی را روی بدن دیوید گذاشتند و می دانستند که او آماده است تا اولین قدم هایش را بردارد.

فیزیوتراپیست آرتورو پالافوکس سانچز، 28 ساله، گفت: “اسکلت بیرونی واقعا ما را مجذوب خود می کند و حتی اکنون می توانیم از آن برای اهداف دیگر استفاده کنیم.” این اسکلت به ما به عنوان درمانگر امیدوار می کند که بتوانیم در آینده به اهداف زیادی برسیم.

انجمن مکزیکی افراد مبتلا به فلج مغزی (APAC) این دستگاه را دو هفته پیش دریافت کرد و هدف آن کمک به حداقل 200 کودک فلج مغزی در سراسر کشور است. پس از اسپانیا و فرانسه، مکزیک سومین کشوری است که درمان با این دستگاه را ارائه می دهد.

مالدونادو در بیانیه‌ای گفت: ما شاهد نتایج برای کودکان هستیم و می‌خواهیم به کار خود ادامه دهیم و امکان دسترسی کودکان بیشتری را در سراسر کشور به این نوع توانبخشی فراهم کنیم، زیرا ما همیشه پذیرای کودکانی هستیم که نیاز به توانبخشی نوروروباتیک دارند. و این تفاوت بزرگی در زندگی آنها ایجاد می کند.”

به گفته مالدونادو، اسکلت بیرونی به سرعت به اهداف توانبخشی می رسد که معمولاً با استفاده از روش های سنتی ماه ها طول می کشد. این شامل تقویت ماهیچه هایی است که سیستم گوارشی و ریوی کودک را بهبود می بخشد، اما بزرگترین پیشرفت برای کودکی که کت و شلوار ربات می پوشد، خلق و خوی آنهاست.

5858

دکمه بازگشت به بالا