بین الملل

عملیات عین‌الاسد، شلیک به قلب تروریسم آمریکایی در منطقه

به گزارش گروه بین الملل فارس ، صبح روز 7 ژانویه 1998 ، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای انتقام از ترور ژنرال حاج قاسم سلیمان و یارانش ، حملات موشکی سنگینی را به بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق انجام داد. این اقدام ، در حالی که رسانه ها و محافل غربی با گزارش تدریجی خسارات جانی ، مالی و زیرساختی سعی در تخفیف آن داشتند ، اما عملاً رئیس جمهور آمریکا و مقامات وی را وادار به استعفا کرد.

ناتوانی ایالات متحده در پاسخگویی نظامی به عنوان هژمون مسلط جهان به واکنش متقابل و حمله موشکی جمهوری اسلامی به پایگاه خود ، عین الاسد ، در واقع شلیک به هژمونی 75 ساله آمریکایی ها در منطقه بود.

حمله تروریستی آمریکا و اوج تنش در منطقه

چهار سال پیش ، در مراسم تحلیف دونالد ترامپ در کاخ سفید ، دولت آمریکا تمام تلاش خود را برای تحت فشار قرار دادن ایران انجام داد. در اولین گام ، وی بوریام را میراث “بد” دولت اوباما خواند ، و سپس بارها از خروج یک جانبه در ماه مه 1997 انتقاد کرد.

در گام بعدی ، ترامپ تمام معافیت های نفتی را به طور کامل لغو کرد و تلاش کرد صادرات نفت ایران را به صفر برساند. عملیات گسترده اطلاعاتی برای ایجاد ناآرامی در ایران یکی دیگر از اقدامات واشنگتن علیه ایران بود. سرانجام ، حمله تروریستی آمریکا به ژنرال قاسم سلیمانی ، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جانشین فرمانده لشکر خلق عراق ابو ابو و آلدی مهندس و همدستان آنها در هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی UMQ-9 در شهادت با دو موشک در آتش جهنم به فرودگاه بغداد باعث تشدید تنش در منطقه شد.

عملیات آمریکا در شهادت سردار سلیمان که به دلیل نقش خود در مبارزه با تروریسم و ​​گسترش قدرت ایران در غرب آسیا از چهره های ملی به حساب می آمد ، 4 نوامبر 1998 را به عنوان روز به یاد ماندنی خصومت آمریکا با ایران ثبت کرد. انتقام سخت در روزهای بعد ، همراه با تشییع جنازه میلیون ها شهید در عراق و ایران و علی رغم تحلیل عینی غرب از ادعای بی عملی تهران ، سرانجام ایران به حمله تروریستی آمریکا در صبح 7 ژانویه پاسخ داد.

حمله موشکی سپاه به پایگاه تروریستی آمریکا در عراق

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سپاه) صبح چهارشنبه ، ششم ژانویه در بیانیه ای اعلام کرد که شبه نظامیان نیروی هوافضای سپاه طی عملیاتی موفقیت آمیز به نام شهید سلیمانی تحت رمز مقدس “یازارا” ده ها تن را به پایگاه هوایی تروریستی و متجاوز ارتش تحت اشغال ارتش تیرانداز کردند. موشک آنها به اصطلاح عین اسد را در هم کوبیدند. این عمل در ساعت 1:20 بامداد انجام شد.

پایگاه هوایی Aina al Asada در استان انبار در غرب عراق (160 کیلومتری بغداد) واقع شده است و یکی از مراکز اصلی استقرار نیروهای آمریکایی و تجهیزات نظامی در این کشور است. مساحت این پایگاه 10 کیلومتر است که چیزی برابر با منطقه منطقه سبز بغداد است. طبق گزارش ها در حمله موشکی ایران حدود 1500 سرباز آمریکایی و ائتلاف بین المللی به اصطلاح تحت رهبری آمریکا علیه داعش شرکت کردند.

این پایگاه استراتژیک مجهز به سیستم های نظارت هوایی بیش از شعاع بیش از 400 کیلومتر است و محلی برای دیدار دونالد ترامپ و معاونش با نیروهای آمریکایی است.

براساس گزارش ها ، آنچه موشک های ایرانی به این پایگاه شلیک کردند “ستاد عملیات مرکزی” آمریکا بود که شامل سیستم های ارتباطی و سیستم های هواپیمای بدون سرنشین و همچنین زیرساخت های مهم بود.

سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در توضیح جزئیات این عملیات گفت 13 موشک فاتح -313 و قیام به سمت پایگاه آمریکا شلیک شده اند که همه آنها با وجود تعداد زیاد هواپیما در منطقه به هدف اصابت کردند. آنها پرواز کردند ، هیچ گلوله ای به سمت موشکهای ایرانی شلیک نشد و آنها نتوانستند مقاومت کنند.

وی افزود: هدف از عملیات ایران تنها یک کشته نبود ، بلکه ضربه زدن به ماشین جنگی آمریکایی ، مرکز فرماندهی آمریکایی و ضربه به بزرگترین هواپیماهای بدون سرنشین و واحدهای هلی کوپتر آنها بود.

سردار حاجی زاده تأکید کرد: پس از جنگ جهانی دوم هیچ سابقه ای از شلیک گلوله علیه آمریکا و کشور مسئول آن وجود نداشت و این اقدام موشکی در پاسخ به ترور ناجوانمردانه سردار سلیمان و با اجماع جمعی در بین همه ملت ها بود. و گروههایی از مردم “. محاسبه شد و صفحه جدیدی را در تاریخ توسعه منطقه مشخص کرد.

واکنش مقامات آمریکایی و انعکاس رسانه ای واکنش موشکی سپاه

دونالد ترامپ در اولین واکنش خود به حمله موشکی ایران به عین الاسد در گزارشی توییتر خود گفت جای نگرانی نیست و همه چیز خوب است!

وی در اولین سخنرانی خود پس از حملات ایران ، علی رغم انکار حقیقت و تلاش برای مهار حمله ، بدون صراحت با صدای لرزان و تشویق از تهدید نظامی سابق علیه ایران استعفا داد و تصمیم به اعمال تحریم های دیگر را اعلام کرد.

“پالمرز ، تحلیلگر آمریکایی که از حال و هوای ترامپ صحبت می کند ، نوشت:”دونالد ترامپ در طی سخنرانی امروز بهترین خود را نشان داد. او سخنان خود را بارها و بارها و ظاهراً تنگی نفس می گفت. او کلمات را اشتباه گفته است.»

فردریک پلتیجن ، خبرنگار سیان تهران ، در واکنش به خروج ترامپ از اقدام نظامی علیه ایران گفت: “با این حمله موشکی ، ایرانی ها نشان داده اند كه می توانند به ایالات متحده پاسخ دهند … ایرانی ها نیز”. “آنها نشان داده اند که سلاح های بسیار پیشرفته ای ساخته اند که می تواند برای هدف قرار دادن در خارج از کشور استفاده شود.”

گزارشگر سی بی سی ، جن نی نی لی در یادداشتی گفت: “پاسخ ایران بسیار سریع و تند بوده است.” “اینها خطرات واقعی هستند که می توانند کنترل شوند. [آمریکا] “برو بیرون.”

حتی لیندسی گراهام ، سناتور جمهوری خواه جمهوری خواه ، که بارها خواستار حمله به پالایشگاه های ایران شده است ، گفت که پس از واکنش موشکی تهران ، انتقام از ایران را نمی بیند.

سناتور رند پاول ، معروف به دیدگاه های متفاوتش با دیگر متحدانش ، همچنین در توییتر مخالفت خود را با تشدید تنش ها با ایران توسط ترامپ ضبط کرده و خطاب به دولت آمریکا نوشت: “تنش ها باید قبل از یک جنگ بی پایان دیگر در خاورمیانه پایان یابد.

در روزهای بعد ، نانسی پلوسی ، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام كرد كه تنش های رئیس جمهور آمریكا علیه ایران جان آمریكایی ها را تهدید می كند. وی در پی تصویب قطعنامه ای تحت عنوان “قدرت های نظامی با ایران” با هدف ممنوعیت اقدام نظامی علیه ایران بدون تصویب كنگره سخنان خود را بیان كرد.

به طور کلی ، بینش در مورد واکنش مقامات و مقامات آمریکایی در واشنگتن پس از عملیات تلافی جویانه ایران علیه پایگاه آمریکا در عین الاسد ، حمایت اندکی از ماجراهای ترامپ نشان داد.

صدها نفر از معترضین با در دست داشتن بنرهایی و سر دادن شعارهایی به دور ایالات متحده و سراسر جهان راهپیمایی کردند و خواستار پایان سیاست جنگ طلبانه رئیس جمهور آمریکا علیه ایران و وخیم شدن اوضاع شدند.

اطلاعات پنتاگون در حال چکیدن و تناقضات ترامپ است

علی رغم ادعای ترامپ مبنی بر ناچیز بودن خسارات ناشی از حملات ، امتناع آمریکا از انتشار تصاویر از داخل پایگاه و اخبار مربوط به حرکت هواپیمای C-17 که مجروحان را به آلمان می برد ، سو that ظن جدی به خسارت جدی را ایجاد کرد. به عینا اسد حمله شد.

گزارش های بعدی که فقط توسط رسانه هایی مانند سیانان و رویترز منتشر شد ، روشن ساخت که شدت بمب گذاری ها موثر بوده است ، علی رغم اینکه نیروهای آمریکایی به پناهگاه های خاصی پناهنده شده اند.

اگرچه ادعای ایالات متحده مبنی بر اینکه این حمله به سربازان آن آسیبی نرسیده است در نسخه سیانان تکرار شده است ، اما گزارش هایی از ترس نیروهای آمریکایی از حمله موشکی ایران وجود دارد. (بیشتر ببین)

رویترز در مصاحبه ای با سربازان آمریکایی در پایگاه عین الاسد عراق گزارش داد که شدت خسارت وارده به سربازان آمریکایی در پی حملات موشکی ایران به حدی بود که برخی معتقد بودند توسط کامیون مورد اصابت قرار گرفته است. (اینجا)

اما اولین گزارش جدی از تعداد زیادی از مجروحان این حمله از روزنامه القباس گزارش شد که از انتقال 16 سرباز مجروح آمریکایی به اردوگاه عریفجان در کویت خبر داد. چند روز پس از حمله موشکی ، پنتاگون تصدیق کرد که حداقل 16 سرباز آمریکایی در این حمله مجروح شده اند و برای معالجه پزشکی و درمانی از عراق خارج شده اند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (Centcom) نیز در بیانیه ای انتقال 11 سرباز آمریکایی را به آلمان پس از اصطلاحاً “شوک خفیف” اعلام کرد. سپس پنتاگون آمار خود را چندین بار دیگر افزایش داد و سرانجام ، در 13 فوریه ، بیش از یک ماه پس از حمله ایران ، وی اعلام کرد که 109 سرباز با آسیب مغزی آسیب دیده شناسایی شده اند ، 45 نفر بیشتر از گزارش قبلی.

پنتاگون افزود كه در مجموع 27 سرباز آمریكایی برای معالجه در آلمان تحویل داده شدند كه شش نفر بیشتر از گزارش قبلی است و 21 نفر نیز برای انجام مراحل كامل به ایالات متحده منتقل شدند.

در همین حال ، ترامپ در تلاش برای کاهش شدت آسیب مغزی پس از اعتراف مقامات نظامی به این آسیب ، آسیب مغزی را با “سردرد” مقایسه می کند. وی گفت: آسیب مغزی جزئی در مقایسه با قطع یا كشتن سربازان قابل توجه نیست و بنابراین از انتقام خودداری كرد!

آمریکایی ها همچنین سعی کردند محتوایی را که بر اساس هشدارها در مورد حملات هوایی شناخته شده بود القا کنند و آمادگی کامل برای جلوگیری از مرگ آنها. از طرف دیگر ، رسانه های غربی سعی کردند اینگونه وانمود کنند که حملات به عراقی های مستقر در پایگاه عین الاسدا با هدف ایجاد احساسات در عراق علیه واکنش نظامی ایران صورت گرفته است. ادعای ارتش عراق رد شد.

اما این اسرار و تناقضات حتی صدای مقامات آمریکایی را نیز بلند کرد. کریس مورفی ، سناتور آمریکایی از ایالت کنتیکت که ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ژنرال هی کاظم سلیمان را با وزیر دفاع برابر دانست ، گفت ترامپ افکار عمومی آمریکا را گمراه می کند.

تحلیلگران چه گفتند؟

اسکات ریتر ، بازرس سابق اسلحه سازمان ملل و مقام سابق آمریکا ، واکنش موشکی ایران را آمادگی ایران برای پاسخ به تحریکات احتمالی آمریکا توصیف کرد.

وی در یادداشتی خطاب به راشدادی نوشت: “ایران نمی خواست با حمله خود نیروهای آمریکایی را بكشد ، می خواست از فن آوری موشكی استفاده كند و مصمم بود كه این كار را انجام دهد.” [دونالد] هشدار ترامپ (رئیس جمهور آمریکا). سالهاست که ایران گام های قابل توجهی در قابلیت اطمینان ، برد و دقت قدرت موشک بالستیک برداشته است. روزهایی که فقط موشک های اسکاد مربوط به دوران اتحاد جماهیر شوروی در زرادخانه ایران بود ، گذشته است. »

ریتر بار دیگر ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه موشک حمله ای به ایران خسارتی نداشته است ، تکرار کرد ، اما آن را نشانه دقت موشک های ایرانی خواند.

وی نوشت: “ترامپ قبلا قول انتقام گسترده را داده است اگر ایران به تأسیسات یا پرسنل ایالات متحده حمله كند”. در اطراف اعضای تیم امنیت ملی خود ، او مجبور شد از تهدید خارج شود زیرا می دانست اگر به ایران حمله کند ، این پاسخ ایران به ایالات متحده و متحدان منطقه ای آن از جمله اسرائیل ، عربستان سعودی و امارات خواهد بود. “امارات متحده عربی ویرانگر خواهد بود.”

ویپین نارنگ ، کارشناس نظامی آمریکایی و استاد تحقیقات امنیتی در دانشگاه بنی امیه نیز در این تحلیل نوشت که تصاویر ماهواره ای از پیامدهای حمله ایران به پایگاه عین الاسد نشان دهنده افزایش قابل توجه دقت موشکی ایران و این است که ایالات متحده شوک

به دنبال واکنش تحلیلگران و کارشناسان نظامی ، جفری لوئیس ، استاد م Instituteسسه مطالعات بین المللی ویدبری و تحلیلگر مرکز تحقیقات منع گسترش سلاح های هسته ای جیمز مارتین ، این تصویر را در سایت توییتر خود با اهداف موشک های بالستیک به اشتراک گذاشت. ایران و میزان خسارت وارده به پایگاه نوشت: “موشکهای ایرانی چندین ساختمان / زیرساخت را در پایگاه هوایی عین الاسدا تخریب کردند.”

وی در توئیت دیگری گفت: “ایرانی ها اشتباه نکردند.” “این ساختمان ها با دقت بسیار زیادی هدف قرار گرفتند.”

این استاد دانشگاه آمریکایی با انتقاد از ادعای پنتاگون مبنی بر اینکه ایران عمداً اهداف را بدون تلفات انتخاب کرده است ، گفت: [حرف] “این احمقانه است ، اما به نظر می رسد دروغی است که می خواهیم به خود بگوییم تا مردانگی شکننده ما را به جنگ سوق ندهد!”

دارا ماسيكوت ، همكار ارشد تحقيقات استراتژيك و امنيت ملي در دانشكده نيروي دريايي آمريكا و محقق در اتاق انديشه رند ، نيز تصويري از اهداف موشك هاي بالستيك ايران و ميزان آسيب را در صفحه توئيتر خود به اشتراک گذاشت. این پایگاه می نویسد: “من متخصص هستم.” [مسائل] من اهل ایران نیستم. اما من یک تحلیلگر نظامی هستم. چه زمانی به تأثیر حمله ایران به پایگاه هوایی [عین] “من به اسد نگاه می کنم ، همانطور که برخی می گویند حمله ای نمادین با هدف جلوگیری از تلفات را ندیدم.”

انتهای پیام /


دکمه بازگشت به بالا