جامعه

علاقه‌مندان به محیط زیست چگونه سفر می‌کنند

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند از تعطیلات خود بدون آسیب رساندن به محیط زیست لذت ببرید.

به گزارش تیتر اول و به نقل از تیتر اولچیزی تا پایان تعطیلات نوروزی باقی نمانده است. پایان به روز سیزدهم گره خورده است. ورود ایرانیان به دل طبیعت برای امضای معاهده جدید با بهار، رسم دیرینه ای است، اما گاهی به جای این پیمان، طبیعت را نابود می کنند. به جا گذاشتن زباله، شکستن و سوزاندن تاج درختان، رد پا روی تنه درختان و بسیاری از فعالیت های مخرب دیگر، دوستداران محیط زیست را نگران روز طبیعت کرده است. مسافرت و تفریح ​​در تعطیلات نیز فعالیت بسیار خوبی است، اما متاسفانه این سفرهای خارج و داخل شهر می تواند هزینه های زیانباری برای محیط زیست داشته باشد. اگر می خواهید در این روزهای بهاری از پیاده روی در روز سیزدهم یا سفر خود لذت ببرید و به محیط زیست آسیب نرسانید، در اینجا چند نکته ساده وجود دارد:

1. ردپای کربن روی خود باقی نگذارید

ردپای کربن در واقع مقدار دی اکسید کربنی است که در نتیجه فعالیت های روزانه وارد جو زمین می شود. مقدار آن بستگی به نوع سفر یا گرمایش منزل دارد. راه هایی برای کاهش انتشار کربن وجود دارد:

* به جای پرواز، می توانید از طریق زمینی مانند قطار سفر کنید، اما اگر نیاز به سوار شدن به هواپیما دارید، به جای پرواز در شب، از پروازهای روزانه استفاده کنید تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود. همچنین از پروازهای مستقیم به مقصد خود استفاده کنید. همچنین چمدان خود را با وسایل مختلف پر نکنید و به راحتی سفر کنید تا حمل بار اضافی در هواپیما منجر به مصرف سوخت بیشتر نشود.

* تا آنجا که ممکن است در هتل هایی بمانید که از روش های پایدار برای نگهداری مجموعه شما استفاده می کنند. برای مثال از لامپ های کم مصرف برای روشنایی استفاده می کنند یا زباله های خود را کمپوست می کنند و یا حتی در برخی مکان ها از پنل های خورشیدی برای تامین انرژی استفاده می کنند.

* برای لذت بردن از زیبایی محیط جدید هیچ چیز لذت بخش تر از پیاده روی نیست، اما اگر می خواهید مکان های دور از یکدیگر را ببینید، به جای ماشین شخصی یا اجاره ای از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. نه تنها می توانید منطقه را بهتر بشناسید، بلکه کربن کمتری نیز منتشر خواهید کرد.

* از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف برای مسافرت یا گردش استفاده نکنید. به عنوان مثال، به جای خرید بطری های پلاستیکی آب، از بطری های قابل استفاده مجدد استفاده کنید. اگر از آبی که می روید مطمئن نیستید، فیلتر آب مسافرتی را با خود ببرید. با این نوع فیلترها می توانید به راحتی آن ها را از فروشگاه های تجهیزات مسافرتی تهیه کنید. این فیلترها می توانند 99.9 درصد از آلاینده های میکروبی را در هر نوع محیط آب شیرین فیلتر کنند.

2. زباله ها را دور بریزید

هنگام رفتن به پیک نیک یا پیاده روی در جنگل و کوه، مراقب باشید که زباله های خود را در آنجا دور نریزید. اگر به ظرف دسترسی ندارید، آن را در یک کیسه پلاستیکی بیندازید و به نزدیکترین ظرف در دسترس ببرید. حتی کسانی که دوستدار محیط زیست هستند، مقداری از زباله های خود را در سطل زباله جمع آوری و دفع می کنند.

3. در شن های صحرا منتظر ماشین یا موتور سیکلت نباشید

اگرچه این تفریح ​​در کویر بسیار خوشایند است و افرادی که به دنبال آدرنالین و هیجان هستند به عشق این سرگرمی به صحرا می روند اما این تفریح ​​برای محیط شکننده کویر مضر است. در واقع رانندگی در بیابان های شنی نه تنها باعث ایجاد صدا و آلودگی می شود، بلکه به محیط زیست آسیب می رساند و حیات وحش را به وحشت می اندازد. این در حالی است که بذر گیاهانی که در دورترین لایه های ماسه منتظر باران بوده اند پراکنده و از بین می روند. فقط باید مسیرهای پیاده روی کم خطر در امتداد شن های کویر ساخته شود.

4. مراقب مصرف انرژی باشید

هنگام اقامت در مراکز تفریحی مانند هتل ها و آپارتمان ها، مراقب باشید که نور اضافی را خاموش کنید یا اگر در محیط گرم هستید، وسایل خنک کننده مانند پنکه ها و کولرها را خاموش کنید. اکثر مدیران خوابگاه از این مشکل شکایت دارند. این دستگاه ها معمولاً زمانی که مسافران در محل اقامت نیستند روشن می مانند. خاموش کردن آنها از اتلاف انرژی جلوگیری می کند.

5. از محصولات بهداشتی سازگار با محیط زیست استفاده کنید

هنگام شنا در محل اقامت خود از محصولات بهداشتی طبیعی و سازگار با محیط زیست استفاده کنید، به خصوص در مکان هایی که چندان پایدار نیستند و سازگار با محیط زیست نیستند. بیشتر اوقات آبی که برای شنا استفاده می کنید می تواند به منابع آب محیطی یا برای آبیاری محصولات استفاده شود. کف این شوینده های شیمیایی زنجیره غذایی آبزیان را آلوده می کند. بنابراین از محصولات زیست تخریب پذیر برای شستشو استفاده کنید.

6. از کرم ضد آفتاب سازگار با محیط زیست استفاده کنید

اگر می خواهید در دریا شنا کنید، از ضدآفتاب های حاوی اکسی بنزون ​​و اکتینوکسات که برای موجودات آبزی بسیار مضر هستند استفاده نکنید. این مواد اکوسیستم دریایی را آلوده می کنند و حتی می توانند بر سفید شدن گیاهان مرجانی تأثیر بگذارند. به جای ضد آفتاب از کرم های معدنی استفاده کنید. علاوه بر این، ضد آفتاب های حاوی اکسی بنزون ​​و اکتینوکسات سرطان زا هستند و باروری را به خطر می اندازند.

7. سوغاتی های بادوام بخرید

قبل از خرید جواهرات و محصولات ساخته شده از صدف یا پوست حیوانات فکر کنید. خرید شما تولیدکنندگان را تشویق می‌کند تا محصولات بیشتری تولید کنند که در نهایت به حیوانات آسیب می‌رساند. بنابراین هنگام خرید محصول از فروشنده بپرسید که محصول از چه چیزی ساخته شده است و اگر در تولید آن از حیوانات استفاده می شود آن را نخرید. برخی از محصولات از شاخ حیوانات، مرجان ها و یا حتی جنگل های کمیاب تهیه می شوند که می توانند به حیوانات و محیط زیست آسیب برسانند و با اجتناب از خرید آن ها می توان کمک زیادی به محیط زیست و موجودات آن کرد.

8. از حیوانات برای سرگرمی استفاده نکنید

برخی افراد در سفرهای خود به مناطق خاصی اسب یا قزل آلا می برند، اما اگر بدانید با این حیوانات بدرفتاری می شود و بسیار خسته هستند، هرگز به دنبال چنین سرگرمی نخواهید بود.

با رعایت این نکات می توانید از تعطیلات خود بدون آسیب رساندن به محیط زیست لذت ببرید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا