بین الملل

عبور دانشگاه از مرز ۴۰سالگی در قاره کوچک

آنا گزارش می دهد؛

اولین واحد دانشگاهی استان سمنان در شبه قاره، تنها واحد رکورددار گینس در گروه ورزش و یکی از قدیمی ترین واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اکنون در چهل و یکمین سال تحصیلی خود قرار دارد.

گروه استانی خبرگزاری آنا; با نگاهی به تاریخچه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، درمی یابیم که همزمان با تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در تهران، 9 شهر برای سایر واحدهای دانشگاهی انتخاب شد تا طراحی با فرصت برای توسعه بیشتر از دانشگاه آزاد اسلامی به منصه ظهور برسد. اولین قدم

تنها موجود رکورددار گینس

این شهرها غیر از تهران، مرکز سایر استان های ایران یا شهرهای آن ها بوده اند. واحدهای تبریز، مشهد، کرمان، یزد، زاهدان، رشت، اهواز و شاهرود اولین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی هستند. در بیشتر موارد این دانشگاه ها با تجهیزات صفر تاسیس شده اند. واحد شاهرود با وجود تمام مشکلات موجود، از آذرماه 1378 شروع به کار کرد و در سال 1378 موفق به پذیرش دانشجو در سه رشته کاردانی شد و مراحل توسعه و پیشرفت را طی کرد. پیشرفتی که با تلاش مستمر مسئولان شهری و نگاه شهر شاهرود به توسعه دانشگاهی و همچنین موقعیت استراتژیک شهر به معنای قرار گرفتن در یکی از مهمترین کریدورهای ترافیکی و درست در میانه راه از تهران میسر شد. به مشهد

دانشگاه آزاد شاهرود تنها رکورددار گینس در رشته ورزشی در بین واحدهای دانشگاهی است و هر ساله دانشجویان پزشکی این دانشگاه در المپیادهای علمی رتبه اول تا سوم را کسب می کنند.

شاهرود را قاره کوچک می گویند; زیرا دارای آب و هوای گیاهی معتدل و متنوعی است. شاید فاصله کم این شهر تا تهران و مشهد یکی از عواملی باشد که توسعه آن را در همه زمینه ها به ویژه در حوزه دانشگاهی اجتناب ناپذیر کرده است. شاهرود بزرگ‌ترین شهر استان سمنان است و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی زیادی دارد.

بر اساس داده های سازمان سنجش، در دهه 70 میزان پذیرش دانشجو در این شهرستان نسبت به سایر شهرستان ها بالاتر از میانگین کشوری بوده و به همین دلیل از نظر مسئولین در آن زمان برای پرکردن خلأ تحصیلات عالی، باید در کنار دانشگاه های دولتی، دانشگاهی با رتبه عالی ایجاد شود که سیل متقاضیان پذیرش در دانشگاه ها را پر کرد. لذا به همت نماینده وقت شهرستان شاهرود حجت الاسلام حسینی شاهرودی دانشگاه آزاد اسلامی در شاهرود راه اندازی شد. شهرستان شاهرود در عرض چند سال سنگ بنای دانشگاه آزاد اسلامی را گذاشت که از نظر فضای آموزشی بسیار محدود بود.

مشکلات اقتصادی و تنگناهای مالی شدید مانع از ایجاد واحد شاهرود نشد و سرانجام در سال 1340 در سه رشته راه و ساختمان، برق و ریاضی فعالیت خود را آغاز کرد. سرمایه دانشگاه در ابتدا 2 هزار تومان بود که بعداً به 8 هزار تومان افزایش یافت و البته پایه گذاری دانشگاهی با این مبلغ غیرممکن به نظر می رسید; اما پیشرفت دانشگاه آزاد شاهرود روز به روز ادامه داشت تا اینکه به یکی از برجسته ترین واحدهای دانشگاهی کشور تبدیل شد.

تنها موجود رکورددار گینس

هم اکنون مجموعه دانشگاه آزاد شاهرود با بیش از 4300 دانشجو و 165 کادر آموزشی، چهار دانشکده شامل علوم پزشکی، فنی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی، 199 رشته تحصیلی شامل 20 رشته دکتری تخصصی، 76 رشته کارشناسی ارشد و لیسانس و کاردانی و همچنین بخش پزشکی با مساحت یک میلیون و 454 هزار و 372 متر مربع و زیربنای 86 هزار و 690 متر مربع و بیمارستان درجه یک با 118 تخت، مجموعه بزرگی در استان سمنان است که این واحد دانشگاهی را در سطح اسلامی قرار داده است. دانشگاه های آزاد.به یک واحد جامع تبدیل شده است.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود دارای مجموعه آزمایشگاه های تخصصی با 50 گروه آموزشی می باشد که از نظر تجهیزات آزمایشگاهی یکی از واحدهای پیشرو در استان و کشور محسوب می شود که جدای از این مجموعه سایت های کامپیوتری مختص هر دانشکده باید ذکر شود. . .

تنها موجود رکورددار گینس

این دانشگاه از نظر امکانات ورزشی نه تنها با ایجاد سالن های ورزشی مجزا برای رشته های گروهی و انفرادی و زمین چمن استاندارد و زمین پرتاب نیزه و دیسک فعالیت های خود را پوشش می دهد. در طول سال میزبان ورزشکاران شهرستانی و استانی است.

تنها موجود رکورددار گینس

خوابگاه‌های مجزای دخترانه و پسرانه با ظرفیت تقریباً هزار نفر تضمین می‌کند که هیچ دانش‌آموزی که به خوابگاه مراجعه می‌کند بدون آن باقی نمی‌ماند. خوابگاه مبله و استاندارد با تمامی امکانات.

در زمینه درمان و آموزش، گروه دانشگاه شاهرود با خرید مدرن ترین تجهیزات پزشکی برای بیمارستان خود توانسته است هر ساله افتخار تبدیل شدن به یک مجموعه پزشکی درجه یک را از آن خود کند که این خود افتخاری برای شهرستان است. .

تنها موجود رکورددار گینس

40000 فارغ التحصیل نیز نشان دهنده سهم بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در آموزش عالی است. با این حال، این دانشگاه همچنان به افق های نو و روشن از نظر چشم انداز و برنامه های آتی می اندیشد. این کشور همیشه یک سیاست توسعه شرکت مبتنی بر دانش و ارتباطات صنعتی را اتخاذ کرده است. این دانشگاه به عنوان یک مرکز تحقیقاتی شناخته می شود. چرا که آمار نشان از رشد پژوهشی و علمی این مجموعه علمی دارد.

اکنون در راستای رشد علمی دو شرکت دانش بنیان، خانه نوآوری خودرو و مرکز توسعه انرژی های نو پروفسور حسابی در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود مشغول به کار هستند و به عنوان مثال برای ایجاد پنل خورشیدی برنامه ریزی می کنند. مزرعه، طرح خط تولید خودرو و گلخانه با فناوری های نوین در دستور کار این دانشگاه قرار دارد و همواره جداسازی دانشجویان از تحصیل و حرکت به سمت استقلال مالی در دستور کار بوده است.

دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود تنها رکورددار گینس در رشته ورزشی در بین واحدهای دانشگاهی دولتی است و دانشجویان پزشکی این دانشگاه هر ساله رتبه اول تا سوم المپیادهای علمی را کسب می کنند. تعداد قابل توجه قبولی دانشجویان پزشکی در آزمون دستیاری (تخصص) و همچنین قبولی دانشجویان سایر رشته ها در آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های دولتی نشان از استاندارد بالای علمی این دانشگاه دارد.

تنها موجود رکورددار گینس

دانشگاه آزاد شاهرود دو شهید گمنام را در دل خود جای داده است تا همیشه مایه خیر و برکت آیندگان باشد.

گزارش سید امیررضا حسینی نژاد

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا