بهترین های کسب و کارسلامت و تندرستی

چرا دندان ها جرم میگیرند؟

اگر از تغییر رنگ دندان ها رنج می برید یا با بیماری لثه مواجه شدید، احتمالا دندانپزشک جرم گیری دندان را توصیه کند. این راهکار می توان به عنوان درمان پیشگیرانه نیز انجام شود و سطح دندان ها را از تجمع باکتری ها و پلاکت ها پاک می کند. جرم‌گیری دندان روشی دندانپزشکی برای تمیز کردن دندان است که زیر خط لثه انجام می‌شود و با هدف تمیز کردن عمیق برای محافظت از مینای دندان و بافت لثه قابل اجراست.

همچنین با داشتن دندان‌ها و لثه‌های سالم احتمال پوسیدگی دندان و دیگر عوارض ناشی از مراقبت‌های ضعیف را کاهش می‌دهد.
امروزه روش های مختلفی برای حذف جرم دندان ها طراحی شده است که همگی تقریبا دارای هدفی یکسان هستند، اما میزان اثربخشی آنها با یکدیگر متفاوت است. جرم دندان همان پلاک های میکروبی است که روزانه با مصرف وعده های غذایی روی دندان ها تشکیل و با گذشت زمان موجب تغییر رنگ دندان ها می شود.

تجمع پلاک ها و حضور آنها روی دندان برای طولانی مدت احتمال را افزایش می دهد و در صورت عدم شستشوی دندان ها و استفاده نکردن از نخ دندان لایه هایی از پلاک های میکروبی به صورت ماندگار روی دندان ها قرار می گیرد، طوری که حذف آنها مشکل ساز است. جرم دندان علاوه بر افزایش احتمال پوسیدگی موجب بروز بیماری و التهاب لثه می شود، در حالی که با مسواک زدن منظم و استفاده از نخ دندان فرصت ایجاد پلاک های میکروبی کاهش از بین می برد.البته جرم دندان هیچ آسیبی به دهان وارد نمی‌کند و حضور آن روی دندان ها باعث هیچ بیماری خاصی نمی شود، تنها اثرگذاری آن روی سلامت دندان‌ها و لثه محدود است.

Why do teeth get tartar

علل ایجاد جرم دندان

جرم دندان هنگام ترکیب غذا با بزاق دهان محیط شکل می‌گیرد و به باکتری ها اجازه رشد و تکثیر می دهد. رشد باکتری ها نیز به صورت مواد کدر رنگ روی دندان ها نمایان می شوند و ظاهر نازیبایی به دندان ها می دهند. در ادامه با این عوامل ایجاد پلاک های دندان آشنا می شوید:

مسواک نزدن

مسواک زدن به از بین بردن پلاک های دندانی چسبیده به دندان ها کمک می کند و باقی مانده مواد غذایی و باکتری های روی آن را از بین می برد. در حالی که اگر این پلاک ها به صورت منظم از بین نروند روی یکدیگر انباشته می‌شوند و جرم دندان شکل می گیرند. اگر احساس می‌کنید جرم روی دندان ها رفته رفته افزایش پیدا می کند تعداد دفعات مسواک زدن در روز را بیشتر کنید و حداقل طی دو دقیقه مسواک بزنید.

مصرف زیاد انواع شیرینی ها

اگر به خوردن انواع شیرینی علاقه مند هستید، بعد از آن حتماً مسواک بزنید. مواد غذایی شیرین حالت چسبناک دارد و به خوبی روی قرار می گیرد. همچنین احتمال ایجاد جرم دندان را بالا می برند.
معمولا افراد علاقه مند به مصرف انواع شیرینی ها نیاز بیشتری به جرم گیری دندان دارند و باید حداقل هر شش ماه یکبار برای معاینه و انجام مراقبت‌های لازم به مراجعه کنند.

استفاده نکردن از نخ دندان

یکی از عادات رایج استفاده نکردن از نخ دندان است. خیلی‌ها تصور می‌کنند تنها با مسواک زدن می توانند جرم دندان ها را از بین ببرند، در حالی که روند تمیز کردن نخ دندان نسبت به کاملا متفاوت است. با کمک این ابزار به راحتی می توانید پلاک های انباشته شده در قسمت های غیر قابل دسترس را از بین ببرید. سپس سطح میان دندان ها و حتی زیر لثه را کاملاً تمیز کنید.

مزایا و معایب جرم گیری دندان

فواید زیادی دارد که یکی از برجسته‌ترین آنها درمان بیماری لثه است. با کمک این روش به راحتی می توان از بروز بسیاری از بیماری های خطرناک لثه پیشگیری کرد و حتی افرادی که در معرض خطر آن قرار دارد احتمال بروز بیماری را کاملا از بین برد. در موارد زیر بیشتر با مزایای این روش دندانپزشکی آشنا می‌شوید:

لذت از دندان های درخشان:

به مرور زمان جرم های روی دندان انباشته می شود و این ماده سخت می تواند دندان ها را به رنگ زرد نشان دهد. جرم گیری و تمیز کردن حرفه ای تمام جرم های سخت دندان ها را از بین می برد و برخی لکه های سطحی را کاهش می دهد.

حفظ سلامت لثه ها

جرم روی دندان ها حاوی باکتری های ایجاد کننده عفونت است که حذف منظم آن ها خطر ابتلا به بیماری لثه را به خوبی کاهش می دهد.

ایجاد نفس تازه

پس از حذف جرم دندان ها متوجه می شوید هوای دهانتان بشدت عوض شده است و این اتفاق تاثیر شگفتی روی تنفس شما دارد.

محافظت از سلامت دهان و دندان

جرم دندان بسیاری از بیماری‌های جدی مانند دیابت، بیماری قلبی و حتی سرطان مرتبط است. پس تمیز کردن دندان ها احتمال بروز این دسته از بیماری ها را کاهش می دهد.

مراقبت های پیشگیرانه ارزانتر است

با گذشته زمان پیشگیری از بیماری های دندانی بسیار ارزان تر از درمان است و ملاقات منظم دندانپزشک برای رعایت نکات بهداشتی احتمال پرداخت بسیاری از هزینه های درمانی را کاهش می دهد.
اگرچه تمیز کردن عمیق دندان ها می تواند بیماری لثه را درمان کند، اما این روش خطراتی نیز به دنبال دارد. در موارد زیر معایب تمیز کردن عمیق دندان ها را بیان می کنیم:

  • احتمال ایجاد آسیب و عصبی وجود دارد.
  • ممکن است اتصال مجدد لثه دندان اتفاق نیفتد.
  • در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی احتمال بروز عفونت وجود دارد.
  • ممکن است باعث عقب نشینی لثه ها شود.
  • ایجاد درد حساسیت نیز یکی از رایج های معایب این روش شناخته می شود.

چرا دندان جرم می گیرد؟

جرم دندان رسوبات سختی است که روی دندان‌ها و لثه‌ها را پوشش می‌دهد و زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری ها داخل دهان گسترش یابند. به بیان دیگر، در صورتی که پلاک های تشکیل شده از ذرات باقی مانده داخل دهان از بین نرود به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان ها میشود و شما جرم یا تارتار دندان را تجربه می کنید. حضور لایه چسبناک روی دندان ها نه تنها ظاهر نامناسبی به دندان ها می بخشد، بلکه کم کم سلامتی دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب التهاب لثه و بروز بسیاری از بیماری ها می شود. جالب است بدانید باکتری های انباشته شده از طریق مواد غذایی تغذیه می کند و در صورت عدم رفع آنها بعد از هر وعده غذایی شاهد رشد بیشتر پلاک های روی دندان خواهید بود.

چه مدتی یک بار نیاز به جرم گیری دندان است؟

جرم گیری دندان به عنوان یک روش زیبایی دندان و کم هزینه شناخته می شود و نیازی نیست برای انجام آن ساختار دندان تحریک شود. علاوه بر این به عنوان یک روش درمانی برای از بین بردن جرم های انباشته شده و بد رنگی دندان شناخته می شود. تمام افراد می توانند از این روش استفاده کنند و از اثربخشی آن روی تغییر رنگ دندان ها لذت ببرند.
به طور کلی، هنگام اجرای آن یک لایه نازکی از روی دندان حذف و دندان های براق و درخشان ظاهر می شود. این راهکار باید حداقل در سال یکبار انجام شود، زیرا احتمال پوسیدگی دندان ها و تحلیل لثه را کاهش می دهد. خیلی‌ها تصور می‌کنند انجام جرم گیری دندان ها آسیب زننده است، اما این کار باعث افزایش طول عمر آنها می شود و به تقویت لثه کمک می کند.

هزینه جرم گیری و بروساژ دندان

هزینه جرم گیری دندان با توجه به عوامل مختلفی مشخص می شود که تخصص و مهارت دندانپزشک روی این موضوع تاثیر بسیاری دارد. در موارد زیر دیگر عوامل تاثیرگذار روی هزینه را بیان می کنیم:

حجم جرم انباشته شده

میزان جرم روی دندان ها تعیین میکند سطح جرم گیری تا چه حدی باید انجام شود. در صورت ایجاد جرم بیش از حد روی دندان ها نیاز به پرداخت هزینه درمانی بیشتری دارید و ممکن است انجام آن به بیش از یک جلسه طول کشد.

تعداد جلسات درمانی

برخی از بیماران به جرم گیری عمیق نیاز پیدا می‌کنند که در این شرایط بافت لثه نیز حساسیت زیادی دارد و احتمال خونریزی لثه افزایش پیدا می کند. بنابراین روند جرم گیری باید طی چند جلسه انجام شود تا وضعیت لثه قابل کنترل باشد و احتمال خونریزی از بین برود.

حضور برخی بیماری های دهان و دندان:

برخی مواقع بیمار نه تنها به جرم گیری دندان نیاز دارد، بلکه باید برای رفع برخی بیماری های جانبی دوره درمانی طی کند. دندانپزشک با کمک عکس رادیولوژی بروز این دسته از بیماری های دهان و دندان را تشخیص می دهد و برای رفع آنها برنامه دقیقی قبل از جرم گیری دندان تنظیم می کند.

نیاز به ارتودنسی دندان

گاهی اوقات تجمع باکتری ها و پلاک ها به دلیل نامرتبی دندان ها رخ می دهد که برای اجرای آن، بیمار مجبور به پرداخت هزینه جداگانه می شود.

روش های جرم گیری دندان

فرایند جرم گیری دندان با کمک روش های مختلف انجام می‌شود که دندانپزشک با بررسی شرایط دهان و دندان بهترین گزینه را انتخاب می کند. علاوه بر این، رعایت نکات بهداشتی بعد از اتمام جلسه و استفاده از دهانشویه مخصوص روی ماندگاری و دوام این روش اثرگذار است. البته در صورت انجام باید این روش با دقت بالایی انجام شود. در ادامه به دو روش رایج حذف جرم های دندان توسط دندانپزشک آشنا می شوید:

حذف جرم با ابزارهای دستی

دندانپزشک طی این روش، جرم های روی دندان را با کمک ابزارهای دستی از بین می برد و در مواقعی که توانایی مشاهده پلاک های روی دندان ندارد با استفاده از حس لامسه، پلاک و رسوب روی دندان را شناسایی می کند و به حذف آنها می پردازد.

حذف جرم با ابزارهای اولتراسونیک

این روش به عنوان یکی از رایج ترین روش های جرم گیری دندان شناخته می شود که پلاک های روی دندان با استفاده از لرزش ابزار فلزی از بین می رود. برای کاهش دمای سطحی دندان نیز از اسپری آب استفاده می شود. علاوه براین، پاشش آب روی دندان ها به شستن پلاک های انباشته شده کمک می کند.

جرم گیری با لیزر

جرم گیری دندان با کمک لیزر یا به عنوان روشی عمیق شناخته می شود. پلاک های انباشته شده روی لثه و سطوح ریشه به راحتی قابل رفع است. همچنین با کمک این روش اتصال مجدد بافت لثه انجام می شود.

طی مراحل این روش ابتدا ژل سفید کننده روی دندان ها قرار می گیرد، سپس پرتو لیزر روی دندان ها تابیده می شود.
از بین بردن جرم و ها با روش لیزر بسیار کارآمد است و بدون احساس دردی انجام می شود.

شما می توانید با کمک این روش کمتر از یک ساعت دندان های سفید خود را مشاهده کنید و از شر جرم های انباشته شده خلاص شوید.

سوالات متداول

آیا جرم گیری دندان به مینای دندان آسیب وارد میکند؟

برخلاف تصور خیلی ها این روش درمانی تنها لایه سطحی دندان که از جرم انباشته شده را حذف می کند و هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نمی شود.

 حساسیت دندان ها بعد از جرم گیری چه مدت طول می کشد؟

احساس ناراحتی بعد از جرمگیری تنها چند روز طول می کشد و جای نگرانی نیست.

 جرم دندان در کجاها شکل می گیرد؟

بیشتر مواقع جرم ها در قسمت های غیرقابل دسترس مسواک تجمع پیدا می کنند.

آیا جرم گیری با روش های خانگی اثرگذار است؟

روش های جرمگیری خانگی اثرگذاری مناسبی دارند، اما بعد از مدتی اثربخشی خود را از دست می دهد.

آیا امکان جرمگیری روی لمینت یا کامپوزیت دندان وجود دارد؟

بله، اما در صورت حساسیت بالای دندان ها این روش نیاز به نخصص بیشتر دکتر دارد . که از همان ابتدای کار بهتر است که لمینت دندان های خود را پیش یک پزشک ماهر و متخصص انجام دهید. انجام کار  لمینت دندان دکتر سعید کریمی یک تغییر جذاب در ظاهر شما ایجاد می کند. که ظرافت بالایی داشته و با مراقبت های درست و اصولی نیز دچار جرم و خرابی نمی شود.

دکمه بازگشت به بالا