بین الملل

مجله آمریکایی: گاف ترامپ ایران را در مذاکرات قدرتمندتر کرد

مجله ویک با تجزیه و تحلیل رویکردی که دولت جو بایدن باید در قبال ایران اتخاذ کند ، نوشت: “اگر رئیس جمهور بایدن آماده باشد تا با نتیجه ای غیر از آزمایش هسته ای ایران روبرو شود ، زیرا این می تواند یک نقص جدی باشد”. سیاست خارجی ، برای تجدید توافق هسته ای ، که به احتمال زیاد به زودی در وین از سر گرفته می شود ، باید معیارهای اساسی مذاکره را مرور کند.

هفته نامه بایدن می افزاید که دولت بایدن ابتدا باید با اعتبار آمریکا که به شدت آسیب دیده برخورد کند. وقتی دونالد ترامپ با بی شرمی از برجام خارج شد ، ایران به توافق هسته ای پایبند بود. مشخص نیست که آیا برنامه ترامپ برای به دام انداختن دولت دموکراتیک آینده در یک زندانی مسموم سیاسی بود یا انتقام گرفتن از باراک اوباما ، سلف خود ، یا انجام توهم سرنگونی دولت ایران در واشنگتن. ترامپ قمار را به روشی قابل پیش بینی و چشمگیر از دست داد زیرا هیچ برنامه ای برای اتفاقات بعدی وجود نداشت. افراط گرایان تصور می کردند که ایران به طرز دردناکی به میز مذاکره باز خواهد گشت و آنها هیچ کاری نمی کنند.[دولت آمریکا]در توافقنامه 2015 پذیرفته شده است. ایرانی ها این کار را نکردند ، به ویژه به این دلیل که مانور ترامپ هرگونه اعتماد نخبگان ایرانی را در ایالات متحده تضعیف کرده بود.

ویل گفت: “این هنوز همان وضعیتی است که بایدن داشت ، اما امضای قرارداد جدید آسان نخواهد بود.” خود را به جای رئیس جمهور جدید ایران ، شیخ ابراهیم رئیسی ، بگذارید. اگر یک وب سایت فقط با سایر موارد موجود “ادغام” شود ، چیست؟ اول ، خود ترامپ در پشت پرده پنهان شده و تهدید می کند که در انتخابات ریاست جمهوری 2024 دوباره نامزد می شود و اگر شخصی مانند او انتخاب شود ، قطعاً باید هرگونه توافق جدیدی را انجام دهد. هیچ رهبر عاقلی کشور خود را اینقدر گیج نمی کند ، به ویژه در زمانی که فروپاشی معاهده قبلی مشکلات اقتصادی بزرگی را در ایران ایجاد می کرد ، بنابراین در واقع با یک همه گیری روبرو است.[کرونا] او آماده نبود.

مجله خاطرنشان می کند: “با توجه به این تحولات ، به یک مدل مذاکره جدید نیاز است.” تیم بایدن ابتدا باید از ایده وحشیانه یک توافق بهتر با ایران خلاص شود و آن دسته از اعضای تیم سیاست خارجی را که معتقدند دولت ایران تنها ضربه ای از سقوط است برکنار کند. امروز ، به لطف خشم بی پروا دولت ترامپ ، تهران از هر نظر مذاکره کننده قوی تری نسبت به سال 2015 است و انگیزه آن برای باور به وعده های آمریکا حتی بیشتر کاهش یافته است. این در صورتی است که ایران برنامه هسته ای خود را متوقف کند و بازرسی های سرزده بین المللی را انجام دهد.[از تاسیسات هسته‌ای‌اش] هنگام از سرگیری ، باید از جایی غیر از ایالات متحده تضمین دهد که با وجود تعهد خود ، مهم نیست که چه چیزی را بپذیرد ، دیگر ورشکسته نخواهد شد. مهمتر از همه ، ایالات متحده باید قول دهد که از قدرت خود در سیستم پولی و بانکی جهانی استفاده نخواهد کرد تا سایر کشورها را مجبور به ترک تجارت با ایران کند.

واک می نویسد: متأسفانه مشخص نیست که آیا کسی در کاخ سفید چنین دیدگاهی دارد یا خیر. بایدن بلافاصله پس از مراسم تحلیف ، دعوت تهران برای بازگرداندن وضعیت قبل از ترامپ را رد کرد و اصرار داشت که ایران قبل از پیوستن آمریکا به توافق هسته ای و لغو تحریم ها به تعهدات کامل خود بازگردد. پس از امتناع دولت ترامپ از موافقت با توجیهات مبهم ، تهران از برداشتن اولین گام به سوی دوستی خودداری کرد. شاید آنها فکر می کردند که حسن روحانی ، رئیس جمهور سابق ایران ، که به پایان دوره ریاست جمهوری خود رسیده بود ، دیگر اختیار مذاکره درباره یک توافق الزام آور را نداشت ، که غیرمنطقی نبود ، اما حداقل از اینکه دولت دموکراتیک جدید چنین توافقی نخواهد داشت ، ناامید شده اند. فرصت بدون از دست دادن

در این گزارش آمده است: “اما دولت بایدن به جای تجدیدنظر در رویکرد خود ، آمادگی دارد هرگونه سیستم تسلیحاتی هسته ای جدید را با تغییرات دیگر در سیاست ایران مانند تعلیق برنامه موشکی خود مرتبط کند”. این برای ایران امکان پذیر نیست و بایدن این را می داند. واشنگتن ممکن است بر این باور باشد که ایران یک سال تا تکمیل برنامه تسلیحات هسته ای خود فاصله دارد و خوشحال است که بحران را در کنار دولت بعدی قرار دهد.[آمریکا] Mest. شاید آنها به این نتیجه رسیده اند که سلاح های هسته ای ایران دیگر برای آنها اهمیت چندانی ندارد. این ارزیابی طولانی و بی موقع است ، اما به طور کلی به خوبی درک نخواهد شد. با این حال ، هرگونه حرکت به سمت انرژی هسته ای ایران باعث آشفتگی کامل سیاسی در ایالات متحده می شود ، بنابراین واکنش هشداردهنده به خروج این کشور از افغانستان آرام و معتدل به نظر می رسد. اگر رئیس جمهور بخواهد از چنین نتیجه ای اجتناب کند ، زمان زیادی باقی نمانده است.

23311

دکمه بازگشت به بالا