جامعه

حکایت فروریزش اسکلت فلزی سازه نیمه‌کاره و ربط آن به زلزله تهران

چندی پیش کلیپی در مورد فروریختن اسکلت نیمه تمام در فضای مجازی منتشر شد. به گفته محققان در این زمینه ، این کلیپ کیفیت ساخت و ساز ساختمان در کشور را نشان می دهد و مهندسان هنگام طراحی سازه ها باید از نیرو استفاده کنند. توجه کن به.

فریبرس ناطقی الهی ، عضو هیئت علمی ، موسسه بین المللی لرزه نگاری و مهندسی زلزله ، با تیتر اول مصاحبه کرد وی با اشاره به انتشار کلیپی که باعث تخریب ساختمان نیمه تمام فلزی در مشهد مقدس شد ، گفت: این کلیپ نشان می دهد که چگونه سازه در حال ساخت به دلیل وزش باد در اسکلت آن فرو می ریزد. شکی نیست که ساخت و ساز در کشور به قدری غیرحرفه ای است که بدون باد فرو می ریزد و ما بارها این موضوع را تجربه کرده ایم و من بارها از عدم ساخت با کیفیت و فراهم بودن شرایط برای بزرگترین فاجعه زلزله در تهران در تهران شکایت کرده ام .

وی با اشاره به اظهارات برخی مسئولان در مورد احتمال 20 درصدی تهران گفت: وقتی اعلام شود ، 20٪ خسارت به معنای 80٪ تخریب کامل است ، اما از طرف دیگر ، در صورت وقوع زلزله در تهران ، حدود 70٪ از ساختمان ها به شدت آسیب می بینند ، در حالی که بقیه خسارت جزئی می خورند. .

ناطقی الهی این آسیب ها را تخریب کامل ترک ها ، فرار از اتوبوس ، ریزش بخشی از ساختمان ، ریزش پارتیشن ها ، ریزش کلیه تاسیسات ساختمان ، ریزش نمای شیشه ای و نمای و تابلوها عنوان کرد.

یک مدرس از موسسه بین المللی مهندسی زلزله و لرزه نگاری با اشاره به ساختار ذکر شده در کلیپ ، خاطرنشان کرد: “بدون شک همین وضعیت رخ خواهد داد.

وی افزود: “به طور كلی ، پایداری سازه ها در حین طراحی نسبت زمین لرزه ها یا بارهای جانبی باد برای مدت كوتاهی از چند روز تا چند هفته در رابطه با اندازه كار معمولاً همراه با كمبود باد در نظر گرفته می شود ، این درصد از طراحان امکان پذیر نیست ؛ نیاز سختگیرانه است و در اکثر موارد مقرون به صرفه نیست.

ناطقی الهی ادامه داد: “توصیه من به مهندسان جوان این است كه اگر سازه كوچك باشد ، قبل از بازرسی از اسكلت ، سعی كنید آب و هوا را بررسی كنید و اینکه آیا سازه حجیم است و آیا برای نصب و باد به زمان زیادی احتیاج دارید. نقاط “نیروی باد روی یک قاب خالی” ، “نیروی وارد بر تغییر شکل ساختار اسکلتی ناشی از باد” و “سایر نیروهای احتمالی روی قاب در حالی که اسکلت تسلط دارد” باید در طراحی ها گنجانده شود. به طوری که چشم اندازهای آب و هوایی و خطرات ناشی از آنها را مشاهده نکنیم.

این محقق در حوزه ساخت و ساز ، زلزله و مدیریت بحران اظهار داشت: در ایران پس از نصب و علامت گذاری ستون ها ، تیرها بدون هیچ گونه ارتباطی بر روی تیرها قرار می گیرند تا بعداً طبق برنامه شلیک و بهم متصل شوند. برای جلوگیری از سقوط تیرها توصیه می شود برخی از نقاط جوشکاری را به ستون متصل کنید تا بعداً بتوانند به مکان مورد نظر منتقل شوند.

به گفته وی ، این روش به هر دلیلی از سقوط تیرها در فرآیند نصب اسکلت ، صرف نظر از باد ، ضربه و … جلوگیری می کند.

ناطقی الهی خاطرنشان کرد: در این کلیپ ستون هایی که در زمین لرزه ها نقشی اساسی دارند در برابر باد خوب کار کردند و پایدار ماندند اما ما همیشه وظیفه داریم همه شرایط بحرانی سازه را بررسی کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا