عمومی

ضرورت نمایشگاه مجازی کتاب؛ آیا هنوز به نمایشگاه ۱۰ روزه کتاب نیاز داریم؟

اولا ، با توجه به تحولات نشر و به ویژه انتشار دیجیتال و همچنین پتانسیل هنر تفصیلی که با ایجاد باغ کتاب تهران ایجاد شده است ، هنوز نیاز به نمایشگاهی وجود دارد که عملاً یک فروشگاه 10 روزه در سال است. این است یا نه؟
به نظر من ، این نیاز به دلایل مختلف منتفی است و برگزار کنندگان این نمایشگاه می توانند با حذف بخش فروش ، آن را به یک جشنواره سالانه تبدیل کنند تا از آن برای بهبود کمیت و کیفیت صنعت چاپ و نشر و گسترش تحقیقات در سطح جامعه استفاده کنند. برای این اهداف می توان برنامه های مفصلی تهیه کرد.

اما اکنون که به نظر نمی رسد مسئولان چنین تصمیمی را اتخاذ کنند ، فکر می کنم خوب است که این نمایشگاه همان تجربه ای را تجربه می کند که سایر حوزه های جامعه که در جریان شیوع کوروی ویروس فضای مجازی زیادی ترتیب داده اند. آنها می توانند نتیجه بگیرند که در دوران پس از عروق ، آنها همچنان به همان روشی که نمایشگاه ها در فضای مجازی برگزار می کنند ، ادامه می دهند.

اگر سؤال کنید ، آیا انتشارات آماده استفاده از این ظرفیت فضای مجازی است؟ پاسخ بله است. به عنوان برخی از فروشگاه های مجازی هنوز هم در حوزه کالاهای عمومی و همچنین کتاب و محصولات فرهنگی فعالیت می کنند. علاوه بر این ، در مرحله اول ، کار مشترک با مشارکت کتابفروشی ها قابل انجام است.
ناشران مدت هاست که کتاب های خود را برای نمایشگاه امسال آماده می کنند. البته اگر چنین اراده ای وجود داشته باشد ، می توان در یک دفتر با امکانات علمی و فنی مختلف کار کرد.

* عضو سابق شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب
* منتشر شده در خبرگزاری آنلاین تیتر اول ، 20 مه 1999

دکمه بازگشت به بالا