سلامت و تندرستی

تصویر وهم‌انگیز و دیدنی از مرگ یک ستاره غول‌پیکر

رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) تصویر جدید خیره کننده ای از باقیمانده ابرنواختر Vela که توسط تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) در رصدخانه پارانال در شیلی گرفته شده است، به اشتراک گذاشته است. این تصویر رشته های درخشان انفجار یک ستاره 11000 سال پیش را نشان می دهد.

ویژگی های ستاره قبل از انفجار

بر اساس گزارش های موجود، این ستاره قبل از انفجار در پایان چرخه زندگی خود، جرمی حداقل هشت برابر خورشید ما داشته است. همچنین در کهکشان راه شیری ما و حدود 800 سال نوری از زمین در جهت صورت فلکی ولا قرار دارد.

برونو لیبوندگوت، اخترشناس ESO، درباره این تصویر گفت: «ساختار ریسمان گازی است که از انفجار ابرنواختری که این سحابی را ایجاد کرد به بیرون پرتاب شده است. همانطور که یک ستاره در فضا منبسط می شود، ما مواد درونی آن را می بینیم. زمانی که قطعات متراکم تری وجود دارند، برخی از مواد ابرنواختر با گاز اطراف مخلوط می شوند و برخی از آن ساختار رشته ای را تشکیل می دهند.

تصویری وحشتناک و تاثیرگذار از مرگ یک ستاره غول پیکر

از نظر فنی، این تصویر از چندین منظر ایجاد شده است که توسط دوربین میدان وسیعی به نام OmegaCAM ایجاد شده است که دارای 268 میلیون پیکسل خیره کننده است. فیلترهای مختلف دستگاه نیز رنگ های زیبایی را در تصویر ایجاد کرده اند. به عبارت دقیق تر، این بدان معنی است که تصویر رنگی است و در فضا، بقایای این ستاره ممکن است شبیه یک رنگین کمان نباشد.

پس از این ابرنواختر، ستاره به یک جرم دوار فوق متراکم به نام تپ اختر سقوط کرده است. تپ اختر نوعی ستاره نوترونی و یکی از فشرده ترین اجرام در آسمان است و ستاره مذکور 10 بار در ثانیه می چرخد.

5858

دکمه بازگشت به بالا