حوادث

عکس| جنجال حذف تصویر زنان از سنگ قبر در مازندران

آفتاب‌‌نیوز:

پنجشنبه شب گذشته ، هنگامی که چند شهروند روخا در استان مازندران برای بازدید از مقبره ها و قرائت فاتحه به مزارهای مرده خود رفتند ، با سنگهای تحریف شده با تصویر پوشیده شده از رنگ روبرو شدند و مشخص نیست که چه شخص یا افرادی برداشته شده است. آنها از آنها عکس گرفتند. این اتفاق فقط روی سنگهایی رخ داده که تصویری از صورت یک زن روی آن حک شده است. خانواده های کشته شدگان با دیدن سنگهای آسیب دیده اعتراض کردند و از شورای قبر و مسئولان شهری خواستند که این کار را انجام دهند.

شهروند رویانی فاطمه حاجی احمدی که تصویر مادرش روی سنگ قبر نقاشی شده است ، گفت: پنجشنبه شب که برای قرائت فاتحه به مقبره رفتیم با این وضعیت روبرو شدیم. دیدن سنگ مزار بدون عکس مادرم بدون اطلاع ، برای ما تکان دهنده بود. ما وصیت مادری را که دو سال پیش درگذشت وفا کردیم و تصویر او را روی سنگ قبر گذاشتیم. این تنها درخواست مادرم برای امور پس از مرگ بود ، اما آنها بدون اجازه و خودسرانه ، تصویری کشیدند. در ابتدا گفت که کسی را که ما دنبال می کردیم نمی شناسد ، اما بعد شنیدیم که این کار با تصمیم شورا انجام شده است و آنها گفته اند که قرار دادن تصویر زنان روی یک سنگ قبر قانونی نیست و معمولاً صحیح است. اگر چنین است ، چرا این واقعیت در سایر مقبره ها و فقط در روآنا صحت دارد ، باید این تصمیم گرفته شود؟

عکس | اختلافات بر سر حذف زنان از مزار مازندران

این شهروند تصمیم گیری درباره سنگ قبرهای زنان در مقبره رویان را بی اطلاع و غیرقانونی دانست و افزود: چرا فکر می کنیم اطلاعات به خانواده ها داده نشده است؟ اگر قانونی باشد و دارای مبانی شرعی ، عرفی و قانونی خاصی باشد ، آنها به ما اطلاع می دهند تا مطمئن شویم. آنها با این تصمیم خودسرانه این خانواده ها را احیا کردند. من از شورای مقبره خواستم سنگ قبر را همانطور که در ابتدا بود تحویل دهد و سپس با خانواده ها در این باره صحبت کردیم تا با اسناد قانونی و توجیهی تصمیم گیری شود.

البته این رفتار قبلاً نیز دیده شده بود. در سال 2016 هک برخی از سنگ قبرها و پاشیدن رنگ و اسید بر روی تصویر برخی از چهره های شناخته شده در بهشت ​​زهرا (س) انتقاداتی را به دنبال داشت که توسط مقامات دنبال شد ، اما این بار به گفته شهروندان ، شورای آرامگاه این اقدام را خودسرانه انجام داد. براساس تفسیر خودشان از شریعت و عرف سنگ قبر چندین زن مرده ، انجام می شود.

پیگرد قانونی
این موضوع در راجا مورد انتقاد بسیاری از شهروندان قرار گرفت که حتی با مردگان این قبر ارتباطی نداشتند و واکنش هایی را در فضای مجازی برانگیخت. لازم به ذکر است که این تصاویر عمدتا متعلق به زنان مسنی است که دارای حجاب کامل اسلامی هستند. در اعتراض به این اقدام ، یکی از کودکان فوت شده برای برداشتن رنگ سنگ مزار به مقبره رفت تا چهره مادرشان دوباره روی سنگ مزار دیده شود.

روح الله مازندرانی ، یکی دیگر از شهروندان رویانی که چهره مادرش را روی سنگ قبر نقاشی کرده و شکایتی رسمی درباره عاملان آن ارائه داده است ، گفت: این رفتار از نظر اخلاقی و قانونی جای سوال دارد. من با مشاوران حقوقی و کارشناسان مشورت کردم و حتی همه پرسی مراجع تقلید را دنبال کردم. در هر صورت ، این تصمیم تصمیم خوبی نیست و من معتقدم که این بی احترامی آشکاری به متوفی و ​​خانواده اش است. عصر پنجشنبه ، پس از بازدید از مقبره ، با این اقدام روبرو شدم و سپس فهمیدم که هیئت امنا این تصمیم را گرفته و اجرا کرده است. این نیز توسط رئیس شورا تصویب شد. من سپس با پلیس 110 تماس گرفتم و در مورد پروتکل بحث شد و اکنون من شکایت را دنبال می کنم. با توجه به نظرات و چربی های چند مرجع تقلید ، اگر تصویر در حجاب اسلامی باشد و فاسد نباشد ، قرار دادن آن روی سنگ قبر منعی ندارد

همه پرسی های مرتبط
بینش در مورد برخی از چربی های ارائه شده توسط مراجع تقلید نیز نشان می دهد که اعتراضات و ادعاهای شهروندانی که به این تصمیم شورا اعتراض دارند ، می تواند درست باشد. همانطور که به طور عمده گفته شده است اگر حجاب اسلامی در تصویر مشاهده شود ، مشکلی وجود ندارد که بتوان عکس را بر روی سنگ قبر قرار داد. به گفته آیت الله موسوی اردبیلی ، اگر تصویر بانوی متوفی دارای حجاب اسلامی باشد و فاسدی نداشته باشد مشکلی ندارد. پاسخ آیت الله هاشماه شاهرودی به سال درباره حکاکی تصویر زنان بر روی سنگ قبر این بود که حکاکی تصویر زنان روی سنگ قبر به خودی خود مشکلی ندارد مگر اینکه خراب شود. البته برخی از روحانیون و ائمه جماعات در سال های اخیر نیز اظهارات مختلفی در مورد این فتاوا کرده اند. اما به طور کلی ، چنین تصویری از زنان روی سنگ قبرها هرگز مورد توجه قرار نگرفته است و مهمتر اینکه ، اقدامات بدون اطلاع خانواده ها ، بازماندگان این افراد را بیش از پیش عصبانی کرده است.

مدیریت شهری وارد ماجرا می شود
در شهرهای بزرگ ، تصمیمات گورستان معمولاً توسط سازمان صومعه ، یکی از شرکتهای تابعه شهرداری ، مدیریت و نظارت می شود. اما هیچ سازمان عبادتگاهی در شهرهای کوچک وجود ندارد و شهرداری بر شورای نگهداری نظارت می کند. در روژان ، مقبره از این طریق مدیریت می شود و اکنون منتقدان این تصمیم می خواهند مقامات شهری به اعتراضات خود رسیدگی کنند.

کامباح سالاران ، رئیس شورای اسلامی Rooja ، از تلاش برای برگزاری جلسه ای با اعضای شورا برای بحث در مورد این موضوع خبر داد و گفت: “ما از این تصمیم آگاهی نداشتیم و در فضای مجازی از این موضوع مطلع شدیم.” پس از اعتراض برخی از شهروندان و طرح این موضوع در فضای مجازی ، صبح امروز شهرداری روآن با ارسال نامه ای رسمی به اعضای شورای آرامگاه Rooja خواستار توضیح درباره تصمیم برگزاری جلسه در روز دوشنبه شد. ما همچنین معتقدیم که نباید چنین اتفاقی می افتاد و اگر شورای حکام بنا به دلایل شرعی و قانونی چنین تصمیمی را اتخاذ کرده بود ، باید ابتدا با خانواده آن مرحوم دیدار می کرد و سپس با ذکر دلایل ، توجیه و اقناع آنها تصویر را پوشش می داد. بعلاوه ، اگر در زمینه قرار دادن تصویر زنان در سنگ قبر مشکلی وجود داشت ، بدون هشدار قبلی ، از همان ابتدا ، اندکی پس از برپایی سنگ قبر بر روی قبر ، نباید اجازه داده می شد.

شهروندان معترض معتقدند که این عمل نوعی تخریب اموال است و از طرف دیگر به احساسات مردم آسیب می رساند. از نظر این افراد ، اگر قرار دادن تصویر یک زن کاملاً مرده با حجاب بر روی یک سنگ قبر خلاف شرع و عرف است ، باید در تمام گورستان ها ، نه فقط در یک مقبره و فقط به سلیقه شورا و بدون توجه به همه پرسی های موجود ، مشاهده شود. اعضای شورای آرامگاه رویان احتمالاً دلایل این اقدام را در جلسه روز دوشنبه توضیح خواهند داد و پس از آن تصمیم نهایی گرفته خواهد شد. علاوه بر این ، ظهور این چالش های چشایی در مقبره ها و همچنین مسائلی مانند تفاوت در طراحی و اجرای سنگ قبرها ، نیز نشانگر کمبود اساسنامه و برنامه تدفین مستقل و مناسب در مقبره ها ، به ویژه در شهرهای کوچک و روستاها است.

دکمه بازگشت به بالا